Az utasokat segítőkész MÁV-osok nyugtatták, a mozdonyvezetők az árnyékban lazultak
2024. augusztus 26. – 15:53
„Egri gyors indul a 4. vágányról, beszállás után azonnal” – kiabálta Rákos vasútállomáson hétfőn negyed 12-kor a vonatpótló autóbusszal érkező utasoknak a MÁV egyik dolgozója. Ahogy ezt meghallották, többen el is kezdtek futólépésben menni a vágány felé, hogy elérjék a vonatot.
Miután vasárnap este a Keleti pályaudvarnál kisiklott a Kolozsvár felől érkező Claudiopolis InterCity öt kocsija, és a műszaki mentés legkorábban keddig eltarthat, a Keleti bizonytalan ideig nem indít és nem fogad vonatokat. Az érintett vonatok így Rákos vasútállomásra, Kelenföldre, Kőbánya felsőre és más budapesti állomásokra érkeznek és onnan indulnak.
Nagyon együttérző a személyzet, de ez nem oldja meg a helyzetet
Az átállás azonban a beszámolók szerint nem ment gördülékenyen a rendkívüli helyzetre. A Telex egyik olvasója hétfőn reggel áldatlan állapotokról számolt be Rákos állomáson. Nagykátára akart volna utazni, ami normál esetben 45 percnél alig több a Keletiből. Mint írta, elég olajozott módon jutott el ezen a reggelen a Keletit helyettesítő Rákosra a vonatpótló busszal. A vasútállomáson azonban óriási tömeg volt, az utasokat segítőkész MÁV-osok nyugtatták és igyekeztek tájékoztatni.
Az utasok nagy része Szolnok felé ment volna, de senki sem tudott semmit, hogy mikor indul valamilyen szerelvény. Olvasónk beszámolója szerint három szolnoki vonat futott be az állomásra, de mindegyik hibás volt. „A mozdonyvezetők is ott lazultak az árnyékban, mert akkor még ők sem kaptak semmilyen tájékoztatást felülről”. „Nagyon együttérző a személyzet, de ez sajnos, nem oldja meg a helyzetet” – írta olvasónk. Mivel félő volt, hogy ha el is tud indulni vonat Szolnok felé, arra nem fog mindenki felférni, olvasónk végül feladta a várakozást, és inkább hazament.
Délelőtt 11 órakor már valamivel rendezettebb volt a helyzet Rákoson. Tájékoztató táblákat ugyan nem helyeztek ki, de láthatósági mellényes MÁV-dolgozók segítették az utazókat a megfelelő, terelt úton közlekedő vonatokhoz menni. Ekkor már nem volt az állomáson különösen nagy tömeg, de folyamatosan érkeztek emberek a BKV buszaival, illetve a vonatpótló autóbuszokkal.
Na, itt a vonatpótló!
A hangosbemondókban késésről nem kaptak az utasok információt, csak arról, hogy a terelt útvonalon közlekedő vonatok merre mennek, illetve, hogy melyik vágányról indulnak. Viszonylag sokan szálltak fel a szolnoki, S80-as vonatra, ami kicsit több mint negyed óra késéssel, 11:01-kor indult el.
„Na, itt a vonatpótló, mondtam!” – állapította meg egy utas, amint leszállt a vonatról, amelynek a Keleti pályaudvarig kellett volna menetrend szerint közlekednie.
Egy másik utas fél 12-kor arról számolt be, hogy másfél óra késéssel érkezett meg Rákos vasútállomásra a vonata, aminek a Keleti pályaudvarig kellett volna mennie. Az utas Békéscsabára menne tovább, de nem tudja, hogy mikor fog jönni a vonata. Azt mondta, nem kapott a MÁV dolgozóitól erről információt: „Nem mondtak semmit, csak annyit, hogy akkor indulnak a vonatok, amikor összegyűlnek az utasok. Véletlenszerűen közlekednek”.
Békéscsabára normális esetben Szolnok érintésével el lehetne jutni egy vonattal a Keleti pályaudvarból. Az utas a kaotikus hétfői napon arról számolt be, hogy Szolnokon át kell majd szállnia egy másik vonatra, ami utána elviszi majd Békéscsabára.
Akik mégis a Keleti pályaudvarig közlekednének, azoknak vonatpótló autóbuszokat indítottak. Változó volt, hogy ezek a buszok mennyire teltek meg. Volt közöttük olyan, ami csurig tele indult a Keleti felé, de a háromnegyed 12-kor indulóra például összesen ketten szálltak fel.
Marha jó!
Kőbánya felsőn sem tapasztaltunk különösebb káoszt. Délután 1 órakor nem is volt túl sok ember az állomáson a 32 fokos hőségben, csak páran ültek a padokon, két utas pedig azt vitatta meg, hogy akkor Gödöllő felé melyik vágányról is indul a vonat.
Az utasoknak a Rákos vasútállomáson tapasztaltakhoz hasonlóan Kőbánya felsőn is segítettek a MÁV dolgozói. Az egyik mávos pár perccel azután, hogy az utasoknak segített, egyeztetett egy kollégájával, hogy az Egerből jövő járat hova és mikor is fusson be az állomásra.
Az állomáson a resti pultosa megkérdezte egy betérő mávos dolgozótól, hogy mikor megy a vonat tovább Rákos állomásra. Erre a dolgozótól csak azt a választ kapta, hogy ők se tudják. „Marha jó!” – reagált erre az információra a pultos.
Nem mennek a vonatok?
A Keleti pályaudvaron többen tanácstalanul álltak hétfőn délben, mert az utazni készülő külföldiekhez érthető módon nem jutottak el a hétvégi magyarországi hírek. A pályaudvar nagy utastájékoztató tábláján piros háttéren magyarul és angolul is olvasható volt a figyelmeztetés, hogy baleset miatt a Keletiből nem indulnak és oda nem érkeznek vonatok.
„Nem mennek a vonatok?” – kérdezte meglepődve, bőröndjét tartva dél után nem sokkal egy amerikai utas a Keleti pályaudvaron. A férfi Washingtonból érkezett Magyarországra, innen pedig hétfőn Bécsbe készült továbbutazni, de azt nem tudta, hogy ehhez előbb el kell jutnia a Kelenföldi pályaudvarra a 4-es metróval. A kérdésre, hogy az országukban szoktak-e a hasonló jelenetek zajlani, a férfi azt mondta: náluk lassabbak a vonatok és kevesebb járat van, de nem szoktak ilyen zavarok lenni a vonatközlekedésben.
Bár a megkérdezett amerikai turista nem volt tisztában a kialakult helyzettel, több külföldi utas is kapott angolul felvilágosítást arról, hogy honnan indulnak a terelt útvonalon közlekedő vonatok.
Nemcsak azért indult nehezen a hétfő reggel a MÁV sok ezer utasának, mert még tartott a műszaki mentés a vasárnap este megbénult Keleti pályaudvaron, de több vidéki vonalon is leállt a forgalom. Eltört a sín a ceglédi vonalon, kétórás késések voltak a Nyugatiban és a Déliben is.