Elsodorta a 850 milliós kisvasút-fejlesztést az ukrajnai háború és a rezsicsökkentés szele
2024. március 12. – 04:24
A Dél-Alföldön három éve egy újfajta idegenforgalmi beruházást terveztek állami támogatásból: a Kiskunsági Nemzeti Parkhoz tartozó Csaj-tó mellett lábhajtányos kisvasutat és hozzá látogatóközpontot akartak építeni 850 millió forintból. Ettől a természetjáró turizmus fellendülését várták, mert a tónál igen sok vadmadár él. A fejlesztés azonban elmaradt, mert a kormány lefaragta az állami kiadásokat, de közben 4,2 milliárdból építenek egy kerékpárutat a tó környéki települések között.
Az új kisvasút a korábbi tervek szerint 2022 végére készült volna el, ennek a lábhajtású, a kerékpárhoz hasonlóan működő kocsijain gurulhattak volna a kirándulók a Csaj-tó mentén. Az Agrárminisztériumnál és a Nemzeti Parknál is érdeklődtünk, hogyan alakult a beruházás. A Kiskunsági Nemzeti Park válasza szerint a kormány döntése alapján ez a fejlesztés takarékossági okokból elmaradt.
Ezt írták: „a Magyarország szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében szükséges költségvetési intézkedésekről szóló 1281/2022. (VI. 4.) Korm. határozat rendelkezett az állami építési beruházások felfüggesztéséről, amelybe beletartozott a Csaj-tó fejlesztése is.”
Az idézett kormányhatározat neten elérhető szövege szerint országszerte maradnak el különféle fejlesztések: „az állami beruházásokat felülvizsgálat céljából – ide nem értve a kivitelezés alatt levőket – felfüggeszti, amelynek költségvetési hatásaként 2022-ben és 2023-ban összesen 1 150 000 000 000 forint megtakarítás elérendő, illetve érvényesítendő.”
A Szegedtől északra mintegy 50 kilométerre lévő Csaj-tó idegenforgalmának fellendítése régi nagy álma a környéken lévő kistelepülések vezetőinek, akik szerettek volna további beruházásokat is, hogy minél több turista keresse fel az egyébként gazdasági szempontból nem túl fejlett vidéket. A Csaj-tó különféle vadmadarak ezreinek, köztük gémeknek, gulipánoknak, vadludaknak, récéknek, sirályoknak kedvelt fészkelő-, illetve átvonuló helye, így érdekes célpont lehet a természetjáróknak.
A Csongrád-Csanád Vármegyében, Baks, Csanytelek és Tömörkény falvak közti halastavat részben természetes medrekből 1964 és 1971 között alakították ki, a mai összterülete majdnem 190 hektár. Egy része 1998-ban került állami tulajdonba, a Kiskunsági Nemzeti Parkhoz, 2018-ban pedig az egész tórendszert megvásárolták, azóta a természetvédelem a fő jellemzője.
A 2007–2013 közötti EU-ciklus Nemzeti Fejlesztési Tervéhez készítettek 2006-ban egy tervezetet, amely a Tisza közelsége miatt árvízvédelem, valamint a környezetgazdálkodás és a gazdaság fejlesztése érdekében is javasolta a kistérség támogatását. Ebben már szerepelt a kisvasút, a szakértők több lépcsős és többféle célú beruházásokat javasoltak, útfelújításokkal és kerékpárutak kiépítésével együtt.
A kisvasutat eredetileg az 1960-as évek végén építették ki, hogy a haltenyésztésre használt tóhoz azon hordják a takarmányt a halak etetésére, és azon szállítsák el a halzsákmányt. Már régóta nem használják, a régi vonat egyik utolsó útjáról korábban videó is készült. Ezt a kisvasutat akarták feléleszteni 850 millió forintból, összesen 11 kilométernyi pálya helyreállításával. Ehhez a síneket, a gátakat és a vasúti töltéseket is fel kellett volna újítani, és a lábbal hajtható kis vasúti kocsikat is meg kellett volna venni. Terveztek a tóhoz madármegfigyelőt, látogatóközpontot és más kiszolgáló egységeket is.
„A Csaj-tó melletti kisvasút és hozzá az idegenforgalmi központ az eredeti elképzelések alapján később meg fog épülni” – válaszolta kérdésünkre Bánfi Sándor, Tömörkény polgármestere. Azért ilyen biztos benne, mert szerinte a Kiskunsági Nemzeti Parknak ezt a támogatást már odaítélték. Vagyis szerinte amint lesz rá pénz, a beruházás biztosan megvalósul majd.
Bánfi szerint a Csaj-tó környékén már megkezdték egy másik nagy állami beruházás előkészítését, és azt nem fékezi le az állami takarékoskodás. A vármegye és az érintett falvak önkormányzataival közösen a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Csongrád Megye Fejlesztéséért Nonprofit Kft. pályázott eredményesen, az Ópusztaszert, Baksot, Csanytelket, Felgyőt és Tömörkényt összekötő kerékpárút 4,2 milliárd forintba kerül, Európai Uniós és magyar állami pénzből 100 százalékos támogatással készül.
A tervezett 32 kilométeres kerékpárútnak a környékbeliek közlekedésén túl idegenforgalmi szerepe is lesz. Az új úton kerékpárral elérhető lesz majd a Csaj-tó, az Ópusztaszeri Tájvédelmi Körzet és az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark is, továbbá kapcsolódik majd a Szeged-Sándorfalva közötti kerékpárúthoz is. A jelenlegi tervek szerint 2025 év végére el is készülhet.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.