Zuckerberg víz alá nyomja a politikusokat, de meglesz még ennek a böjtje

Legfontosabb

2024. február 3. – 18:53

Zuckerberg víz alá nyomja a politikusokat, de meglesz még ennek a böjtje
Illusztráció: Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Összeomlott a magyar politikusok facebookos elérése – írtuk a 2023 közösségi média politikai-közéleti eseményeit összefoglaló cikkünkben év elején, és akkor még nem sejtettük, hogy a Lájkbajnokság januári fordulójának az lesz a legnagyobb tanulsága, hogy most még ehhez is képest mélyrepülést kell dokumentálnunk. 2024-ben rengeteg választás lesz világszerte, a Facebook meg sokszor megégette magát ilyen helyzetekben, megvádolták azzal, hogy teret ad a propagandának, választási manipulációknak, sőt, egyenesen tönkreteszi a demokráciát – hát elég logikus lépés, hogy inkább leveszi a hangerőt a politikai témájú posztokról úgy általában, ha csak a baj van velük. Még azt se mondhatjuk, hogy ez meglepő, vagy váratlan húzás volt, annyiszor belengették már az utóbbi pár évben.

De mielőtt rátérnénk arra, hogy ennek mi a hatása most, és mi lehet a közeljövőben, az önkormányzati és EP-választások kampányában, lássuk a szokásos havi toplistánkat. Ennyi lájkot gyűjtöttek a hazai politikusok januárban a Facebookon:

InterakciókPosztok száma
1.Szijjártó Péter347 000157
2.Novák Katalin329 00084
3.Hadházy Ákos220 00088
4.Orbán Viktor195 00035
5.Dúró Dóra182 000140
6.Jakab Péter138 00098
7.Mesterházy Attila129 000156
8.Karácsony Gergely126 00056
9.Szakács László109 000141
10.Keresztes László Lóránt85 00075
11.Vitályos Eszter62 000214
12.Zsigmond Barna59 000130
13.Márki-Zay Péter57 000113
14.Rétvári Bence54 00066
15.Kubatov Gábor53 00036

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a január 1. és 31. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)

És lássuk a szakaszgyőzelmeket, vagyis az egyes hetek eredményeit külön-külön:

  • 1. hét: Orbán – Hadházy – Novák
  • 2. hét: Novák – Hadházy – Dúró
  • 3. hét: Szijjártó – Hadházy – Dúró
  • 4. hét: Novák – Szijjártó – Orbán

Maradj csendben, vagy fizess!

Nem lenne fair a decemberi, cukiskodó karácsonyi és ájtatos szilveszteri posztokkal felturbózott hónaphoz hasonlítani a januárt, hasonlítsuk hát a tavaly januárhoz. Akkor 4,2 millió lájkot hozott össze a top15 mezőnye, most 2,2 milliót. Tavaly 358 ezer lájk kellett az ötödik helyhez, most 347 ezer az elsőhöz. Tavaly 115 ezer lájkot csinált a táblázatunk utolsó, 15. helyezettje, most 53 ezret.

De hasonlóan drámai a visszaesés, ha azt nézzük, átlagosan egy posztra mennyi lájk jut a toplista szereplőinél. Itt természetesen Orbán vezet, 5500-as átlaggal, ami jól hangzik, amíg nem a tavalyi (7900), vagy pláne a 2021-es (17400) átlagához mérjük. Szijjártó a tavalyi 2800-as átlagáról 2200-ra esett vissza, Hadházy 3500-ról 2500-ra, Jakab Péter 3200-ról 1400-ra, Mesterházy 1600-ról 800-ra, Zsigmond Barna 1400-ról 450-re – szóval a zuhanás minden térfélen és minden poszton érezhető. Két kivételt találtunk a top15-ben: Novák Katalint és Karácsony Gergelyt. Ha februárban is tartják a szintet, nekiállunk megfejteni, mi lehet a titkuk.

Az persze alapvetően nem tűnik az egyszeri felhasználó szempontjából tragédiának, ha a politikusok facebookos elérése csökken, sőt, akár a mentális egészségünknek jót is tehet ez, gondolhatnánk. Csakhogy ez a letekerés alapvetően azt jelenti, hogy a politikusok a saját követőtáboraikhoz, vagyis a tartalmaikra kíváncsi emberekhez jutnak el kisebb hatékonysággal. Ezt pedig a legegyszerűbben úgy lehet orvosolni, ha fizetett posztokkal nyomul az ember, akár a saját nevén, akár a politikai családjához közeli, egyéb felületeken. Ami viszont a magyar gyakorlatban jellemzően nem célozva, hanem szőnyegbombázásként szokott menni.

A végeredmény: egy csomó pénz Mark Zuckerberg zsebében, és egy csomó idegesítő poszt mindenki idővonalán. Cudar kampány elé nézünk, na.

További random érdekességek

  • Szijjártó óriási hajrával nyerte meg a hónapot, 27-én még Novák Katalin vezetett
  • Meglepő, hogy a DK – ahhoz képest, hogy az ellenzék vezető erejeként definiálja magát – mennyire elengedte a Facebookot: Gyurcsány és Dobrev 15-16 ezer interakcióval még a top50-be se került be
  • Még ennél is halványabban pislákol a nagy visszatérőként indult Vona Gábor és Borkai Zsolt közösségi médiás jelenléte
  • Vitályos Eszter egészen figyelemre méltó spammeléssel, posztonként kevesebb mint 300 lájkos átlaggal, gyakorlatilag morzsánként rakosgatta össze a toplistás helyezését
  • Orbán nincs a dobogón – ilyen legutóbb tavaly augusztusban fordult elő. Igaz, akkor a miniszterelnök éppen nyaralt, Ungár Péter testvérének adriai villájában (miután kiadta az ukázt a kormánya tagjainak, hogy ezen a nyáron nincs vakáció).
  • Rég számoltunk már be a magyar politikai Facebook egyértelműen legjobb, prémium tartalmáról, Németh Szilárd kajás posztjairól, illetve az ezek alatt százas sorban jó étvágyat kívánó rajongókról. Ezt most egy hatfogásos degusztációs menüvel pótoljuk, vigyázat, komoly hullámvasút lesz: kínai tojás evőpálcikával, malacbőr-darabok Stop Soros sapkával és tökéletes zen lelkiállapottal, kolbász krumplis tésztával, leves véreshurkás csipsszel, leves random dolgokkal, és végül egy totálisan váratlan, derült égből érkező kagyló fokhagymás szósszal

Money, money, money, must be funny

Ha a Zuckerberg szellemkeze által letekert hangerőgombot némi pénz segítségével lehet visszatekerni a politikai üzeneteknél, érdemes megfigyelni, most ki mennyit áldoz az ilyesmire. Nagyjából a szokásos látvány fogad a reklámköltések toplistáján: a Megafon és a kormánybarát Mediaworks sajtóbirodalom a sokszorosát fordítja erre, mint mindenki más.

A Megafonnál látszik leginkább, hogy készülnek a kampányra, és a régi bevált – vagy régi, de egyáltalán nem bevált – influenszereik mellé tömegével tenyésztik az újakat, havi 4-5 milliókat simán bedobva párezer követős oldalak felfújására is. És hát pörög rendesen az utánpótlás utánpótlásképzése is, még ha nem is kínos bakik nélkül.

Hirdetésre költött pénz
1.Megafon35 700 000
2.Mediaworks14 500 000
3.Magyarország Kormánya5 500 000
4.aHang5 300 000
5.hirado.hu3 100 000
6.Ripost2 100 000
7.Bors1 900 000
8.Makronóm Blog1 800 000
9.Magyar Szocialista Párt1 200 000
10.Donáth Anna1 200 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a január 1. és 30. közti időszak költéseit mutatják.)

A hónap posztjai

Ha egy olyan országba látogatunk, ahol már lassan két éve, naponta, és ezerszámra halnak meg a hazájukat védő katonák és civilek, vajon mennyire ízléses dolog azzal nyitni, hogy nekünk tutira nem eshet bajunk, mert imádkoznak értünk? Mindenesetre Szijjártó ezzel nyerte most legnépszerűbb posztok versenyét, amit egyébként hagyományosan Orbán szokott uralni. Itt végképp látványos, hogy mennyire alacsonyak a számok: 15-20 ezer lájkkal a Lájkbajnokság sűrűbb hetein a top50-be nem lehetett bekerülni, nem hogy a top5-be.

  1. Szijjártó Péter mindenkit megnyugtat, hogy nem érheti őt semmi baj Ukrajnában, mert a győri bencés szerzetesek imádkoznak érte – 25 ezer interakció
  2. Novák Katalin egy csecsemőköri fotóval a fia 20. születésnapján – 22 ezer
  3. Orbán Viktor Grétsy Lászlót búcsúztatja – 18 ezer
  4. Szijjártó Péter egy Csepregi Évával közös fotóval vallja be, hogy nagy Neoton-rajongó – 17 ezer
  5. Szijjártó Péter a fia 10. születésnapját ünnepli – 15 ezer

Az egyes interakciótípusokra lebontva a listát, kirajzolódik a jelenlegi magyar közélet filozófiai térképe: születés és halál, Mészáros Lőrinc és Gáspár Győző, nemzeti konzultáció, embercsempészek, és korrupció. Ha valakinek van pár Midjourney-kreditje elfekvőben, esetleg kérje meg a mesterséges intelligenciát, hogy rajzoljon ebből egy freskót.

  • A legtöbb megosztás: Hadházy Ákos, „Ha alaposabban megnézi a villanyszámláját, észreveheti, hogy megint áttettek 3 forintot az állam zsebéből Mészároséba”
  • A legtöbb komment: Orbán bejelenti, hogy 1,5 millióan töltötték ki a nemzeti konzultációt
  • A legtöbb mérges emoji: Keresztes László Lóránt, „A kormány 1700 elítélt külföldi EMBERCSEMPÉSZT engedett ki a magyar börtönökből 2023-ban”
  • A legtöbb meglepett emoji: Hadházy felveti, hogy használt laptopokat osztott ki az iskolákban a Klebelsberg központ
  • A legtöbb szomorú emoji: Orbán gyászposztja Grétsy László halálára
  • A legtöbb szívecske: Novák Katalin a fia születésnapján
  • A legtöbb nevető emoji: Dúró Dóra azon gúnyolódik, hogy Győzike lassan Kossuth-díjat fog kapni

Végül jöjjön a virális posztok toplistája, ahol váratlanul feltűnik Vitézy Dávid, előrejelezve, hogy ő még fontos szereplő lehet az önkormányzati választási kampányban (vagy nem, elég zavaros terület ez most).

  1. Novák Előd óriásplakátos hirdetési kampányt indít arról, hogy „a legférfiasabb dolog az apaság, a gyermek áldás” – 49,1x szorzó
  2. Kósa Ádám egy lengyel EP-képviselő videójával illusztrálja, hogy Magyarországnak kijár a tisztelet és éljen Magyarország – 30,7x
  3. Mesterházy Attila az 50. születésnapját ünnepli – 30,3x
  4. Vitézy Dávid a Budapest-bérletről beszél egy videón – 28,4x
  5. Novák Előd a mentelmi jog eltörlése mellett kampányol – 20,6x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)

A legtöbb megosztás

Ha a Facebook elfojtja a politikusok posztjainak terjedését, különösen felértékelődik a megosztások szerepe. Ha a legelkötelezettebb követők kiteszik a saját Facebook-falaikra egy politikus bejegyzéseit, az legalább olyan jól segíti az üzenet terjedését, mint ha egy fizetett hirdetés végezné ugyanezt a munkát. Ezzel együtt a megosztások számai is erős visszaesést mutatnak most a tavalyi átlagokhoz képest. Ez a leglátványosabban az örökös bajnok Hadházynál látszik, aki tavaly stabilan, még a nyári uborkaszezonban is simán hozta a havi 100 ezer megosztást, aztán novemberben valami megreccsent a Facebook algoritmusában, és azóta ennek a felét tudja csak. Így is nyomasztóan uralja ezt a versenyszámot, de aligha örül ennek felhőtlenül.

Megosztások%
1.Hadházy Ákos55 10025%
2.Szakács László15 20013,9%
3.Jakab Péter14 70010,7%▲▲
4.Mesterházy Attila13 30010,2%
5.Dúró Dóra12 9007,1%▲▲
6.Keresztes László Lóránt11 20013,1%
7.Novák Katalin9 6002,9%
8.Szijjártó Péter9 2002,6%
9.Orbán Viktor8 1004,1%
10.Karácsony Gergely7 5006%

(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjesztik a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)

Instagram

Régen látott szoros versenyt, viszont a megszokott végeredményt mutatja az instagramos toplistánk – de itt azért érdemes arra is figyelni, hogy Orbán harmadannyi poszttal érte el ugyanazt a kb. százezer lájkot, mint Szijjártó vagy Novák Katalin. Az egykor itt tuti dobogós Varga Judit már egy ideje az alsóházban szerepel, jó kérdés, hogy amikor nyártól minden bizonnyal Brüsszelbe költözik, a közösségi médiában is visszatér-e, mint a Gonosz fellegvárába előretolt traktoros Fidesz-amazon, vagy csendben elengedi a hazai közéletet, ahogy az EP-be átültetett fideszesek szokták.

InterakciókPosztok száma
1.Orbán Viktor111 00024
2.Szijjártó Péter105 00075
3.Novák Katalin93 00065
4.Karácsony Gergely45 00031
5.Hadházy Ákos34 00062
6.Márki-Zay Páter26 00058
7.Nagy István21 000110
8.Varga Judit18 00022
9.Kubatov Gábor9 00030
10.Dúró Dóra8 00043

Időközben a mocsárban

Még a propagandaoldalak világában is érződik a politikai témák nagy facebookos lecsavarása – persze ez csak az interakciókra érvényes, hiszen pár tízmillió forint elégetésével a megafonos posztok így is ott vannak mindenki hírfolyamában. Ezen a hullámon szörfölve Deák Dániel már második hónapja vezeti ezt a kétes presztízsű toplistát, és ha valakinél esetleg felszaladt volna a szemöldök, hogy ugyan miért lenne kétes ez a presztízs, csak annyit mondok, hogy ezen a trónon eddig a Gond-olkodó ült, azelőtt az Orosz hírek, Putyinék előtt még korábban pedig a Vadhajtások.

Bár a Megafon, mint láttuk, nagy pénzeket tol új influenszerek felépítésébe és felfuttatásába, ezen a listán ez nemigen látszik, csak a régi, bevált karaktereik szerepelnek igazán jól. Annyi változás van, hogy Deák és Bohár mellett Rákay Philip volt hagyományosan a tuti toplistás versenyzőjük, de ezt a szerepet egy ideje átvette tőle Trombitás Kristóf. Ő valami olyasmi a Megafon-istállóban, mint a Balenciaga a divatban: óriási erőfeszítéssel próbál punknak, ironikusnak és polgárpukkasztónak látszani, akadnak is, akinek ez bejön, de azért az az általános reakció rá, hogy ezt most miért kellett. Mondjuk az kétségtelen, hogy ő legalább valamilyen, és már ettől működik, ami az újhullámos megafonosokról elég ritkán mondható el.

InterakciókPosztok száma
1.Deák Dániel / Megafon245 000149
2.Nyugati fény227 0001492
3.Bohár Dániel / Megafon207 000110
4.Orosz hírek206 000372
5.Gond-olkodó189 000713
6.Vadhajtások139 0001128
7.Trombitás Kristóf / Megafon131 000353
8.Elemi.hu88 000770
9.Tízmillióan az előrehozott választásokért70 0001731
10.Patrióta Európa Mozgalom68 0001221

Ez volt a Lájkbajnokság 113. epizódja, a sorozat korábbi cikkeit itt olvashatja.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!