Nehéz elképzelni, mi jöhet még a nindzsakormány után
2023. december 4. – 19:45
A mai posztmodern magyar politikai kommunikációnak két alapszabálya van.
- Mindig azt gondolja az ember, hogy na, most értük el a mélypontot.
- Soha nem érjük el a mélypontot.
A hazai közélet és politikai diskurzus novemberi alakulása szép illusztrációja ennek: egy ideig úgy tűnt, hogy a nemzeti konzultáció, a fociválogatott sikere és L. Simon László szürreális karrierváltása lesznek majd a központi témák – aztán jött a nindzsakormány. Mindjárt meg is vizsgáljuk közelebbről a verbális shurikeneket, katanákat és wakizashikat, de előbb jöjjön a szokásos toplistánk. Ennyi lájkot gyűjtöttek a hazai politikusok a múlt hónapban a Facebookon:
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Szijjártó Péter | 397 000 | 233 | ▲ |
2. | Orbán Viktor | 340 000 | 71 | ▼ |
3. | Hadházy Ákos | 194 000 | 97 | ≡ |
4. | Novák Katalin | 183 000 | 84 | ▲ |
5. | Kocsis Máté | 166 000 | 68 | ▲▲ |
6. | Karácsony Gergely | 165 000 | 101 | ▲ |
7. | Mesterházy Attila | 164 000 | 146 | ▲ |
8. | Szakács László | 163 000 | 132 | ▼ |
9. | Jakab Péter | 162 000 | 77 | ▼▼ |
10. | Dúró Dóra | 127 000 | 138 | ▲▲ |
11. | Márki-Zay Péter | 105 000 | 136 | ▼ |
12. | Menczer Tamás | 94 000 | 66 | ● |
13. | Nagy István | 91 000 | 153 | ● |
14. | Keresztes László Lóránt | 83 000 | 82 | ▼ |
15. | Ujhelyi István | 82 000 | 88 | ▼▼ |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a november 1. és 30. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)
A versenyt hetekre lebontva jól látszik, hogy az első két helyet szinte kibérelte magának Szijjártó és Orbán, igazi verseny gyakorlatilag csak a dobogó harmadik fokáért megy:
- 1. hét: Orbán – Szijjártó – Hadházy
- 2. hét: Szijjártó – Orbán – Jakab
- 3. hét: Szijjártó – Orbán – Szakács
- 4. hét: Orbán – Szijjártó – Novák
- 5. hét: Szijjártó – Novák – Karácsony
Nindzsák, szamurájok, satöbbi
Megvan mindenkinek az a gyerekkori játszótéri emlék, amikor az egyik csapat gyerek azt kiabálja, mi vagyunk a cowboyok, a másik meg azt, hogy mi meg az indiánok? A szereplők szabadon lecserélhetők annak megfelelően, hogy a popkultúra épp a G.I. Joe-kat, a Marvel-szuperhősöket, a kungfu-mestereket, a kalózokat, a spártai harcosokat vagy a római gladiátorokat tartja divatban.
Nos, a magyar politikai kommunikáció most a 80-as évek VHS-korszakának játszótere, amikor a nindzsás és szamurájos filmek voltak a menők. Bárcsak viccelnénk, de egészen komolyan ez történik: az egyik politikai térfél kikiáltotta magát nindzsának, a másik kijelentette, hogy akkor ő szamuráj, a harmadik meg még az évtizedet se találta el, és kinevezte magát a Galaxis Őrzőjének. Itt tartunk.
Hogy hová lehet még innen továbblépni politikai identitásban, az jó kérdés. A távol-keleti harcos vonalon maradva 2024-ben jöhetnének például szumó birkózók, kamikaze pilóták, shaolin szerzetesek, aztán pokémon-mesterek, Songoku és a világ összes anime sorozata.
További random érdekességek
- Szijjártó újra óriási spammeléssel nyerte meg a hónapot, ez már a hetedik győzelme idén. Messze sokkal többet posztol a stábja, mint bárki másé a mezőnyben, de nála valahogy önazonosnak tűnik ez, a kommunikációs stratégia része, sőt a lényege azt mutatni, hogy milyen rettentő sokat dolgozik a miniszter.
- A top15 összteljesítménye történelmi mélypontra zuhant. A mostani 2,6 milliós adat a legalacsonyabb, amit feljegyeztünk, amióta havi rendszerességű a Lájkbajnokság.
- Ha az élen nem is, a középmezőnyben nagyon-nagyon szoros volt a verseny. Az 5. és a 9. helyezettet négyezer lájk választottal el a célfotón, ami nagyjából másfél jobban sikerült posztnak felel meg ezen a szinten.
- Varga Juditnak megint nem sikerült a top15-be bejutnia. Így múlik el a világ dicsősége: az egykor az idilli családi életét mutogató fotókkal posztonként 30-40 ezer lájkokat arató facebookos megasztárnak ma az a szerep jut a fideszes kommunikációs gépezetben, hogy a „brüsszeli jogállamisági dzsihádról” értekezzen minimális elérésű podcastokban.
- Dúró Dóra tavaly szeptember óta először jár a top10-ben (sőt, idén még a top15-be se nagyon került be). Úgy tűnik, bejött neki, hogy egyre mélyebbre merül a konteós világban, visszatérve ezzel a gyökereihez, a régi Jobbikhoz, ami a chemtrailtől az intelligens parlagfűig minden összeesküvés-elmélet mögé beállt. A Mi Hazánk most a WHO-Bill Gates háttérhatalmi tengellyel kontrázik erre rá, ami kényszeroltani akar mindenkit, és betiltani a készpénzt, hogy ezzel hajtsa rabigába a világot. Mekkora igazolás lenne Schobert Norbert a pártnak!
- A hónap posztjának címét Orbán Viktornak kell adnunk, aki L. Simon László kirúgásának napján, amikor az egész ország a Nemzeti Múzeum igazgatójáról, az ő eltávolításáról, és az ahhoz vezető fotókiállításról beszélt (kivéve a kormánypárti médiát), és mindenki azt várta, hogy szólaljon már meg az ügyben a miniszterelnök is, nos, egyszerűen nem vett tudomást az egészről, és kedélyesen fotózkodott egyet Mága Zoltánnal.
Money makes the world go round
A facebookos politikai hirdetések világával nemrég külön cikkben is foglalkoztunk annak alkalmából, hogy a magyar hirdetők közös számlája átlépte a 10 milliárd forintos álomhatárt. A havi helyzetről annyit érdemes rögzíteni, hogy alighanem azt a vihar előtti csendet tapasztaljuk, amit a jövő évi kampányban vissza fogunk majd sírni. A toplistán a szokásosak: Orbán, plusz egy csomó szereplő, akik mindenről pont ugyanazt gondolják és mondják, mint Orbán; illetve egyetlenként az ellenzéki térfélről Ungár Péter.
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Origo | 10 200 000 |
2. | Orbán Viktor | 7 500 000 |
3. | Miniszterelnökség | 6 200 000 |
4. | Alapjogokért Központ | 5 300 000 |
5. | Mandiner | 3 800 000 |
6. | Magyar Honvédség | 3 300 000 |
7. | hirado.hu | 3 200 000 |
8. | Magyar Nemzet | 3 100 000 |
9. | Ungár Péter | 2 300 000 |
10. | Ripost | 1 900 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most az október 31. és november 29. közti időszak költéseit mutatják.)
A hónap posztjai
November legnagyobbat futott bejegyzései között a foci dominál témaként – ami akár azt is jelenthetné, hogy a válogatott sikere végre olyasmi, aminek pártállástól függetlenül örülhet mindenki, és senki sem akarja kisajátítani magának, de ahogy majd kicsit lejjebb látni fogjuk, ez azért nem teljesen így van.
Érdemes még megfigyelni, milyen alacsony számokkal oda lehetett érni az élmezőnybe, ide azért általában 30-40-50 ezres szint szokott lenni a belépő, nem 15-20.
- Orbán kitölti a nemzeti konzultációt, és szépen megmutatja a híveknek, hogy mik a helyes válaszok – 21 ezer interakció
- Orbán örül a fociválogatott továbbjutásán az Eb-selejtezőkön – 20 ezer
- Vitályos Eszter egy focis videóval, amin Dibusz Dénes bravúros védéseket mutat be – 19 ezer
- Szijjártó Péter fotója, ahogy a meccsen szurkol a fiai és – soha nem találnák ki! – Dzsudzsák Balázs társaságában – 17 ezer
- Orbán a türk államok találkozóján kazah népviseletben pózol – 16 ezer
Az egyes interakciótípusokra lebontva a listát, váratlan módon feltűnnek az ellenzék témái, illetve két kategóriagyőzelemnél is kiviláglik, hogy a nemzeti konzultáció, mint kommunikációs csodafegyver, a Facebook népénél nem feltétlenül válik már be.
- A legtöbb megosztás: Ujhelyi István: „48.000 ‼️ ennyi ember vár valamilyen műtétre Magyarországon. Erről bezzeg nem konzultálunk.”
- A legtöbb komment: Orbán a saját kérdéseire válaszol a nemzeti konzultációban (némileg árnyalja a helyzetet, hogy a top kommentek kb. 80 százalékban negatívak)
- A legtöbb mérges emoji: Keresztes László Lóránt: „A miniszterelnök szerint feleslegünk van VÍZBŐL, miközben az ország kiszárítása történik most is.”
- A legtöbb meglepett emoji: Hadházy: „NULLA (azaz 0) TANÍTÓ SZAKOS hallgató kezdte meg tanulmányait az egykori szekszárdi Illyés Gyula Tanítóképző Főiskolán”.
- A legtöbb szomorú emoji: Orbán gyászposztja Turi-Kovács Béla halálára, az ilyenkor szinte kötelező „harcostárs” jelzővel.
- A legtöbb szívecske: Karácsony posztja Kulka János születésnapjára.
- A legtöbb nevető emoji: Orbán saját magával nemzeti konzultál (ugyanez itt a második helyezett poszt témája is).
Végül jöjjön a virális posztok toplistája, ahol minden eddiginél jobban megmutatkozik, mivel tud egy politikus lájkokat aratni, ha nincs olyan közéleti teljesítménye, véleménye vagy egyénisége, amire jönnének azok maguktól is: rá kell akaszkodni a magyar sportsikerekre.
- Vitályos Eszter focis videója – 46,9x szorzó
- Németh Szilárd Losonczi Dávid utólag megkapott birkózó világbajnoki címének örül – 40,9x
- Tállai András videója az Eb-selejtező meccsről – 37,1x
- Dúró Dóra fotója az esküvőjéről, a 15. házassági évforduló alkalmából – 30x
- Simicskó István Dibusz Dénes focikapust magasztalja – 28,5x
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)
A legtöbb megosztás
Hadházy hozta a kötelezőt, és újra megnyerte a legértékesebb interakciók havi versenyét, még úgy is, hogy az öt hónapon át zsinórban 100 ezer fölötti eredménye most hirtelen a felére zuhant. Sokat elmond a mezőnyről, hogy még így sem tudták különösebben megszorítani. Ezen felül sok érdemi történés nincs a listán, arat az ellenzék, halványan pislákolnak a fideszesek.
Megosztások | % | |||
---|---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 45 100 | 23,2% | ≡ |
2. | Szakács László | 31 500 | 19,3% | ≡ |
3. | Mesterházy Attila | 24 700 | 15,1% | ▲ |
4. | Jakab Péter | 17 900 | 11,1% | ▼ |
5. | Ujhelyi István | 15 600 | 19,1% | ▲ |
6. | Márki-Zay Péter | 15 200 | 14,5% | ▲ |
7. | Keresztes László Lóránt | 14 300 | 17,1% | ▲ |
8. | Szijjártó Péter | 11 900 | 3% | ▼ |
9. | Orbán Viktor | 11 500 | 3,4% | ▼ |
10. | Tompos Márton | 10 500 | 20,4% | ● |
(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjesztik a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)
Jó, jó, nyilván nem hagyhatjuk a levegőben lógva a kérdést: mi történhetett Hadházyval? Ha kicsit visszatekerünk a havi nagy toplistánkhoz, ott is az látszik, hogy hozta ugyan a szokásos bronzérmét, de sokkal nagyobb lemaradással, mint általában. Hát, ez történt:
Ez az interakciós ráta (a követőtábornak átlagosan mekkora hányada reagál egy-egy posztra) alakulása, amiben drámai összeomlás látszik egyik hónapról a másikra. Elég életszerűtlen, hogy ez csak úgy magától következzen be, alighanem a Meta algoritmusa tekerte le az elérését a háttérben valamiért.
Instán a helyzet változatlan, ezt a legjobban talán az illusztrálja, hogy a hónap 30 legnépszerűbb posztjából 28 Orbáné volt. A miniszterelnöki stáb gyakorlatilag bármit posztolhat ide, az azonnal kap 3000 lájkot (érdemes lenne megnézni, vajon ugyanattól a háromezer embertől-e), és ezzel ez a mezőny nem tud versenyezni.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 259 000 | 53 | ≡ |
2. | Szijjártó Péter | 106 000 | 89 | ≡ |
3. | Novák Katalin | 81 000 | 62 | ≡ |
4. | Karácsony Gergely | 72 000 | 60 | ▲ |
5. | Hadházy Ákos | 36 000 | 60 | ▼ |
6. | Varga Judit | 33 000 | 56 | ≡ |
7. | Márki-Zay Péter | 16 000 | 26 | ▲ |
8. | Nagy István | 14 000 | 145 | ▼ |
9. | Dúró Dóra | 13 000 | 55 | ● |
10. | Szentkirályi Alexandra | 12 000 | 24 | ≡ |
Időközben a mocsárban
A propaganda világában egyre nagyobb fölénnyel uralkodik a Gond-olkodó, és egyre inkább visszaesik Putyin magyar szinkronhangja, az Orosz hírek (ami egyébként egyre kevésbé anonim, bár nem a saját szándékából).
Rögzítsük továbbá, hogy a Megafon éppen ott tart, hogy egy ellenzéki párt posztja alól leradírozzák a magyar zászlót, és azzal a lendülettel kijelentik, hogy a hazaárulók a román válogatottnak szurkolnak – miközben a saját posztjukban a magyar helyett a tádzsik zászlóval illusztrálják, mennyire nemzeti színekbe öltözött a szívük-lelkük.
És akkor vissza is térhetünk oda, amit a cikk elején említettem: reméljük, ez volt a mélypont.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Gond-olkodó | 512 000 | 827 | ≡ |
2. | Deák Dániel / Megafon | 353 000 | 212 | ▲ |
3. | Nyugati Fény | 278 000 | 1313 | ▼ |
4. | Bohár Dániel / Megafon | 274 000 | 152 | ▲ |
5. | Orosz hírek | 189 000 | 443 | ▼ |
6. | Trombitás Kristóf / Megafon | 123 000 | 371 | ≡ |
7. | Alapjogokért Központ | 112 000 | 96 | ● |
8. | Vadhajtások | 111 000 | 1058 | ● |
9. | Szánthó Miklós | 105 000 | 87 | ● |
10. | Tízmillióan az előrehozott választásokért | 92 000 | 1379 | ▼ |
A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.