Gyászkoszorúval indult el az utolsó vasúti motorkocsi Balassagyarmatról
2023. július 31. – 14:12
Hiába kérte Balassagyarmat fideszes polgármestere, Csach Gábor levélben Lázár Jánost, hogy fontolja meg a város melletti vasútvonal bezárását, hétfőn egy gyászkoszorúval felszerelve útnak indult onnan az utolsó vasúti motorkocsi, ezzel lezárva egy 127 évig tartó korszakot.
Az utolsó járat természetesen itt is egy Bz motorvonat volt, amely az utóbbi hetekben főként azzal került be a hírekbe, hogy egy ilyennek forrt fel a hűtővize Hodásznál, ami után több utas égési sérülést szerzett. Itt ilyesmi nem történt, a távolba gördülő vonat maximum lelki sebeket hagyott mindazokban, akik elbúcsúztatták és felkoszorúzták. A koszorú szalagjának egyik felén az volt, hogy „Balassagyarmat–Losonc-vasútvonal élt: 127 évet”, a másikon meg az, hogy „Feltámadunk”.
A MÁV két hete jelentette be, hogy augusztus 1-től tíz vasútvonalon, köztük a szóban forgó, 78-as számú Balassagyarmat–Ipolytarnóc-vonalon is megszűnik a vasúti közlekedés. Ezt a vonalat pont augusztus 1-re újítják fel az árvízkárok után, és nem mellesleg ez az egyetlen, amely meglévő, kiváló állapotú és teherszállításra ma is használt határon túli kapcsolattal rendelkezik Losoncig. A vasúttársaság közleménye szerint a bezárt vonalakon a jövőben vonathelyettesítő autóbuszok fognak közlekedni, illetve a helyszínen készült képek tanúsága szerint már közlekednek is.
Arról, hogy miért hullik szét a MÁV a szemünk előtt, ebben a cikkben írtunk, az utolsó körös vonatok egyikén, a Karcag és a Tisza-tó között közlekedő öreg Bzmot motorvonaton pedig mi is tettünk egy kört, és megnéztük, mit szólnak az intézkedéshez a térségbeliek. Ekkor egyébként volt, aki úgy vélekedett, hogy olyan vonalak a bezárandó szakaszok, amiket a menetrend-változtatásokkal tudatosan tönkretettek. „Elsorvasztják, rámondják, hogy gazdaságtalan, bezárják, ez megy” – mondta akkor a Telexnek egy egykori mozdonyvezető.