Videóhíváson keresztül is diagnosztizálhatnak az orvosok az új ügyeleti rendszerben

2023. február 3. – 08:48

Másolás

Vágólapra másolva

Az új – egyelőre csak Hajdú-Bihar vármegyében tesztelt – ügyeleti rendszerben részt vevő háziorvosok feladatai közé tartozik az is, hogy telefonon keresztül segítsék az orvos nélküli ügyleti pontokon dolgozó magasan képzett szakápolókat és mentőtiszteket – írja a Népszava.

Az ügyleti rendszerben feladatot ellátó háziorvosokkal az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) a szerződés részeként egy titoktartási klauzulát is aláírat. Ezt a Magyar Orvosi Kamara háziorvosi csoportja kifogásolta, az OMSZ szerint viszont csak az amúgy is érvényes és az orvosi létből következő titoktartásra vonatkozik, így a titoktartási kötelezettség továbbra is része az aláírandó szerződésnek.

Az új ügyeleti rendszerben feladatot vállaló orvosokra tehát ugyanazok a szabályok lesznek érvényesek, mint a mentőkre: a tudomásukra jutott orvosi, szolgálati titkot, bizalmasnak minősülő információkat csak „a mentőszolgálat érdekkörében” használhatják fel, és az OMSZ hozzájárulása nélkül nem hozhatják nyilvánosságra. A titoktartási kötelezettség nem zárja ki, hogy a feladatellátással kapcsolatban a háziorvosok a kamarához vagy a szakszervezethez forduljanak – írja a Népszava.

A Népszava információi szerint az ügyeletet vállaló háziorvosok feladatleírása szerint, „ha nem hatóság kér látleletet vagy hatósági őrizetben lévő ember vizsgálatát, akkor azért térítést kell kérniük és csak a számla előzetes kiegyenlítése után adhatják ki a szakvéleményt”.

A feladataik közé tartozik az is, hogy telemedicinális konzultációval (tehát telefonon, hang- vagy videóhíváson keresztül) segítsék az orvos nélküli ügyleti pontokon dolgozó magasan képzett szakápolókat és mentőtiszteket, beleértve a gyógyszerek felírását is.

Mint megírtuk, február 1-jétől a mentőszolgálat elsőként Hajdú-Bihar vármegyében veszi át az orvosi ügyeletek szervezését. Ott mostantól kevesebb helyen lesz esti és éjszakai orvosi ügyelet, de az OMSZ ígérete szerint ezek jobban szervezetten működnek majd. Az orvosi ügyeletet az 1830-as központi telefonszámon lehet elérni, amit fokozatosan vezetnek majd be mindenhol az országban. Sürgős esetben ezután is a 112-es számon lehet közvetlenül mentőt hívni.

A jövőben tehát a betegnek a 1830-as központi telefonszámot kell majd hívnia, ahol a mentésirányítás dönt a tünetek alapján arról, hogy a beteg megvárhatja a másnapi háziorvosi ellátást, be kell mennie a központi háziorvosi ügyeletre, vagy azonnal mentőautót indítanak hozzá.

Az OMSZ Népszavának adott tájékoztatása szerint Hajdú-Bihar vármegyében már most biztosítottak az új ügyeleti rend személyi és tárgyi feltételei. „A március 1-től csatlakozó vármegyékben (Győr-Moson-Sopron és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye) is megindult a felkészülés, folynak a szerződéskötések.”

Az ügyeleti rendszer átalakításáról ebben a cikkben írtunk részletesen.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!