Két hétig lájkbajnok lehetett a mindenkit felköszöntő Mesterházy Attila, de végül csak lekörözte őt Szijjártó
2023. február 3. – 19:33
Eljött a Lájkbajnokság 101. része, egyben pedig a január kielemzésének ideje is a Facebook- és Instagram-interakciók mentén. Hogy röviden összefoglaljuk: ez volt az a hónap, amikor két hétig vezetett Mesterházy Attila a lájkbajnoki versenyben, meg az a hónap is, amikor Kocsis Máté és Gyurcsány Ferenc lényegében versháborút tolt egymással a közösségi médiában. Erősen kezdtük 2023-at.
És vágjunk is bele egyből a legfontosabba – abba, hány lájkot gyűjtöttek be politikusaink egy hónap leforgása alatt:
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Szijjártó Péter | 522 000 | 136 | ▲ |
2. | Mesterházy Attila | 490 000 | 207 | ▲ |
3. | Orbán Viktor | 365 000 | 46 | ▼ |
4. | Varga Judit | 362 000 | 89 | ▲ |
5. | Hadházy Ákos | 358 000 | 92 | ▼ |
6. | Jakab Péter | 290 000 | 63 | ▼ |
7. | Ujhelyi István | 285 000 | 117 | ▲ |
8. | Zsigmond Barna | 258 000 | 185 | ▼ |
9. | Novák Katalin | 243 000 | 39 | ▲ |
10. | Karácsony Gergely | 237 000 | 63 | ▼ |
11. | Márki-Zay Péter | 203 000 | 124 | ≡ |
12. | Keresztes László Lóránt | 143 000 | 73 | ● |
13. | Szakács László | 118 000 | 125 | ● |
14. | Z. Kárpát Dániel | 117 000 | 85 | ● |
15. | Szentkirályi Alexandra | 115 000 | 75 | ● |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a január 1 és február 1. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)
Egészen különös eredményeket hozott ez a január, a listavezető örök király, Orbán Viktor ugyanis nem egy, hanem két hellyel csúszott lentebb a lájkbajnoki toplistán. A hónapban ráadásul nem is volt olyan hét, amikor vezetett volna, az első három héten pedig meg se jelent a dobogón. A hónap heteinek toplistái az alábbiak szerint alakultak:
- 1. hét: Mesterházy Attila – Varga Judit – Jakab Péter
- 2. hét: Mesterházy – Varga Judit – Hadházy
- 3. hét: Szijjártó Péter – Mesterházy – Jakab
- 4. hét: Szijjártó – Orbán – Varga Judit
És hogy ki mivel pörgette csapágyasra a közösségi média kerekét? Varga Judit igazságügyi miniszter például kirándulgatott, a Fidesz többi tagjának viszont olyan kemény témák jutottak, mint a nagy-magyarországozás és a focis tortáról posztolás. Jakab Péter kutyás és búékos posztokkal került fel a listára, Orbán pedig szokásához híven megvédte a magyarokat Brüsszeltől, a háborútól, a háttérhatalomtól, a világon mindentől, miközben meg-megírta, hogy a külföld példát vehet Magyarországról.
De, merül fel jogosan a kérdés az olvasóban: mit halandzsázok itt, miért nem beszélünk a lényegről, azaz Mesterházy Attiláról?
Boldog lájkolós szülinapot!
Mesterházy ámokfutása elképesztő eredményt hozott neki, a Facebook szinte szabályos szétspamelésével (200+ poszttal) második helyre sikerült felkerülnie a toplistán. Az MSZP-s Mesterházy egyébként – ahogy az később is látható lesz – sem viralitás, sem legnépszerűbb posztok tekintetében nem emelkedett ki a mezőnyből.
Az ő taktikája az volt ugyanis, hogy rengeteget posztolt, ezekre nagyjából közepes interakciókat kapott, de rengetegszer valamennyi még mindig több, mint a kevésszer valamennyi. Megtalálta ráadásul azt is Mesterházy, hogy mivel lehet szíveket lágyítva szomorú vagy szívecskés interakciókat kapni: ha felköszönt vagy meggyászol másokat, azaz megpróbál a születésnapi- és a gyászlájkokra is erősen építeni.
Nemcsak nála bukkant egyébként fel ez a taktika, a virális posztokat nézve egyre jobban kezdenek rájönni a politikusok, hogy muszáj (Mesterházy esetében például) Csonka Andrástól kezdve Kern Andrásig bármilyen ismert embert néha-néha felköszönteni. Az adatok alapján annyira jól működnek a kirándulós, felköszöntős, lazább tartalmak a politizálással egyensúlyban, hogy olyan csodálatos dolgok, mint Kocsis Máté és Gyurcsány Ferenc versháborúja, már nem is voltak elegek ahhoz, hogy szereplői felkerüljenek a listára.
A dollár és a fizetett hirdetések éve
A decemberi pénzszórásokhoz képest viszonylag nyugalmi időszak következett januárra, gigaköltések nem voltak, ráadásul nem meglepően a kormánypárti médiumok, a Mediaworks és a Megafon költött ebben a hónapban is nagy összegeket magára. Fontos dolgok derültek itt ki, az Origótól például az, hogy vannak a világon cicik is, meg olyan dolgok is, amik zombivá tudnak alakítani minket.
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Megafon | 9 200 000 |
2. | Mediaworks | 6 900 000 |
3. | Magyarország kormánya | 2 400 000 |
4. | Európai Parlament | 1 500 000 |
5. | hirado.hu | 1 300 000 |
6. | Demokratikus Koalíció | 1 200 000 |
7. | Bors | 1 200 000 |
8. | Ripost | 1 190 000 |
9. | Momentum Mozgalom | 1 130 000 |
10. | Győrffy Balázs | 1 060 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a január 2. és január 31. közti időszak költéseit mutatják.)
A Megafon sem erőltette meg magát: főként magukról toltak fizetett hirdetéseket, bár Bohár Dániel megfuttatta azt is, hogy ismét felfedezett egy háttérhatalmat, ezúttal a debreceni akkugyár ellenzői mögött állva. A megafonosok között a legszórakoztatóbb talán az volt, amikor Apáti Bence asztrológiai jóslásokba is bocsátkozott, mondván:
„A politikai horoszkóp szerint 2023 ismét a dollár éve lesz a baloldalon. 💸”
Hirdetett emellett az Európai Parlament, amely az európai emberekről és történelmi eseményekről posztolgatott, illetve beszállt az ellenzék is a fizetett hirdetésekbe, főként a dráguló árakkal foglalkozva. A DK orbánozott, a Momentum folytatta az „új utakra van szükség” kampányát, Magyarország Kormánya pedig eközben megtolta pénzzel azt, hogy üzengesse Brüsszelnek, hogy 97% nem a szankciókra.
Ütnek, vernek, rúgnak, nevetős fejeznek
Tipikus sokat markol, keveset fog iskolapéldát láthattunk a legtöbb interakciókat hozó posztok esetében, ugyanis bár januárban Orbán és Novák Katalin köztársasági elnök posztoltak a legkevesebbet, mégis az ő posztjaik lettek a legtöbb reakciókat hozók. Orbán most nem tört egyeduralomra, de így is első helyet szerzett magának, Novák Katalintól pedig egy újévi köszöntés is a listára fért. Érdemi dolgot is mondó poszttal viszont csak Hadházy Ákos került a listára: nála szinte mindent elsöprő viralitást szerzett a Pétervására fideszes polgármesteréről szóló ügye. A legnépszerűbb posztok tehát így alakultak:
- Orbán Viktor nem engedi, hogy „üssék, verjék, rúgják, harapják” – 39 ezer interakció
- Hadházy videón bemutatja, hogyan használja Pétervásárán a fideszes vezetés az EU-s pénzeket – 27 ezer
- Szijjártó saját magáról: „Éjjel repülés, hajnalban landolás, majd erőgyűjtő futás a naphoz és … kezdhetünk!” – 26 ezer
- Novák Katalin képet posztol Novák Katalinról és búékot kíván – 26 ezer
- Novák Katalin és családja túrázik – 25 ezer
Apró meglepetések azért voltak itt is, például Orbán hiába posztolt az unokájáról, nem tudta az eddig mindig érvényes receptet felhasználni – miszerint végy egy gyereket, rakd Orbán Viktor mellé, és máris kész a Facebook-siker. Új időkkel azonban új szelek járnak, Novák például láthatóan egyre népszerűbb a kéktúrázós posztjaival. Ezek amellett, hogy nagyon jók, még kifejezetten szórakoztatóak is azzal, hogy nem beállítottak, Novák férjének fején például teljes őszinteséggel látszik a képeken a túrázás fárasztó oldala:
Interakciótípusonként nézve az látszik leginkább, hogy a közösségi média felhasználóit eléggé megmozgatta a Pétervására-gate. Íme ez a lista is:
- A legtöbb megosztás: Hadházy versus Pétervására polgármestere
- A legtöbb komment: Menczer Tamás hat perce az Egyenes beszédben
- A legtöbb mérges emoji: Hadházy és a Pétervására-videó
- A legtöbb meglepett emoji: Pétervására polgármestere az incidens folytatásaként azt írta egy üzenetben Hadházynak, hogy „Könyörögni fogsz”, Hadházy pedig kiposztolta
- A legtöbb szomorú emoji: Dobrev Klára posztja Kordás László halálhíréről
- A legtöbb szívecske: Megműtötték Jakab Péter kutyáját, Bözsit
- A legtöbb nevető emoji: Orbán Viktor szerint „a nemzeti konzultáció eredménye világos: a magyar emberek elutasítják a brüsszeli szankciókat!”
Orbán egyébként mostanában nagy mókamesternek számít a facebookozók körében, annyira, hogy ennek a kategóriának a bronzérmét is ő vitte el az arany után. A virális posztok között azonban nem jeleskedett, itt főként az ellenzék tarolt:
- Niedermüller Péter felköszönti Kern Andrást a születésnapján – 74,6x szorzó
- Keresztes László Lóránt azt feszegeti, hogy „Miért védi a FIDESZ a korrupt fővégrehajtót?” – 36,1x
- Sneider Tamásnál esett a hó – 35,8x
- Z. Kárpát Dániel a debreceni akkumulátorgyár leállítását követeli – 34,9x
- L. Simon László kiposztolja, hogy Madách-díjat kap – 32,1x
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)
Z. Kárpát Dániel és Keresztes László Lóránt videói szabályosan felhasították az internetet, mellettük és a debreceni akkumulátorgyár témája mellett szinte már csak egy-egy apróság fért a virális posztok közé. A fentebbi népszerűek mellett például még olyanok, minthogy Novák Előd Wass Albertről posztol, meg hogy Schmuck Andor kiírja, hogy „40 felett azért kezdődik a nagybetűs ÉLET, mert a kisbetűket már nem látod”. Hahaha, értik, igaz?
Ellenzéki megosztások
Ahogy az megszokott, a megosztottsági toplistán Hadházy Ákos vette át ebben a hónapban is az aranyérmet. Fideszesek nagyon nem is jutottak fel a listára, Szijjártó is csak a végén kullogva egy csekély 3,7 százalékkal (ez azt mutatja, hogy az összes interakción belül milyen a megosztások aránya). Az ellenzéknek főként a már fentebb látott ügyek, például Pétervására vagy a debreceni akkumulátorgyár esetei hozták a megosztásokat.
Megosztások | % | |||
---|---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 77 900 | 21,8% | ≡ |
2. | Mesterházy Attila | 63 300 | 12.9% | ≡ |
3. | Ujhelyi István | 44 800 | 15,7% | ▲ |
4. | Keresztes László Lóránt | 25 300 | 17,7% | ● |
5. | Z. Kárpát Dániel | 25 200 | 25% | ● |
6. | Márki-Zay Péter | 24 000 | 11,8% | ≡ |
7. | Jámbor András | 22 300 | 22,6% | ▲ |
8. | Szakács László | 20 500 | 17,3% | ▲ |
9. | Szijjártó Péter | 19 300 | 3,7% | ● |
10. | Jakab Péter | 17 500 | 6% | ▼ |
(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjeszti a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)
Káposztaposztolók, Instahuszárok, szevasztok
Továbbra is méltatlanul bánnak politikusaink az Instagrammal, látszólag nincs igazi törekvésük arra, hogy a Facebook mellett ide is betörjenek: míg Facebookon van, aki akár 200-at is posztol egy hónapban, itt a legnagyobb Instacsászár Nagy István a maga 91 bejegyzésével. Ezt persze valamennyire meg is hálálja neki a közösségi média népe: januárban virális lett több posztja is, például az, amin káposztát főz.
A legtöbb interakciót szerző poszt viszont még így is Orbáné lett, egy olyan, amiben a miniszterelnök egy nagyon hosszú, egyáltalán nem Instagram-barátnak tűnő szövegben fejtegeti, hogy a németek miért állnak háborúban, mi meg miért nem. Ezek mellett viszont jutott hely a virális tartalmak között a komoly dolgoknak is: Karácsony Gergely Ukrajnáról posztolt, Novák Katalintól felkapott lett XVI. Benedek temetése, ahogy Orbán virális posztjai között pedig megjelent Tamás Gáspár Miklós halála is.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 120 000 | 26 | ≡ |
2. | Varga Judit | 53 000 | 65 | ▲ |
3. | Novák Katalin | 44 000 | 23 | ▼ |
4. | Hadházy Ákos | 39 000 | 70 | ▲ |
5. | Karácsony Gergely | 32 000 | 19 | ▼ |
6. | Márki-Zay Péter | 23 000 | 21 | ≡ |
7. | Szijjártó Péter | 21 000 | 11 | ▲ |
8. | Dúró Dóra | 16 000 | 41 | ≡ |
9. | Szentkirályi Alexandra | 14 000 | 14 | ▼ |
10. | Nagy István | 10 000 | 91 | ▼ |
Putyin és egy Schiffer-idézet
Ebben a kategóriában továbbra is hasít a kőkemény orosz propaganda, főleg most, hogy a Vadhajtások kiszabadult Zuckerberg börtönéből. A propagandista oldalak tartalmai között olyanok voltak a legnépszerűbbek, mint például Putyin újévi beszéde magyarra fordítva vagy az arról szóló videók, hogy ismeretlen oroszok szerint mennyire jó Oroszország. Tarolt pár poszttal még a listára szép lassan magát állandóra beágyazó Fidesz-KDNP 2023 is, amiről a posztjai alapján nehéz valójában eldönteni, hogy teljesen komoly, vagy valami furcsa vicc:
Sikeresen pörgették a hónapot a megafonosok is, leleplezték Debrecent meg az akkugyár ellenzőit, fújtak Brüsszelre és a németekre. De volt szó arról is, hogy térdelve nem éneklünk Himnuszt, meg hogy Orbánnak mindenben igaza van. Zárásnak pedig csak annyit teszek hozzá, hogy Szánthó Miklós, az Alapjogokért Központ vezetőjének egyik legnépszerűbb posztja az lett, hogy Schiffer Andrástól idézett. És még csak szinte most kezdődött az év.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orosz Hírek | 680 000 | 503 | ≡ |
2. | Deák Dániel / Megafon | 418 000 | 343 | ≡ |
3. | Gond-olkodó | 317 000 | 1106 | ▲ |
4. | Bohár Dániel / Megafon | 282 000 | 159 | ≡ |
5. | Nyugati Fény | 262 000 | 985 | ▼ |
6. | Alapjogokért Központ | 224 000 | 125 | ▲ |
7. | Fidesz-KDNP 2023 | 193 000 | 26 | ≡ |
8. | Vadhajtások.hu | 184 000 | 1251 | ● |
9. | Szánthó Miklós | 179 000 | 95 | ▲ |
10. | Elemi.hu | 159 000 | 856 | ▼ |
(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.)