Új sztárja van a Lájkbajnokságnak

2022. július 3. – 17:29

Új sztárja van a Lájkbajnokságnak
Illusztráció: Lerch Julcsi / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Megint eljött egy vasárnap, ami egyet jelent azzal, hogy menetrend szerint befut a Lájkbajnokság aktuális fordulója itt a Telexen. Politikusok a közösségi média kommunikációs csataterein, népszerűségi listák, virális tartalmak, állatorvosi lovak, háborús infláció.

Túl vagyunk a nyár remélhetőleg legsúlyosabb kánikulai hetén, amikor már addig jutottunk, hogy olyan, egyáltalán nem vicces mondatok hangzottak el, hogy „jön a hidegfront, és már csak 33 fok lesz”. Ami szintén nem vicces módon pont rímel arra, hogy erősödik a forint, már csak 398 az euró.

Ez kicsit rányomta a bélyegét a közösségi médiás politikai kommunikációra is, úgy tűnik, hőguta közeli állapotban a lájkvadászat sem az igazi (kivéve, mint majd látni fogjuk, az orosz propaganda szorgos terjesztőinél). De ne szaladjunk ennyire előre, lássuk a szokásos heti toplistát, ennyi lájkot gyűjtöttek most a legnépszerűbb magyar politikusok Facebookon:

Heti interakciók
1.Szijjártó Péter180 000
2.Orbán Viktor146 000
3.Jakab Péter132 000
4.Karácsony Gergely89 000
5.Hadházy Ákos74 000
6.Varga Judit73 000
7.Dömötör Csaba68 000
8.Ujhelyi István56 000
9.Dúró Dóra51 000
10.Zsigmond Barna46 000
11.Márki-Zay Péter44 000
12.Potápi Árpád43 000
13.Novák Katalin37 000
14.Kocsis Máté37 000
15.Mesterházy Attila35 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a június 24, péntek reggel 8:32 és július 1, péntek reggel 8:32 közti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

A majdnem nagy feltámadás

Szijjártó megvédte a múlt heti lájkbajnoki címét, ami nagyon nagy szó, ilyet legutóbb tavaly augusztusban tett bárki, akit nem Orbán Viktornak hívnak (ez egyébként Karácsony Gergely volt, az előválasztás előtti utolsó hetekben, amikor még szuperesélyesnek tűnt Orbán kihívójának pozíciójára). Hogy valójában Szijjártó nyert, vagy az utóbbi időben a Facebookra negyedgőzzel se figyelő Orbán vesztett, jó kérdés, de ne legyünk ünneprontók, heti 180 ezer lájk a dögletes kánikulában komoly teljesítmény, talán még jutalmat is kap érte a miniszter tízfős stábja.

De legalább ekkora műsort húzott le Jakab Péter is, aki szerda délután még vezette a mezőnyt, és őszintén szólva kezdtem attól tartani, hogy ennek a feltámadásnak a jellemzéséhez csak olyan hasonlatot fogok tudni hozni, ami miatt kitagad az egyház. Végül nem lett szükség erre, Jakab lemaradt az utolsó pár napban, de így is figyelemre méltó az eredménye. Éppen 25 hete volt utoljára a dobogón, és hát azóta elég sok pofont kapott a politikai ringben. Viszont úgy tűnik, nem adja fel, bár a posztjaiban a Jobbik nevét már csak elvétve írja le, de az „a nép pártján” szlogent annál inkább. Illetve a hét legfurább posztjában egy rajongója bemondott egy új, potenciális szlogent is, miszerint

„Petikém, te legalább nem vagy buzi.”

Ami egyrészt elszomorító, másrészt meg pont illik 2022 Magyarországának általános abszurditásához.

Háborús infláció, háborús infláció, háborús infláció

Ha már a szlogeneknél tartunk, a fideszes oldal – Orbánnal az élen természetesen – a héten abszolút a csúcsra járatta a legújabb varázsigét, a háborús inflációt. Ami egyébként egy nagyon ügyesen összerakott politikai fegyver, elvégre háború tényleg van, infláció tényleg van, a kettő között ok-okozati összefüggés tényleg van. A fideszes marketing üzenete viszont az, hogy kizárólag a háború miatt van infláció, és mi békepártiak vagyunk ugyan, de mindenki más háborúpárti, tehát mi nem tehetünk semmiről – ha bűnbak kell, tessék választani a szokásos ellenségek közül, Brüsszeltől Sorosig.

A valóság persze ennél összetettebb, és az inflációban vastagon benne van a kormány keze is, például a forint gyengítésével, vagy a választás előtti ezermilliárdos osztogatással – de ezeket a részleteket már elsimítja a fideszes kommunikációs úthenger, meg hogy a paradicsom piros lett és nem sárga.

További random érdekességek a toplistáról

  • Három ellenzéki politikus a top5-ben, ilyen utoljára tavaly novemberben fordult elő (akkor a Jakab, Dobrev, Karácsony trió volt)
  • Hosszú idő után tért vissza Kocsis Máté a toplistára, és ami még meglepőbb: gyurcsányozás nélkül!
  • A hét spammere ismét Zsigmond Barna, 59 poszttal, ezek általában vagy Orbán Viktorról szólnak, vagy konkrétan Orbán-idézetek
  • Dömötör Csaba lájkbajnokságos pályafutása legjobb eredménye a mostani 6. hely – bár mint látni fogjuk, ezt nagyrészt egyetlen jól elsült posztnak köszönheti, amihez tartalmilag tulajdonképpen semmi köze nincs
  • Márki-Zay Péter visszatérni látszik az élvonalba, de igazából az Instagram az ő hazai pályája
  • Potápi Árpád is stabil top15-ös kezd lenni, meglátjuk, ugyanúgy eltűnik-e majd 1-2 hónap után, mint Németh Zsolt vagy Aradszki András, esetleg olyan vissza-visszatérő vendég lesz, mint Varga Mihály

Money can't buy me love

Csak első ránézésre tűnik úgy, hogy a kormánybarát médiamamut Mediaworks felpörgette a facebookos hirdetéseket – de valójában csak az történt, hogy az Origo eddig a saját neve alatt számolta el a szponzorált posztokat, de a héten valamiért átállt a közös kasszára.

Érdekes új szereplő a listán a Paradigma Intézet, ami főként EU-s gazdasági-pénzügyi témákban tolja a szponzorált posztjait (szokatlan módon nem a kormány BRÜSSZEL RÓSZ kórusába illeszkedve, hanem szakmai alapon). De ennél is bizarrabb, hogy a konkrét politikai szereplők közül a Megoldás mozgalom költötte a legtöbbet; Gattyánéknál most épp az a fő üzenet, hogy a pályakezdő tanárok fizetését emeljék a parlamenti frakcióvezetők fizetésének szintjére. Valahol tényleg egészen bravúros produkció egy valós és súlyos problémára (megalázó tanárfizetések) ráakaszkodni egy ilyen szinten irreális „megoldással”, pláne egy olyan párttól, aminek a vezetője egyébként tizenmilliárd forintos Beverly Hills-i villákat ad-vesz. Csak remélni tudjuk, hogy jövő héten bejelentkezik Ronaldinho is, és visszarugdossa az euróárfolyamot 250 forintra.

Hirdetésre költött pénz
1.Mediaworks1 900 000
2.Paradigma Intézet900 000
3.Magyar Állampapír800 000
4.Megoldás Mozgalom800 000
5.Hirado.hu500 000
6.Nyugati pályán500 000
7.Alapjogokért Központ400 000
8.Gyöngyösi Márton300 000
9.Magyar Természetvédők Szövetsége200 000
10.Demokratikus Koalíció200 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a június 22. és 28. közti időszak költéseit mutatják.)

Egy újabb állatorvosi ló

A hét legnagyobbat futó posztjain jól látni, mennyire lagymatag volt ez az időszak a politikai kommunikációban: 20 ezer lájkkal simán a dobogóra jutni ebben a versenyben azért nem nagyon szokás. A nyerő témák viszont nagyjából a szokásosak voltak, sportsiker, cukiság, Orbán az unalomig ismert fideszes szlogenekkel. Plusz egy nagyon érdekes kivétel, amire mindjárt visszatérünk.

  1. Orbán Viktor Milák Kristófnak gratulál az újabb világbajnoki címhez – 28 ezer interakció
  2. Dömötör Csaba posztjában egy videó arról, hogy Orbán a parlamentben Fekete-Győr Andrást alázza – 20 ezer
  3. Karácsony Gergely boldog 105. születésnapot kíván egy budapesti néninek a 105-ös buszon – 20 ezer
  4. Orbán a NATO-csúcs kapcsán az aktuális mantrákat ismételgeti: „háborús infláció”, és „mi a béke pártján állunk” – 19 ezer
  5. Ugyanez, hozzáfűzve a „megvédjük a magyar embereket” örökzöldet is – 18 ezer

Dömötör Csaba posztja szép illusztrációja a fideszes kommunikációnak. Először is: Dömötör Csabának konkrétan zéró köze van az egészhez, a videón Orbán osztja ki Fekete-Győrt – de hát a Fideszben óriási divatja van az alacsonyabb rangú pártkatonák között a főnökökkel szelfizni, tőlük idézni, vagy csak úgy a la natúr kirakni róluk fotókat-videókat. De itt a videó tartalma is nagyon tanulságos: Fekete-Győr bakizik, 2030-as olimpiát mond 2036-os helyett, amire Orbán lecsap, és a lényegi kérdésfelvetés helyett hosszasan, és leereszkedően magyarázza, hogy 2030-ban nem is lesz olimpia. Dömötör posztjánál már teljesen kifordította a kommunikációs gépezet az egészet, a közönség számára rég nem az a lényeg, amit Fekete-Győr eredetileg felvetett vagy kérdezett volna (nem is tudjuk meg, hogy az mi volt), hanem az az üzenet, hogy azt se tudja, miről beszél.

Kövér Lászlótól a deepfake Klicskóig

Lehet hogy a múlt heti cikkünk címének engedelmeskedve felébredt az ellenzék? Ezt talán még korai lenne kijelenteni, mindenesetre az egyes reakciótípusokból a legtöbbet behúzott posztoknál egy kivételével minden kategóriát megnyertek. Jegyezzük fel, hogy az augusztus 20-ra tervezett gigatűzijátékról már most látszik, hogy erős téma lesz majd, amin sokat fognak rugózni.

  • A legtöbb megosztás: Vadai Ágnes, „Nem kell augusztus 20-án Európa legnagyobb tűzijátéka! Lehetne azt a pénzt például szegény sorsú gyerekek iskolakezdésére költeni!”
  • A legtöbb komment: Kálmán Olga közzéteszi Kövér László levelét, amiben arról tájékoztatta, hogy csökkenti a képviselői fizetését, mert több szavazást is kihagyott
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy Ákos levezeti, hogyan lett Szalai-Bobrovniczky Kristóf hadügyminiszter állami megrendelésekkel kitömött repülőgépgyára végül Hernádi Zsolt MOL-vezéré
  • A legtöbb meglepett emoji: Karácsony Gergely elmeséli, hogy őt is felhívta a deepfake Klicsko
  • A legtöbb szomorú emoji: Baranyi Krisztina megmutatja a pozitív Covid-tesztjét
  • A legtöbb szívecske: Karácsony, és Gizi néni 105. születésnapja
  • A legtöbb nevető emoji: Dömötör Csaba Fekete-Győrt alázó videója

A legtöbb megosztás

Az ég kék, a fű zöld, Hadházy nyeri a legtöbb megosztás versenyét. További látnivaló a listán, hogy az MSZP-DK vonal látványosan jól teljesít, Dömötör Csabát az a bizonyos videó egymagában magasra repítette, és Orbán tartalma mostanában annyira lélektelen, hogy már a top10-ből is kiesik a legértékesebb reakciók listáján.

Heti megosztások
1.Hadházy Ákos15 100
2.Jakab Péter11 100
3.Ujhelyi István7 200
4.Vadai Ágnes6 900
5.Dömötör Csaba6 600
6.Mesterházy Attila4 700
7.Molnár Csaba4 600
8.Szijjártó Péter4 500
9.Jámbor András4 100
10.Karácsony Gergely4 000

Virális káosz

A virális posztok toplistája általában elég eklektikus képet mutat, de azért le lehet vonni tanulságot belőle, felvillan valamilyen trend. Ez most is így van: a hét aktuális top motívuma az, hogy a politikai ellenfelek már meg se próbálják meghallgatni vagy megérteni egymást, csak kölcsönösen idiótának bélyegzik és kiröhögik a másikat.

  1. Nagy István az eget nézi, és esőért fohászkodik – 15,3x szorzó
  2. Márki-Zay Péter a lánya doktorrá avatásán – 13,6x
  3. Deutsch Tamás hazaárulózza az ellenzéket – 12,6x
  4. Dömötör Csaba orbános-feketegyőrös videója – 10,1x
  5. Mesterházy Attila azon röhög, hogy Kocsis Máté szerint a KDNP egyedül indulva a választáson 8-12% körüli eredményt érne el – 8,7x

Itt jegyezzük meg, hogy Szijjártó Péter úgy nyerte meg a hetet, hogy amúgy egyetlen posztja sem került be egyetlen toplistára sem. A hangyaszorgalmú spammelés meghozza az eredményét!

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)

Instagram

Úgy tűnik, Instán Orbán akkor is nyerne, ha csak heti egyszer véletlenszerűen kattintana egy budai panorámafotót a Karmelita vécéablakából. Most éppen a Milák Kristófnak gratulálós posztja vitte a prímet, amivel egymagában is lenyomta a teljes mezőnyt. Érdemi történés ezen a héten is kevés volt, talán csak annyi, hogy Márki-Zay Péter folytatta a kapaszkodást felfelé, és már a dobogóig ért; illetve hogy Jakab Péter nagy facebookos feltámadása az Instáig már nem ért el.

Érdekes megfigyelés még, hogy a top10-ben mostanában állandó szereplő Nagy István 15 legutóbbi posztján összesen egy darab komment van, az egy kőbányai tetoválóstúdiótól származik, és így szól:

🌷🇭🇺🔥💞🔥🇭🇺🌷👌👍🙏

Ezzel jól össze is foglaltuk, micsoda pezsgő szellemi élet, közéleti viták, és inspiráló közösségi párbeszéd helyszíne az Instagram a magyar politikai kommunikációban.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor38 000
2.Varga Judit13 400
3.Márki-Zay Péter13 000
4.Szijjártó Péter8 500
5.Novák Katalin6 300
6.Karácsony Gergely5 800
7.Hadházy Ákos4 600
8.Szentkirályi Alexandra3 500
9.Nagy István2 800
10.Dúró Dóra2 700

в советской россии тебя жмет на кнопку лайк

Sok újdonsággal ezen a héten sem szolgál a propagandaoldalak toplistája, Putyin magyar hangjai továbbra is állati hangosak, és vélhetőleg csak egyre hangosabbak lesznek, hiszen ellensúlyozni kell a legújabb orbáni mondást, miszerint természetesen az ukránok oldalán állunk.

Kicsit messzire vezet, de azért érdemes belegondolni, hogy a hagyományos kormánybarát médiában a választás óta zajlik a vérzivatar, lapok szűnnek meg és elbocsátási hullámok követik egymást – eközben itt, a propaganda mélyebb bugyraiban csak annyit látni, hogy nincsenek pénzzel tolt posztok (igaz, olyan nagy szükség sincs rájuk most). Mindez vajon azt jelentheti, hogy a fideszes központban a Vadhajtások/Megafon stílusú, műfajú, színvonalú kommunikációt látják hatékonynak, és a jövőben egyre inkább erre számíthatunk majd?

Heti interakciók
1.Vadhajtások534 000
2.Orosz hírek325 000
3.Nyugati fény215 000
4.Elemi.hu211 000
5.Deák Dániel / Megafon204 000
6.Gond-olkodó174 000
7.Bohár Dániel / Megafon126 000
8.Pesti Srácok101 000
9.888.hu99 000
10.Fidesz KDNP 202276 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!