Helló, ellenzék, nem kéne lassan feltápászkodni a padlóról?

2022. június 26. – 18:02

Helló, ellenzék, nem kéne lassan feltápászkodni a padlóról?
Illusztráció: Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Újra eltelt egy hét, újra jelentkezik a Lájkbajnokság itt a Telexen. Politikusok és utánfutóik a közösségi média kommunikációs csataterein, népszerűségi listák, elemzés, súlyos tanulságok, Mike Tyson, kék norvég.

Tíz hét telt el a 2022-es országgyűlési választás óta, ami a Fidesz kiütéses győzelmét hozta. Azóta sok minden történt, tombol a szomszédunkban a háború, alakulnak az EU-s szankciók, az egekben az infláció és az euróárfolyam, satöbbi. Szóval lenne éppen mivel foglalkoznia a politikának, de – a közösségi médiás kommunikációból legalábbis úgy tűnik – a kormányoldal megelégszik a bevált sablonok puffogtatásával, az ellenzék meg még mindig nem kelt fel a padlóról. A Lájkbajnokság fordulóiban mostanában jellemzően a Fidesz viselt dolgaival foglalkoztunk, így most kicsit a túloldal felé fordulunk. Ahol első pillantásra azt látjuk, hogy a csapat leginkább olyan, mint a Monty Pythonnál a kék norvég papagáj: nem halott, csak pihen.

Hogy milyen második pillantásra, azt mindjárt részletezzük, de előbb jöjjön a szokásos toplistánk, ennyi lájkot gyűjtöttek a legnépszerűbb magyar politikusok a héten a Facebookon:

Heti interakciók
1.Szijjártó Péter183 000
2.Orbán Viktor160 000
3.Novák Katalin91 000
4.Hadházy Ákos87 000
5.Varga Judit77 000
6.Karácsony Gergely64 000
7.Mesterházy Attila61 000
8.Ujhelyi István60 000
9.Jakab Péter56 000
10.Varga Mihály54 000
11.Dúró Dóra41 000
12.Zsigmond Barna40 000
13.Szentkirályi Alexandra32 000
14.Potápi Árpád30 000
15.Márki-Zay Péter30 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a június 17, péntek reggel 8:56 és június 24, péntek reggel 8:56 közti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

A kék norvég szeret a hátán feküdni

Először is: miért lenne olyan fontos az ellenzék számára, hogy életjeleket mutasson a közösségi médiában? Hát, leginkább azért, mert nemigen van más, teljes kontroll alatt tartott más csatornája arra, hogy eljusson a követőtáborához, felrázza az apátiából, és nekiálljon építkezni. A Fidesznek ott a közmédia, a KESMA ötszáz lapja, kismillió óriásplakát, tévék-rádiók, plusz a facebookos propaganda, ahol valakik mindig boldogan költenek százmilliókat, ha éppen túl kell kiabálni valakit. Az ellenzéknek összehasonlíthatatlanul kisebb az elérése a hagyományos csatornákon, a közösségi média az egyetlen pálya, ahol ha nem is azonos, de legalább azonos dimenzióban értelmezhető feltételek mellett indulnak. Vagy hát indulnának, mert tíz hete mintha ki se futnának a pályára.

Vagy csak a követőiken lett úrrá a totális apátia, közöny és nihil? Nézzük végig az ellenzék közösségi médiában hagyományosan legnépszerűbb arcait (ennek most legyen az a definíciója, hogy a tavalyi évet összefoglaló mega-lájkbajnokságban ott voltak a toplistán).

  • Jakab Péter: Hát, neki van elég baja mostanában a látványosan atomjaira hulló Jobbikkal, de úgy-ahogy tartja magát a toplistán, még ha a tavalyi számai töredékét hozza is csak. Viszont senki nem látszik a Jobbikból, aki közösségi médiás népszerűségben akár csak megközelítené.
  • Karácsony Gergely: Ő igazából tavaly, az előválasztás után zuhant be, de ahhoz képest az áprilisi bukta már nem viselte meg annyira a facebookos eredményét. Tavaly nagyon ügyesen szállt rá erős témákra (Fudan és társai), ez most teljesen hiányzik nála.
  • Hadházy Ákos: Az egyetlen az ellenzéki mezőnyből, aki stabilan hozza a formáját, úgy tűnik, ő az ellenzéken belül is egy metaellenzéknek számít, akire nem égett rá az áprilisi vereség. Hétről hétre elképesztő sztorikat túr elő; ha az ellenzék soraiban 57 Hadházy ülne, alighanem nagy bajban lenne a NER.
  • Szabó Tímea: Szinte teljesen eltűnt a választás óta, heti 2-3 poszttal vegetál a korábbi heti 30-40 után.
  • Dobrev Klára és Gyurcsány Ferenc: Ugyanez, de még erősebben, a választás után satufék, és azóta kb. tizedére esett aktivitás.
  • Ujhelyi István: Ő küzd derekasan, és hozza is a toplistás helyezéseket, de ha átfutjuk a top posztjait, leginkább egységsugarú orbánozást, és halálhírekre reagáló gyászposztokat látunk. Előbbiről már megmutatkozott, hogy mennyit ér a gyakorlatban, utóbbi meg nem éppen egy előremutató politikai üzenet
  • Z. Kárpát Dániel: Már elég rég kiesett a toplistáról (tavaly novemberben volt utoljára top15-ös), de meg kell adni neki, hogy nem adja fel, az aktivitása a régi. Csak a követőtábora nem.
  • Fekete-Győr András: Tavaly nyár óta lejtmenetben, csak azért mondjuk, hogy most ért el a gödör aljára, mert innen már tényleg nem igazán van lejjebb: az elmúlt 30 napban behúzott lájkjai nagyjából Semjén Zsolt és Kósa Lajos szintjén vannak.
  • Bónusz versenyzőként Márki-Zay Péter: A Messiás-szerep lefoszlott róla, el-elcsíp egy helyezést a toplista utolsó helyein (Instagramon egyébként sokkal jobban fut), de ennél több potenciál nem nagyon látszik benne.

Pedig!

Pedig lett volna muníciójuk az ellenzékieknek a héten, sőt, mintha a Fidesz direkt dobálta volna nekik a magas labdákat – de hiába. Főispánok, vármegyék, a Ryanairrel folytatott szürreális szájkarate, miniszterek rém szerencsétlen elszólásai, euróárfolyam, benzinhelyzet, a salátatörvénybe rejtett tankcsapdák, sokáig lehetne még folytatni. Gondoljunk csak bele, hogy mondjuk a tavaly ilyenkori állapotában levő ellenzék (pedig azért azt sem hasonlítanánk a 22 éves Mike Tysonhoz) mit hozott volna ki volna ennyi alapanyagból. A mostaninak meg arra se futotta, hogy Milák Kristóf világbajnoki címéhez gratulálva behúzza az ingyen lájkokat.

A politikusokhoz hasonlóan befékeztek az ellenzéki propagandaoldalak is a szponzorált posztokkal – és valószínűleg erre reagálva nullázta le a Megafon is a maga költését, hiszen egyszerűen nincs most szükség rá. Szó se róla, mindez az általános facebookozási élményt nagyságrendekkel kellemesebbé tette mindenki számára.

További random érdekességek a toplistáról

  • Orbán stábja megint nulla energiabefektetéssel hozott le egy hetet, ami épp arra volt elég, hogy a szokásos fordulatszámán pörgő Szijjártót ne tudja megelőzni.
  • Nagyon kevés a mozgás a toplistán, és úgy általában alacsonyak a számok, éppen csak egymillió fölött volt a top15-ös mezőny lájkjainak összege, tavaly augusztus óta nem volt ez az adat ilyen alacsony (annak ellenére, hogy mint láttuk, téma lett volna bőven)
  • Hatodik hete csupa fideszes áll a dobogón
  • Novák Katalin és Varga Judit között külön verseny látszik kialakulni, az elmúlt hat hét összesített eredménye 3:3

Make Nagytarcsa Great Again

A szokásos szereplők uralják a szponzorált posztok toplistáját, ahol továbbra is aprópénzek mozognak a kampány időszakához képest. A legjellemzőbb erre az Előre Nagytarcsa nevű oldal, ami a toplista középmezőnyéig tudott jutni, és hát tényleg nem akarjuk leszólni a nagytarcsaiakat, de mégis csak egy 5000 fős községről van szó, aminek teljesen indokolatlan a legnagyobb politikai-közéleti hirdetők között szerepelnie. Egyébként júliusban időközi választás lesz, az ott induló fideszes jelöltek hirdetéseire ment a pénz.

Hirdetésre költött pénz
1.Mediaworks1 000 000
2.Magyar Állampapír800 000
3.Hirado.hu600 000
4.Megoldás mozgalom300 000
5.Tanítanék300 000
6.Origo.hu200 000
7.Előre Nagytarcsa200 000
8.Magyar Természetvédők Szövetsége200 000
9.Agroinform.hu200 000
10.Gyöngyösi Márton200 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a június 15. és 21. közti időszak költéseit mutatják.)

Ellenfél nélkül a legkönnyebb győzni

Ugyan Orbán eléggé félgőzzel hozta le ezt a hetet, a legnépszerűbb posztokat természetesen most is nála kell keresni, még ha a szokásosnál alacsonyabb számokkal is. Látványosan szenved a miniszterelnöki stáb, megy a copy-paste, a sportsikerhez gratuláló sablonposzt, az „Irány Brüsszel” sablonposzt, és hasonlók. Zéró eredetiség, zéró kreativitás, de hát láthatóan ez is elég, a rajongótábor szépen be van már kondicionálva.

  1. Orbán Milák Kristóf világbajnoki aranyának örül – 42 ezer interakció
  2. Orbán egymilliomodszor is elmondja, hogy a szankciók rosszak és legyen béke, mert a háború miatt van az infláció – 27 ezer
  3. Szijjártó Péter leteremti a szlovák médiát, mert az írt a magyar kormányhoz köthető szlovákiai ingatlanvásárlásokról – 24 ezer
  4. Orbán fotója arról, hogy Zelenszkij egy 15 éves Nokia telefonon hívta fel – 23 ezer
  5. Orbán sportújságot olvas a repülőn útban Brüsszel felé – 18 ezer

Szijjártó posztját érdemes kiemelni a listáról, mert gyönyörűen illusztrálja a külügyminiszter harcias kommunikációját. Egy sajtótájékoztatóról kivágott kétperces részlet, az újságírói kérdés teljesen le van vágva róla, nem tudjuk mit mondott, aztán a válaszra reagált, vagy visszakérdezett-e, csak azt tudjuk, hogy a miniszter jól kiosztotta. Kizárólag az derül ki, hogy Szijjártó sűrű beszólogatások közepette határozottan és elég arrogánsan cáfol valamit, de hogy mit, azt nem tudjuk meg, homályban marad az egész téma. Tökéletes megoldás, csak fura kicsit, hogy a fideszes közönségnek nincs is igénye többre. Egyébként gyakran alkalmazza ezt a trükköt a kormánybarát média is, például amikor csak azt írja meg, hogy visszament az euróárfolyam 400 forint alá, azt nem, hogy felment fölé.

Egy gyümölcsfeldolgozó és egy butatelefon

Az egyes interakciókból a legtöbbet behúzott posztok szép kontrasztot mutatnak a fideszes és az ellenzéki oldal között. Hadházy három kategóriát nyert meg egy újabb, első ránézésre tényleg elég bicskanyitogató és mutyigyanús ügy megvillantásával (iszonyú frusztráló lehet, hogy az ilyeneknek szinte sosincs következménye); Orbán szintén hármat azzal, hogy gratulál a világbajnok Miláknak és megmutatja a telefonját. Ami ugye egy 15 évvel ezelőtti modell.

  • A legtöbb megosztás: Hadházy bemutat egy 256 millió forint EU-s támogatással épült gyümölcsfeldolgozó üzemet, ahol gyümölcsfeldolgozásnak kevés nyoma van, de van helyette kerti úszómedence
  • A legtöbb komment: Orbán butatelefonja
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy és a „gyümölcsfeldolgozó üzem”
  • A legtöbb meglepett emoji: ugyanez
  • A legtöbb szomorú emoji: Mesterházy Attila posztja Horn Gyula halálának évfordulóján
  • A legtöbb szívecske: Orbán gratulációja a világbajnok Milák Kristófnak
  • A legtöbb nevető emoji: Orbán butatelefonja

A legtöbb megosztás

Az úszómedencés gyümölcsfeldolgozó üzem szépen termelte Hadházynak a megosztásokat, nem is volt igazán ellenfele a héten ebben a kategóriában. A lista meglepetésembere a DK-s Molnár Csaba, majd a virális posztoknál látni fogjuk, mivel tört fel ennyire (a nagy toplistán is közel volt a top15-höz).

Ez az egyetlen lista, amit az ellenzék ural, és nem csak úgy-ahogy pislákoló életjeleket mutat – de igazából itt inkább az történik, hogy a fideszeseknek (mínusz Orbán és Szijjártó) nincs szinte egyáltalán rendes, megosztásra ingerlő tartalmuk, így végül kialakul az a helyzet, hogy már heti 2-3000 megosztással is toplistára lehet jutni.

Heti megosztások
1.Hadházy Ákos20 600
2.Molnár Csaba8 800
3.Mesterházy Attila7 400
4.Szijjártó Péter6 300
5.Ujhelyi István6 200
6.Orbán Viktor4 100
7.Vadai Ágnes3 400
8.Dúró Dóra2 900
9.Jakab Péter2 700
10.Szabó Tímea2 200

Szimbólumok jelképek hátán

A virális posztok toplistája általában elég vicces szokott lenni, de most inkább tanulságos:

  1. Mesterházy Attila posztja arról, hogy 9 éve halt meg Horn Gyula – 14x szorzó
  2. Deutsch Tamás büszke a fia kitűnő bizonyítványára – 11,7x
  3. Molnár Csaba felteszi a kérdést, hogy ha a kormány szerint a háború miatt gyengül a forint, akkor a kuna, a lej, a korona meg a zloty miért nem gyengül – 11,5x
  4. Németh Szilárd főz, giganagy kondérban, orbánviktoros sapkában, marhapofát medvegombával és áfonyával – 10,3x
  5. Molnár Csaba azon dohog, hogy a Fidesz megszüntetné az Európai Parlamentet – 9,7x

A Fidesz legvirálisabb üzenetei klasszikus politikamentes celebkedések, főzés és gyerek. De még ennél is erősebb szimbólum, hogy mi szólt nagyot az ellenzéki oldalon: Horn Gyula. Meg a forint gyengülése (erős a gyanúnk, hogy témát boncolgató, akkor két napos Telex-cikk alapján). Meg az, hogy ha nem tetszik a Fidesznek az EP, ne induljon az EP-választáson. Persze ilyen alapon miért indult az ellenzék az országgyűlésin, ugye.

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)

Instagram

Instán az utóbbi hetekben visszaeső Márki-Zay Péter feltámadása az egyetlen említésre méltó történés. Érdekes, hogy az Instagramot (ami pedig a Facebookot egyre inkább hanyagoló fiatal korosztályok fő platformja) mennyire nem tudja, vagy nem is akarja a politikusok kasztja meghódítani. Egy hét alatt 3-4000 lájk toplistás helyezést ér, 10 ezerrel meg már a dobogóért lehet harcolni – eközben random magyar instaceleb influenszerek röhögve csinálnak egy-egy giccses nyaralós/kisgyerekes/műköröm-mutogatós poszttal 30-40 ezret. Facebookon viszont ezen a héten is Orbán éppen aktuális top posztja a legnépszerűbb, nem csak a politikusi, de a teljes magyar nyelvű mezőnyben.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor34 000
2.Novák Katalin26 700
3.Varga Judit13 800
4.Szijjártó Péter6 700
5.Márki-Zay Péter5 900
6.Szentkirályi Alexandra5 700
7.Hadházy Ákos5 200
8.Karácsony Gergely3 500
9.Nagy István3 400
10.Jakab Péter3 000


Я лично приветствую нашего нового путинского сюзерена

A propagandaoldalak és propagandisták versenyében megállt az idő, nem történik semmi új, a villamos is aluszik, s míg szendereg a robogás, álmában lájkol egy picit.

Heti interakciók
1.Vadhajtások457 000
2.Orosz hírek341 000
3.Nyugati Fény217 000
4.Deák Dániel – Megafon208 000
5.Gond-olkodó206 000
6.Elemi.hu205 000
7.Bohár Dániel101 000
8.888.hu92 000
9.Pesti Srácok84 000
10.Ellenszél70 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!