Fejenként százezer forintot ad Makó a szélnek eresztett gumigyári dolgozóknak

2021. december 23. – 11:56

Másolás

Vágólapra másolva

A makói önkormányzat egyszeri százezer forinttal segíti a Continental gyártól július elseje óta elbocsátott dolgozókat; a Makói Gumiipari Szakszervezet számára pedig négymillió forintos keretet biztosít a dolgozók jogi képviseletének támogatására – döntött rendkívüli ülésén a képviselő-testület csütörtökön.

Az MTI tudósítása szerint az egyhangúlag meghozott testületi határozatot Farkas Éva Erzsébet (Fidesz-KDNP) polgármester sajtótájékoztatón jelentette be. Elmondta, hogy a százezer forintos támogatásért jelentkezni kell az önkormányzatnál december 31-ig, a jogosultságot a szakszervezettel közösen bírálják el januárban. Eddig 23 egykori dolgozó jelentkezett – tette hozzá.

Közölte, hogy a szakszervezettel együttműködési megállapodást kötnek, a négymillió forintos támogatást a jogi képviseletre még csütörtökön átutalják. Lázár János (Fidesz) országgyűlési képviselő a sajtótájékoztatón azzal kapcsolatban, hogy a Continental visszafizette az állami támogatást, úgy fogalmazott: „a magyarok pénze nem ingyenpénz”.

A Continental október végén jelentette be, hogy 140 dolgozót bocsát el a makói üzeméből, az ágazat átalakulására és alkatrészhiányra hivatkozva. A hír megjelenése után Lázár János indulatosan fakadt ki a Facebookon, felháborítónak tartva az elbocsátásokat, és felvetette, hogy a Continental „egy büdös fillért ne kapjon a kormánytól, amíg nem tisztázódik, hogy elküldik-e az embereket.”

December elején még úgy tűnt, inkább visszafizeti a munkahelymegtartó támogatások egy részét a gumigyár, csak hogy szabadon kirúghassa az alkalmazottait, azonban később azt közölték, jövő év második feléig várnak a nagyobb léptékű létszámcsökkentéssel.

A Continental korábban azt közölte, hogy a 2016-ban kapott támogatás létszámhoz kapcsolódó feltételeit eddig teljesítették, de a szektor 2018 óta tartó és egyre súlyosbodó válsága miatt mostanra veszélyben van a program eddigiek szerinti folytatása.

A cég korábban azt is bejelentette: a megoldáson törik a fejüket, de azt ígérik, minden állami szabályozásnak meg fognak felelni. A nehéz gazdasági helyzet, a súlyos pénzügyi veszteségek és a rendkívül problémás középtávú kilátások ellenére

  • a munkahelyek nagy részét megtartják, és
  • a makói gyárat nem szeretnék bezárni.

A Makói Gumiipari Szakszervezet álláspontja szerint csak a munkavállalókkal egyeztetve, közösen lehet kialakítani a leépítések menetét, több évre megállapodni a dolgozókkal, akár pluszpénzt is elkülönítve azok számára, akik a végsőkig kitartanak. A makói gyárban ellenben elmérgesedett a viszony a vezetés és a dolgozók között.

A ContiTech makói üzeme a Continental magyarországi gyárainak egyike, ahol összesen körülbelül 1500-an dolgoznak. A cég összesen 8000 embert foglalkoztat országszerte, ebből a makói telephely a legnagyobb Magyarországon. Az előző évhez képest azonban csökkent a nettó árbevétele, ráadásul két éve 3,3 milliárd, tavaly pedig 3,4 milliárd forint veszteséget termeltek adózás után.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!