A vihar utáni csendben a fideszes pénznek nincsen szaga

2021. november 07. – 18:32

A vihar utáni csendben a fideszes pénznek nincsen szaga
Kép: Orbán Viktor / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Jubileumi, 50. adásával jelentkezik a Telex lájkbajnoksága, ami egyben azt is jelenti, hogy hamarosan az első évfordulónkat is megünnepelhetjük. Mi mással, mint hogy újra kielemezzük a magyar politikai kaszt közösségi médiás aktivitását, népszerűségét és mindenféle viselt dolgait.

Lefutott az ősz legnagyobb eseményének várt (és az is lett) ellenzéki előválasztás, és az arra adott fideszes válasz, a Békemenet is – itt az ideje egy kis szusszanásnak, vihar utáni csendnek. Gondolná az ember, de hát 2021 van, ne legyenek illúzióink, ha a magyar politika világában éppen nem történik semmi extrém, akkor is szürreálisabb, mint egy súlyosan bebélyegezve megtekintett Salvador Dali-kiállítás. Ennek jegyében jöjjön is a heti toplista – ennyi lájkot gyűjtöttek a héten a politikusaink Facebookon:

Heti interakciók
1.Orbán Viktor191 000
2.Varga Judit132 000
3.Szijjártó Péter125 000
4.Jakab Péter125 000
5.Márki-Zay Péter107 000
6.Dúró Dóra103 000
7.Hadházy Ákos90 000
8.Z. Kárpát Dániel74 000
9.Ujhelyi István73 000
10.Keresztes László Lóránt60 000
11.Szabó Tímea59 000
12.Mesterházy Attila50 000
13.Jámbor András46 000
14.Varga Mihály45 000
15.Karácsony Gergely41 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok az október 29. és november 5., péntek reggel 9:03-tól péntek reggel 9:03-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Tizenegyes!

Orbán tovább építgeti a már most megdönthetetlennek tűnő rekordját, a 11. hetet nyerte meg sorozatban. Ráadásul most nem is volt egyetlen tuti lájkbomba témája sem, amire ráépíthette volna az egész heti aktivitását, ahogyan mostanában szokta. Sőt, a miniszterelnöki stáb olyan látványosan minimálban hozta le a hetet, mintha a lájkbajnokság többi versenyzőjét akarnák cukkolni, hogy látjátok, miközben ti erőlködtök, mi ilyen béna posztokkal is nyerünk. Ott volt például halottak napja, amit sikerült letudni egy szál gyertyát ábrázoló stockfotóval (amit aztán bizarr módon szemlézett a teljes kormánybarát médiabirodalom). Vagy az Oszter Sándor halálhírére reagáló bejegyzés, ahol három szót sikerült kétféle karakterkészlettel, plusz félkövér és dőlt formázással leírni, tipográfusok tömegeit kergetve ezzel pszichiátriai kezelésre (a legendás feliratos tükör miatt már valószínűleg amúgy is visszajáró vendégek). Vagy említhetnénk a 200 ezer forintos minimálbéren örvendező posztot, amihez annyira előnytelen fotót sikerült mellékelni, mintha a Nyugati fény képszerkeszője választotta volna. És ez nem önkényes válogatás volt, hanem konkrétan a hét három legnépszerűbb posztja a teljes mezőnyből.

Érdekes még megfigyelni, hogy a facebookos kommunikációban Orbán mintha allergiás lenne az összetett mondatokra, már-már komikusan rövid és tömör üzenetekkel operál. Amikor meg mégis megszaladnak a betűk, menetrend szerint jön a tipográfiai armageddon, és elszabadul a szövegkiemelés-bűnözés.

Hogy mindezek ellenére megint nyerte a hetet, az két dolognak köszönhető. 1. A személyi kultuszának semmi nem ér a nyomába: ha egyetlen kósza A betűt posztolna, az is kapna ötezer lájkot (és a következő Békemeneten százával jelennének meg az A betűs transzparensek). 2. Az ellenzék is leeresztett; akiknek hagyományosan esélye lett volna megszorongatni – Jakab, Karácsony -, a szokásoshoz képest elég alacsony sebességfokozatban hozták a hetet.

Feltörekvőben

Az alig közepesen izgalmas héten két látványos sikersztorit figyelhetünk meg. Az egyik Jámbor Andrásé, aki a múlt héten került fel először a toplistára, és úgy tűnik, sikerül is megkapaszkodnia ott. Ami elég nagy szó, hiszen nem túl régóta aktív politikus, és a követőtábora is sokkal-sokkal kisebb, mint a mezőny átlaga. Viszont rendszeresen szállít virális posztokat, úgy tűnik, a kormány ekézése és a felháborodása a mindennapi botrányokon hitelesebben és őszintébben hangzik tőle, mint az ellenzékiek többségétől.

Dúró Dóra duplán is rekordot döntött, most először jutott heti 100 ezer lájk fölé (72 ezer volt az eddigi legjobbja), és a hatodik helye is az eddigi legelőkelőbb befutó. Az ő kommunikációján az látszik leginkább, hogy a Mi hazánk az oltásellenes szavazók felporszívózásával készül a Parlamentbe, már a látszatra is alig-alig ad, ugyanazokat a fordulatokat („oltásterror”) használja, és ugyanazokat a félrevezető vagy már rég megcáfolt „kutatási eredményeket” lobogtatja, mint a nettó járványtagadók. Kérdés, hogy Gődény György, aki régóta lebegteti, hogy politikai mozgalommá formálja a hazai maszk/oltásellenes közösséget, valóban elindul-e majd a választáson, vagy a Mi hazánk marad az egyetlen párt, aki megszólítja és befogadja ezeket az embereket. Mindenesetre a november végére bejelentett tüntetésükön felszólal az 5G-től és nanocsipektől való rettegés fő magyarországi szószólója, Pócs Alfréd is, mintegy megidézve ezzel a régi Jobbik szellemét, a chemtraillel, az intelligens parlagfű elleni összeesküvéssel, és hasonlókkal.

További érdekességek a hétről

  • Kocsis Máté azok után, hogy két héten át 150 ezer lájk körüli magasságban, a dobogó közelében járt, váratlanul kizuhant a top15-ből. Még ennél is szokatlanabb, sőt, már-már aggasztó, hogy október 29 óta nem gyurcsányozott, reméljünk nincs semmi komolyabb baj.
  • Gulyás Gergely október közepe óta szuperaktív, és a múlt héten már majdnem felkerült a toplistára – de most szintén elhallgatott. Mondjuk nála legalább sejthető az ok.
  • Hasonló a helyzet Gyurcsány Ferencnél és Dobrev Kláránál, akik összesen 7 posztot tettek ki a héten. Persze, ha ennek Gyurcsány vakbélgyulladása és műtéte az oka, az felveti a kérdést, hogy ugyan mire tartják a fejenként 30 adminisztrátort a facebook-oldalaikon.
  • Lájkbajnokságos pályafutása leggyengébb hetét zárta az utolsó helyen Karácsony Gergely, nem sokon múlt, hogy ez legyen az első olyan hét, amikor nincs fenn a listán. Mindenesetre ez volt az első olyan, amikor nincs a top10-ben.
  • Márki-Zayé továbbra is a legnagyobb tempóban növekvő követőtábor, de a heti 2000 plusz követővel már alig emelkedik ki a mezőnyből (múlt héten még 3600, két hete 10 ezer plusz volt).
  • Az LMP-s Keresztes László Lóránt augusztus eleje óta most először szerepel a listán, a top10-be pedig most először jutott be. A nagy trükkjét pár bekezdés múlva jól le is leplezzük
  • Varga Judit egyre több idilli családi fotót oszt meg, és meg is van az eredménye, három hete stabil dobogós. Ugyanakkor egyre zavarbaejtőbb kérdés, hogy a bensőséges családi eseményeken, kirándulásokon vajon ki készíti a fotókat a mindig frissen sminkelt miniszterasszonyról, ha a képeken mindig ott van a férj és az összes gyerek is. Az időzített exponálás nem tűnik túl reálisnak a fotókat elnézve; a megoldás talán Frei Tamás legendás láthatatlan operatőre lehet, aki annak idején a folyópartról filmezte végig, ahogy a stáb az utolsó pillanatban menekül meg a drogkartell hadserege elől, és tűnik el a motorcsónakjuk a távolban.
  • Bennfentes apróság, de a Facebook váratlanul megváltoztatta a hét közepén a politikai oldalak statisztikai- és kezelőfelületét, erősen felgyorsítva a hajhullás folyamatát a politikusok közösségi médiás stábjaiban. Néhány helyről olyat is hallottunk, hogy emberek panaszkodnak, mintha ki lennének tiltva, miközben nincsenek, szóval lehetnek még itt bonyodalmak.

Nincsen szaga

Megint elindult felfelé a szponzorált posztokra fordított pénz mennyisége, de továbbra is nagyon egyoldalúan. A tíz legtöbbet költő oldalból tíz fideszes (vagy a fideszes narratívát közvetíti), még a top20-ban is csak egy ellenzékit találunk, Márki-Zay Pétert. A Megafon még egy ilyen, aránylag csendes héten is 30 millió forintot dobott be, hogy visszhangozzák a kormány üzeneteit (emlékszünk még, milyen hangosan kiabáltak ugyanők az előválasztási kampányban, amikor Karácsony Gergely költött hasonló nagyságrendű összegeket facebookos hirdetésre)?

A top10-hez még odaképzelhetjük az Ezalényeg.hu-t (a teljes hálózat 3 millióért hirdetett), illetve ízlés szerint a kormánybarát médiát (összesen 3,3 milliós költségvetés), és egyéb Fidesz-közeli szervezeteket (Fidelitas, Századvég, Alapjogokért központ, összesen 1 millió forinttal).

Ezzel együtt is egészen nyomasztó a fideszes fölény, ami a pénzért vett elérést illeti. A top10-ben kb. 75 millió kormánypárti forint áll szemben nulla ellenzékivel.

A listáról éppen csak lemaradt Orbán Viktor, akinek bő félmillióval tolta meg a posztjait a Fidesz. Erre egyébként az égvilágon semmilyen racionális indok nem látszik, ha csak az nem, hogy a stáb most teszteli a hirdetési targetálást, hogy amikor majd tényleg nagy szükség lesz rá, a tavaszi kampányhajrában, legyen már némi tapasztalatuk. További fura jelenség Dömötör Csaba szereplése a listán; az államtitkár posztjait rendszeresen szponzorálja a Fidesz, összesen már több mint 8 milliót költöttek a hirdetésére, a követőtábora is meglepően nagy (közel 60 ezer ember), mégsem igazán jut a toplistánk közelébe.

Hirdetésre költött pénz
1.Fidesz23 900 000
2.Deák Dániel (Megafon)15 400 000
3.Magyarország kormánya13 300 000
4.Rákay Philip (Megafon)9 400 000
5.Bohár Dániel (Megafon)5 400 000
6.Aktuális4 900 000
7.Hirado.hu1 100 000
8.Dömötör Csaba1 000 000
9.ELK*RTUK900 000
10.Hollik István900 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most az október 27. és november 2. közti időszak költéseit mutatják.)

A hét legsikeresebb posztjai

Ennek a listának a dobogóját már elspoilereztük pár bekezdéssel feljebb, de azért a rend kedvéért lássuk újra, részletesen:

  1. Orbán bejelenti, hogy jövőre 200 ezer forint lesz a minimálbér, 39 ezer interakció
  2. Orbán halottak napjára egy gyertyát posztol egy Zorán-idézettel, 35 ezer
  3. Orbán Oszter Sándortól búcsúzik, 33 ezer
  4. Jakab Péter a benzináron puffog, 26 ezer
  5. Varga Judit egy korsó sörrel pózol Prágában, 25 ezer

Két megjegyzésünk van. 1. Orbán megalkotta a Tökéletes Kommentelőcsalit a minimálbéres poszttal, szó szerint ezrével jöttek a bejegyzés alá a „főnök, elfelejtetted megemlíteni, hogy bruttó” tartalmú hozzászólások; 2. Ha már annyit kritizáljuk Varga Juditot, hogy a gyerekei személyiségi jogaira fittyet hányva rendszeresen politikai kampánydekorációnak használja őket, most írjuk a javára, hogy a sörözős képen szigorúan egyedül szerepel.

A nagy Keresztes-trükk és a kiröhögött hitelesség

Az egyes reakciótípusokból a legtöbbet kapott posztok következnek, költői kérdésekkel, és a hét legjobb politikai viccével.

  • A legtöbb megosztás: Jámbor András felteszi a kérdést, „Az hogy lehet, hogy ha egy gyerek megbetegszik, az egész osztálya karanténba kerül, de ha egy kormánytag, akkor senki?”
  • A legtöbb komment és szívecskés emoji: Varga-Damm Andrea bejelenti, hogy daganatot diagnosztizáltak nála, de már megműtötték, és köszöni, jól van
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy, és egy 400 millióból épített hévízi templom („Ezt a templomot az Önök pénzéből adta az oroszoknak ajándékba Hévízen a magyar kormány.”)
  • A legtöbb meglepett emoji: Szabó Tímea, „Ha egy zászló felmutatásáért nekem 10 millió forint büntetés jár, akkor vajon mennyi jár Kövér László kabinetfőnökének, aki egy olyan 300 milliós budai villában lakik, amit határon túli magyarok támogatására szánt pénzből vettek?”
  • A legtöbb szomorú emoji: Orbán Oszter Sándort búcsúztatja
  • A legtöbb nevető emoji: Keresztes László Lóránt Novák Katalint idézi, aki szerint „az Orbán-kormány egyik legnagyobb értéke a hitelessége.”

Nováknak ez a nyilatkozata egyébként összesen négy posztban is szerepel a legtöbb nevetést kapott bejegyzések toplistáján, szóval a Facebook népe egyértelműen a hét legjobb viccének szavazta meg. Keresztes nagy trükkje az volt, hogy kiposztolta egyszer csak úgy önmagában, behúzott vele 10 ezer lájkot, aztán pár nap múlva megfuttatta még egyszer, ráadásul a legolcsóbb lájkvadász módszerrel feldobva, hogy emojival szavazzon, aki egyetért, meg az is, aki nem. Meglepő módon kb. 98%-os többségben voltak a nemek.

A legtöbb megosztás

Hadházy újabb hetet húzott be győztesként, Z. Kárpát Dániel visszatalált a csúcsformájához, Dúró Dóra sosem volt még ilyen magasan, a fideszesek megint teljesen eltűntek erről a toplistáról – nagyjából ezek a főbb tanulságok a megosztásos toplistán.

A szakmai konszenzus szerint egyébként egy megosztás nagyjából akkora plusz elérést produkál egy posztnak, mint tíz lájk (bár a Facebook folyton változó algoritmusa miatt ez bármikor a feje tetejére állhat). Érdekes, hogy nagyjából ez az arány látszik az összetett toplista, és a megosztásos rangsor számai között is. Már-már tálcán kínálja magát az ötlet, hogy készítsünk egy súlyozott toplistát, ennek megfelelő szorzókkal az egyes reakciótípusokon.

Heti megosztások
1.Hadházy Ákos21 200
2.Z. Kárpát Dániel16 800
3.Ujhelyi István11 700
4.Dúró Dóra10 200
5.Mesterházy Attila10 000
6.Jakab Péter10 000
7.Jámbor András9 400
8.Keresztes László Lóránt9 000
9.Szabó Tímea8 500
10.Márki-Zay Péter8 000

Virális az ellenzék

Jöhet a következő szokásos kategóriánk, a virális, vagyis a reakciókban a szerzőjük átlagát legjobban felülmúló posztok toplistája. Ez értelemszerűen a közösségi médiában kevésbé népszerű, kisebb követőtáborral rendelkező politikusoknak kedvez, elvégre ha valaki minden posztjára 5-10 ezer lájkokat kap, nehéz a saját átlagát egy kiugrással 10-20-szorosan felülmúlni. Legalábbis nehezebb, mintha a pár százas szintről indulna valaki. Érdekes, hogy ugyan ilyen típusú versenyzőből mindkét oldalon van éppen elég, a fideszesek jóval ritkábban kerülnek fel a virális toplistára. Ezen a héten például egyáltalán nem.

  1. Varga-Damm Andrea posztja rákról és műtétről, 34,4x szorzó
  2. Keresztes László Lóránt egyik Novák Katalint és a kormány hitelességét gúnyoló bejegyzése, 19,2x
  3. Tordai Bence élő közvetítése, „Megérkezett Budára Lázár János, a tolvajok fejedelme” címmel, 18.1x
  4. Jámbor András, „A kormány a mai nappal főigazgatót nevezett ki a nem létező budapesti Fudan egyetem élére, amiből egyértelmű, hogy még ha a mélyben is, de tovább tervezik az őrült és káros tervüket”, 10.6x
  5. Ujhelyi István Orbánnak szól be, „Egy igazi hazafi szolgálja a nemzetet, nem meglopja”, 9,4x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Instagram

Még mindig nem jött el a pár hete megjósolt szoros Insta-verseny Orbán és Márki-Zay között, de már majdnem: a hét közepén, 20 ezer lájk magasságában még fej-fej mellett álltak, sőt, egy kicsit Márki-Zay vezetett. Mögöttük utcahosszal lemaradva a teljes mezőny. Érdekes módon a Facebookon szárnyaló Dúró Dóra itt nem jutott a top10-be (pedig egyébként aránylag rendszeres szereplő). Visszatért viszont régi kedvencünk, Nagy István agrárminiszter, ennek örömére idézzük is az egyik, csodálatosan Instagram-tájidegen posztját, ami automatikusan az 50-es évek filmhíradóinak hangján szólal meg:

„Uniós oltalmat kapott a Fertőd vidéki sárgarépa. A zöldség élénkvörös színű, hosszú, sima, elágazás- és repedésmentes, jellegzetesen édeskés ízű. A kiváló érzékszervi jellemzőkkel rendelkező Fertőd vidéki sárgarépa a Hegykői petrezselyemgyökérrel együtt fontos összetevője a magyar konyha ikonikus húslevesének. #agrárminiszter #magyaragrárium #zöldség”

Heti interakciók
1.Orbán Viktor41 600
2.Márki-Zay Péter28 700
3.Varga Judit8 100
4.Jakab Péter7 600
5.Novák Katalin5 800
6.Hadházy Ákos5 300
7.Szentkirályi Alexandra5 200
8.Nagy István4 900
9.Gyurcsány Ferenc4 400
10.Karácsony Gergely3 600

Welcome to the twilight zone

Megállt az idő. Ahogy az összetett listán, a megosztásoknál, az Instagramon, és a szponzorált posztokra költött pénzeknél, úgy a propaganda világában is ugyanaz nyert, mint a múlt héten. Sőt, itt a top5-ben is csak egy apró változás történt. A homályzóna legnagyobb sztorija továbbra is az Orbán Viktor támogató oldal szárnyalása, három hete kerültek fel a toplistára, és most már nagyon-nagyon közel vannak a csúcshoz. Sokat elmond egyébként a propaganda célközönségéről, hogy egy ilyen, abszolút jó értelemben vett, bájosan amatőr oldal archív Orbán-fotók spammelésével le tudja nyomni a tízmilliókkal fűtött, profi stábbal, és láthatóan rengeteg munkával készülő megafonos oldalakat. Jöjjön a propagandisták heti toplistája, és utána még pár random észrevétel.

Heti interakciók
1.Deák Dániel (Megafon)164 000
2.Orbán Viktor támogató oldal160 000
3.Gond-olkodó146 000
4.Elemi.hu124 000
5.Nyugati fény117 000
6.Ellenszél73 000
7.Bohár Dániel (Megafon)67 000
8.Trombitás Kristóf (Megafon)66 000
9.Számok58 000
10.Patrióta Európa56 000
  • Egészen vicces, ahogy a Békemenet óta a fideszes propaganda próbálja sulykolni a „mögöttünk állnak a fiatalok” üzenetet, különösen úgy, hogy a kommentfolyamban szinte kizárólag nyugdíjas korú profilképek értenek egyet vele
  • Az ellenzéki oldalak egyre enerváltabban megy a régi lemez: Orbánnak vége, kész, kiütötték, feltörölték vele a padlót, összeomlott, mehet vissza a balettba ugrálni
  • A Vadhajtások továbbra is Facebook-börtönben lehet, de 0,1%-os interakciós ráta mellett is napi 28-30 posztot szórnak bele a semmibe. A helyzetet kihasználva az hasonló pályán játszó Elemi.hu szárnyal
  • Hasonlóak a számok a pár hete még stabil dobogós 888-nál is, gyanús, hogy lekorlátozta az elérésüket a Facebook
  • A Megafon mintha elengedte volna a sok millióval támogatott Facebook-harcosai közül a halványabban teljesítők kezét, mostanában nem kap pénzt (és alig termel interakciókat) A kopasz oszt, a Konverzió, Déri Stefi vagy Kötter Tamás. Továbbra is sok pénzt kap, de kevés interakciót csinál Rákay Philip. Az egyetlen igazi sikersztorinak Trombitás Kristóf tűnik az utóbbi pár hónapból, akit a nulláról sikerült felépíteni stabil toplistássá.
  • A túloldalról az Ezalényeg az, ami továbbra is rengeteg pénzt költ, amiért valószínűleg hatalmas eléréseket kap, de ezt nem váltja interakciókra

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)