Közel egymilliárd forintba kerül egy ferdelift a felújított 3-as metróba

Legfontosabb

2021. november 3. – 18:53

Közel egymilliárd forintba kerül egy ferdelift a felújított 3-as metróba
Fotó: Bődey János / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Bemutatta a sajtónak a BKV és a BKK a 3-as metró felújításának keretében készülő Kálvin téri állomást, és az állomásba beszerelt ferdepályás felvonót, azaz ferdeliftet. A ferdelift már a helyére beszerelve várja a Kálvin téri állomás jövő májusi átadását, amikor még két elkészült állomást adnak át a forgalomnak: a Corvin negyed és a Klinikák megállót – tájékoztatott Radnay Tibor metrófelújítási projektigazgató.

A ferdelift lényegében a mozgólépcsőkkel párhuzamosan haladó, az egyik mozgólépcső helyére beépített, akadálymentesített sikló, amivel a mozgáskorlátozottak, az idősek, kismamák könnyebben tudják megközelíteni a szerelvényeket. Összesen hat ferdeliftet szerelnek be a 3-as metró vonalán a mozgólépcsők mellé, olyan mélyállomásokon, ahol függőleges lift kiépítésére nincs hely. (A liftekre az akadálymentesítés miatt van szükség, amit az uniós támogatáshoz egyébként is megkövetelnek.)

Fotó: Bődey János / Telex Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Ferdelift lesz a Klinikáknál, a Corvin negyednél, a Kálvin térnél, a Ferenciek terénél, az Arany János utcánál és a Nyugatinál. Mint megtudtuk, egy ferdelift beépítési költsége 800 millió és egymilliárd forint közé tehető. A ferdepályás felvonókra 5,4 milliárd forintot költenek. A 3-as metró többi állomása is akadálymentesített lesz, liftekkel.

Mint Radnay hozzátette, a három említett megállót azért kell előbb átadni a 3-as metró középső szakaszán, mint a teljes szakaszt, mert ezzel egy időben lezárják a Nagyvárad téri, a Lehel téri és a Dózsa György úti állomásokat, és így oldható meg jól a buszos metrópótlás. A három utóbbi, már felújított állomást azért zárják le, hogy ott is megtörténhessen (utólag, liftek beépítésével) az akadálymentesítés. Radnay szerint

a Deák téri állomást is át lehet adni valószínűleg 2022 decemberében, a teljes vonalat pedig 2023 márciusában helyezhetik forgalomba.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Ezzel a projektigazgató szerint – a tartalékkeretet felhasználva – benne maradnak a 3-as metró felújítására szánt 223,1 milliárd forintos költségkeretben, és nem futnak ki a végső projekthatáridőből sem.

A 3-as metró felújítása 2017. november 6-án kezdődött az északi szakasszal, amit 2019. március 30-ra fejeztek be. Ezután a déli szakasz következett, aminek a munkáit 2019. április 6-án kezdték, és 2020. október 22-én fejezték be. Jelenleg a középső szakasz felújítása folyik, valamint három további állomáson a liftek utólagos beszerelése.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Augusztus elsején számoltunk be arról, hogy elhárultak a jogi akadályok a 3-as metró felújításának befejezése elől. A BKV Zrt. a 3-as metró alagút-rekonstrukciójára 48 milliárd forint értékben kötött szerződést 2017. szeptember 4-én a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-vel. A középső szakasz állomásfelújításai elhúzódtak, ezért változtatni kellett az ütemterven, emiatt pedig a szerződés díja és határideje is változott.

A szerződő felek akkor legfeljebb 9,1 milliárd többletköltségben és 5 százalék tartalékkeret elszámolásában állapodtak meg. Azóta újabb egyeztetések voltak a kivitelezőkkel, és megegyeztek a további követelések mértékében, valamint a tartható határidőkben.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!