Orbán közösségi médiás stábja hirtelen elkezdett dolgozni

2021. szeptember 12. – 16:04

Orbán közösségi médiás stábja hirtelen elkezdett dolgozni
Kép: Orbán Viktor / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Megint véget ért egy hét, és ez definíció szerint azt jelenti, hogy jön a Telexen a politikusaink közösségi médiás aktivitását és népszerűségét vizsgáló sorozat, a lájkbajnokság új fordulója. A műsorban váratlan fordulatok, meglepő eredmények, súlyos tanulságok, mint rendesen.

Roppant egyszerű formulával nyitott rá a politikai kommunikációs csatatérre az idei ősz: a küszöbön álló ellenzéki előválasztás most a legizgalmasabb és legfontosabb történés a politikában, normál esetben ekörül kéne forognia a közéletnek. A Fidesznek viszont szuperfontos, hogy nála legyen a kezdeményezés, ő diktálja a témákat, szóval be kellett vetniük a csodafegyvert, hogy ezt visszavegyék. A fideszes csodafegyvert pedig, ahogy azt már megtanulhattuk az elmúlt években, úgy hívják, Orbán Viktor. Voltak már ilyen alkalmak (legutóbb nyár közepén, a foci Eb utáni időszakban), szóval nagyjából lehetett tudni, mire számíthatunk, de aztán – itt a lájkbajnokságban legalábbis – Orbán még ehhez mérten is váratlan lendülettel, és már-már megalázó dominanciát mutatva hozta le a hetet.

Jöjjön is a szokásos toplistánk, avagy ezt történt a héten, ennyi lájkot gyűjtöttek a politikusaink a Facebookon:

Interakciók
1.Orbán Viktor517 000
2.Karácsony Gergely174 000
3.Jakab Péter131 000
4.Dobrev Klára121 000
5.Szijjártó Péter121 000
6.Ujhelyi István111 000
7.Varga Judit104 000
8.Hadházy Ákos90 000
9.Szabó Tímea73 000
10.Márki-Zay Péter69 000
11.Gyurcsány Ferenc68 000
12.Mesterházy Attila56 000
13.Dúró Dóra55 000
14.Z. Kárpát Dániel48 000
15.Novák Katalin44 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a szeptember 3. és 10., péntek reggel 8-tól péntek reggel 8-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Heti félmillió fixszel, az ember könnyen viccel

Orbán több utcahosszal győzött, a lájkbajnokság történetében először lépte át a heti félmillió lájkos álomhatárt. A fölényére jellemző, hogy az eredménye kb. annyi, mint az öt ellenzéki miniszterelnök-jelölté összesen, pedig ők sem szerepeltek a saját átlagukhoz képest különösebben rosszul (Dobrev és Márki-Zay kicsit jobban mint szokott, Karácsony, Jakab és Fekete-Győr kicsit gyengébben).

Persze ez a fölény, ha jobban belegondolunk, annyira nem meglepő. Sőt, 1,1 milliós követőtáborral, az ellenfelek 2-3-400 ezresei ellen valójában így illene kinéznie minden heti végeredménynek. Azért nem néz ki mindig így, mert az ellenfelek láthatóan nagyon, néha már komikusan erőltetett módon igyekeznek Facebookon, míg Orbán, vagy tudatosan, vagy szimpla érdektelenségből, de csak néha teszi oda magát. Most éppen elég rendesen odatette. (És itt Orbán alatt persze Orbán stábját kell érteni.) De van itt még egy újdonság: eddig Orbán jellemzően távol tartotta magát a napi politikai témáktól és csetepatéktól, de most beleállt, rendesen spammeli az ilyen témájú posztokat, egy kis gyurcsányozás, egy kis migránsozás, egy kis „megvédjük a családokat”, a szokásos. Feltűnő viszont, hogy mennyire végletekig leegyszerűsített formátumban kommunikál: feliratos képek, a kísérő szöveg szinte sosem megy két tőmondat fölé. Nem is mondatok ezek, inkább egymás mögé dobált szlogenek, jelszavak. És persze ott a kötelező fan service emellé, most éppen egy unokás fotómontázs képében, amit nem meglepő módon imádott a célközönség.

Érdekesség, hogy Orbán követőtábora ezzel együtt csökken, a héten mínusz 450-nel zárt, és ez nem egy napi zuhanás (ami facebookos kamuprofil-takarításra utalna), hanem nagyon enyhe, de folyamatos lemorzsolódás.

Egyszer fenn, egyszer lenn

A toplistán feltűnő még Ujhelyi István jó szereplése, ő most jutott először 100 ezer fölé, eddig 70-80 körül voltak a legjobb eredményei (majd nemsokára láthatjuk, mi tolta meg annyira a hetet nála). De hasonlóan látványos Kocsis Máté hiánya is, ő a múlt héten döntötte meg a saját rekordját, és lépte át először a 100 ezer lájkot, aztán most nagyot zuhant: 30 ezer lájk, 19. hely. Pedig továbbra is úgy tolja a gyurcsányozást, mintha kötelező lenne (persze, valószínűleg tényleg az).

A tavaszi szezont uraló lájkbajnok Jakab Péternél pont fordított trend látszik a követők között, mint Orbánnál: szépen gyarapodnak (a héten 1200 új követő volt a mérleg), de nem annyira aktívak. Jakab posztjainak interakciós rátája most először nézett be 1% alá, ez tavasszal még 5-6% volt. (Ez a szám azt jelzi, hogy átlagosan a követőinek mekkora része reagál egy-egy posztra.) Ebben a mutatóban egyébként Márki-Zay Péter emelkedik ki most a mezőnyből, 5,8%-kal, mögötte Dobrev Klára 3%-kal a második, aztán Varga Judit 2,8-cal. Orbán 1,5%-ot hozott a héten, a leggyengébb az élvonalban Dúró Dóra 0,6%-os adattal.

Halk tücsökciripelés a Puskás Arénában

A héten volt egy válogatott focimeccs is, nyögvenyelős győzelem Andorra nem éppen világverő csapata ellen. Ahhoz képest, hogy nyáron még mekkora focilázban égett a szinte teljes magyar politikai mezőny (vagyis hát ezt igyekeztek mutatni magukról), most elvétve se lehetett találni szurkolós, stadionban szelfizős, gólnak örülős posztokat. Még az angol vereség után is voltak vigasztaló, „fel a fejjel, srácok” jellegű bejegyzések, most síri csend. És ez elégé árulkodó: az igazi szurkoló nem csak a sztárcsapatok elleni hősies helytállásnál az, hanem akkor is, amikor kínlódik a csapat, akkor is, amikor egy Andorrát éppen csak legyőzünk. Sőt, az ilyen alkalmakkor van igazán szükség a drukkerekre. Úgy tűnik, a politikusaink nem ilyenek, inkább csak népszerűségturbózó díszletet látnak a fociban, és akkor jelennek meg a környékén, amikor tudják, hogy sokan figyelnek oda.

Repkednek a milliók

Meddig fogja bírni a költségvetés Karácsonynál a heti 15 milliós hirdetési számlát, és mit fog erre lépni a kvázi végtelen pénzből gazdálkodó kormányoldali kommunikációs gépezet? – tettük fel a kérdést múlt héten, amikor látványosan elszabadult Karácsony oldalán a szponzorált posztokra szánt büdzsé. A válaszok ezen a héten nagyjából úgy körvonalazódnak, hogy Karácsony visszavett a tempóból, de azért bőven nem hallgatott el, a Fidesz-holdudvar pedig a Karácsony-ellenes posztoknál feltekerte a hangerőt, de csak addig, hogy épp túlkiabálja a főpolgármestert, nem a fizikai fájdalomküszöbig, ahol nyár elején jártak. Ez most éppen 11 millió forintnyi hirdetést jelent Karácsonynál, illetve 10,8-at a Fidesz központi oldalán plusz a Megafon-közeli Budapest beszélnél, ahol kizárólag a Karácsony-lejárató kampányt tolták meg pénzzel. Ha ehhez hozzáadjuk a kormánybarát média és egyéb utánfutók (Fidelitas, Alapjogokért központ) 2,5 milliós költését, máris megvan a minimális fölény – még úgy is, ha utóbbiak nem kizárólag Karácsonnyal foglalkoztak. Viszont megjegyzendő, hogy a héten a Fidesz a Youtube perselyébe is bedobott 5,5 milliót a Stop Karácsony kampányra.

Akárhogy is, Karácsony az elmúlt pár hét brutális költéseivel az elmúlt 90 nap legnagyobb magyar politikai hirdetője lett a Facebookon, közel 42 millió forinttal. Ez persze még mindig jóval kevesebb annál a 130 milliónál, amit a kormány körei összesen Karácsony-ellenes közösségi médiás hirdetésekre költöttek a nyáron. Vicces mellékága a sztorinak, hogy a Megafon influenszerei most éppen azzal támadják Karácsonyt, hogy milyen sokat költ a Facebookon (bezzeg Orbán!), miközben ők maguk is úgy havi 15 milliót égetnek el mostanában, túlnyomórészt Karácsony-ekéző szponzorált posztokra.

Jegyezzük még fel, hogy a nyár végén feltűnően csendes Erősítő és Ezalényeg újra kinyitotta a pénztárcát, utóbbinál a teljes hálózat költése a héten elérte a 7,3 millió forintot.

Hirdetésre költött pénz
1.Karácsony Gergely11 000 000
2.Magyarország kormánya6 540 000
3.Fidesz5 650 000
4.Budapest beszél5 200 000
5.Momentum3 720 000
6.Dobrev Klára3 340 000
7.Ezalényeg.hu2 370 000
8.Erősítő.hu1 940 000
9.Kunhalmi Ágnes1 280 000
10.Demokratikus Koalíció870 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a szeptember 1. és 7. közti időszak költéseit mutatják.)

A hét legsikeresebb posztjai

Orbán brutális rekordja a toplistánkon már előrevetíti, hogy a legsikeresebb posztok között is aratni fog. Na de mennyire? Ennyire:

  1. Orbán unokás fotómontázsa – 87 ezer reakció
  2. Orbán kicsit fura fotója Kötcséről, amin egy sötétített ablakú autóból száll ki napszemüvegben, és olyan mozdulatot tesz, mintha azt a verőfényben akarná épp levenni – 37 ezer
  3. Orbán fotója Kötcséről random emberekkel, akik háttal állnak a kamerának – 33 ezer
  4. Orbán Jean Paul Belmondót búcsúztatja – 32 ezer
  5. Orbán kijelenti, hogy a 2022-es választáson a jövőnk a tét, és felvázolja az aktuális ellenségeket: migránsok, segélyen élők, genderlobbi, Gyurcsány – 31 ezer

Ez bizony ötből öt, sőt hatból hat, mert a következő a sorban megint egy Orbán-poszt, amiben a paralimpikonoknak gratulál. Ha még tovább megyünk, a 7. helyen Dobrev Klára jön, aztán két poszttal Karácsony, utána még 5 Orbán-bejegyzés, végül a top15 utolsó helyén Varga Judit egy szokásos indokolatlan szelfivel kísért brüsszelezéssel. 11 a 15-ből, ez sosem látott, nyomasztó fölényt mutat Orbánnál. A legsikeresebb posztok egyben azt is megmutatják, mire vevő leginkább a miniszterelnök tábora: a cukiskodás/celebkedés sokkal jobban bejön nekik, mint a politikai üzenetek és a háborús retorika.

Az elveszett fideszes humorérzék nyomában

Az egyes reakciótípusokból a legtöbbet kapott posztok következnek. Elvileg itt is dominálnia kellene Orbánnak, de mindjárt kiderül, hogy itt azért árnyaltabb a kép, nem minden érzelmet tud annyira megmozgatni, mint a konkurensek.

  • A legtöbb megosztás: Ujhelyi István emlékeztetője arról, hogy a most bőszen libernyákozó Fidesz a kilencvenes években még a Liberális Internacionálé tagja volt
  • A legtöbb komment: Orbán, „a jövőnk a tét”
  • A legtöbb mérges emoji: Kocsis Máté, megtámadtak egy aláírásokat gyűjtő fideszes aktivistát, „hova vezet a baloldal agresszív, uszító retorikája”
  • A legtöbb meglepett emoji: Ujhelyi posztja arról, hogy Romániába járnak át magyarok dolgozni, mert ott több a fizetés
  • A legtöbb szomorú emoji: Orbán Belmondót búcsúztatja (itt egyébként az első tízből kilenc vagy Belmondo- vagy Vitányi Iván-gyászposzt)
  • A legtöbb szívecske: Orbán unokákkal
  • A legtöbb nevető emoji: Gyurcsány képe egy webáruházban egy kávéfőzőről, ahová valaki a „mi nem tetszik” értékelési mezőbe azt írta, „Az Orbán-kormány”

Az egyes reakciókból legtöbbet kapott posztok top10-es listái is elég érdekes képet mutatnak:

  • Megosztás – 10 ellenzéki, 0 fideszes (a legjobb a 17. helyen egy Orbán-posz)
  • Komment – 6 fideszes, 4 ellenzéki
  • Mérges emoji – 9 ellenzéki, 1 fideszes (a top10-ben három Hadházy, a második legjobb kormánypárti csak a 68. (!) helyre jött be, egyébként Németh Szilárd posztja az)
  • Meglepett emoji – 9 ellenzéki, 1 fideszes (a top10-ben négy Ujhelyi-poszt, az egy fideszes Varga Mihály)
  • Szomorú emoji – 8 ellenzéki, 2 fideszes
  • Szívecske – 5 ellenzéki, 5 fideszes (a kormányoldalon mind az öt Orbán posztja)
  • Nevető emoji – 7 ellenzéki, 3 fideszes (a top5-ből 3 Gyurcsány)

A három top10-es fideszes posztból (egy Orbán és két Hollik István) mind a három úgy jutott be, hogy nem viccnek szánták, de a Facebook népe azért jót nevetett rajta. A kormánypártiak posztjai elég sűrűn járnak így, a legjobban szerepelt, tényleg viccesnek szánt fideszes poszt ezen a listán csak a 47. helyen szerénykedik. Egyébként ez is Hollik, egy gigantikus csúsztatásra építő, EU-ekéző Mandiner-cikk szemléje.

Az azért sokat elmond a magyar közéletről, hogy 2021 kora őszén a Fidesz legviccesebb embere Hollik István, a teljes politikai mezőnyé meg Gyurcsány Ferenc.

Tanulságként talán annyit vonhatunk le, hogy a fideszesek kommentelni szeretnek a legjobban, mérgelődni és nevetni pedig szinte egyáltalán nem szoktak. Pedig hát az ember azt gondolná, hogy a mai magyar közéleten alapvetően csak ezt a két dolgot lehet.

A legtöbb megosztás

Négy hét után megszakadt Hadházy Ákos győzelmi sorozata, az új bajnok Ujhelyi István, aki a múlt héten ezen a listán a top10-ben sem volt, és úgy általában se nagyon járt még a dobogó közelében. Vagyis valami nagyon berobbant nála ezen a héten – ez leginkább az imént említett libernyákozós poszt volt, ami a megosztásainak kb. harmadát adta. A kérdés, hogy megtartja-e ezt a lendületet a következő hetekre is.

Megosztás
1.Ujhelyi István18 300
2.Hadházy Ákos16 800
3.Karácsony Gergely16 400
4.Orbán Viktor13 800
5.Dobrev Klára10 900
6.Z. Kárpát Dániel10 000
7.Jakab Péter9 500
8.Szabó Tímea9 300
9.Mesterházy Attila8 100
10.Szijjártó Péter6 900

Libernyákok mindenhol

A leginkább felülteljesítő, virális posztok versenyében már megint Ujhelyi libernyákjai tűnnek fel – illetve, ha politikusnak tekintenénk Schmidt Máriát, akkor az ő egészen szürreális üzengetése Boris Johnsonnak megdöntött volna minden létező rekordot a maga 132-szeres szorzójával. De hát miért is tekintenénk politikusnak Schmidt Máriát, mindjárt jön az ő kategóriája is.

  1. Ujhelyi és a fideszes libernyákok – 18.4x szorzó
  2. Tordai Bence, „Gyorskocsi utcai fogda: itt végzik majd a fideszbűnözők! Ma nyújtottam be a Korrupcióellenes Főügyészségről szóló törvényjavaslat-csomagot.” – 17.1x
  3. Németh Szilárd egy csepeli stopgyurcsányos aláírásgyűjtős fotóval (ami egyébként önmagában egy műalkotás, egy néni aláír, öten nézik) – 15.1x
  4. Sneider Tamás felháborodik, hogy a paralimpia érmesei kevesebb állami jutalmat kapnak, mint az olimpiaiak – 14x
  5. Dézsi Csaba bejelentkezése a győri babakocsis felvonulásról (igen, jól olvasta, babakocsis felvonulás) – 13.9x

A top10-ben egyébként még három Ujhelyi-poszt szerepel, ami megint csak aláhúzza, hogy a héten mennyire jól futott neki a szekér.

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Instagram

Instán Orbán mindig legalább egy nagyságrenddel jobban szerepel, mint Facebookon, és ha ezen a héten Facebookon lekörözte a mezőnyt, az itt egy olyan versenyt sejtet, ahol mindenki gyalog indul, ő meg autóval. És valóban:

Heti interakciók
1.Orbán Viktor123 300
2.Novák Katalin14 800
3.Karácsony Gergely10 900
4.Varga Judit10 800
5.Jakab Péter9 600
6.Gyurcsány Ferenc9 300
7.Szentkirályi Alexandra6 300
8.Hadházy Ákos5 400
9.Kunhalmi Ágnes5 000
10.Szijjártó Péter4 700

A legnépszerűbb poszt természetesen itt is az unokás fotómontázs volt, ami egymagában megverte a teljes mezőnyt a maga 15 ezer lájkjával. És egyben kicsit megkérdőjelezi az általános vélekedést arról, hogy az Instagram annyira fiatalos platform lenne. Hát, annyira fiatalos, hogy egy unokás fotómontázs arat rajta. A top20 legsikeresebb posztból egyébként 18 Orbáné volt.

Érdemes még megfigyelni, hogy Szijjártó Péter (aki azért sokkal Insta-kompatibilisebb karakternek tűnik Orbánnál) mennyire hullámzó teljesítményt mutat itt: egyik hétről a másikra nagyságrendeket ugrálnak a számai, és néha alig heti 1-2 posztot tesz Instára. Ez azért is fura, mert a Facebookot meg heti 40 poszttal tolja, és tudható róla az is, hogy tízfős sajtós stábja van csak a közösségi médiás megjelenésére. Egy ekkora csapatnak nem maradna ideje-energiája az Instagramra?

A Facebook-börtön ablakába soha nem süt be a nap

A propagandaoldalak és propagandista infuenszerek világának legviccesebb heti témája az, hogy a fideszes véleményvezérek versenyt panaszkodnak azon, kit bánt jobban a Facebook. A Megafon istállójából Bohár Dániel és Rákay Philip is arról posztolt a héten, hogy radikálisan letekerte az elérésüket a rendszer, de a számaikon ez valahogy nem látszik. Bohár átlagos interakciós rátája az augusztusi átlag 5% után 3,8% volt a héten, Rákaynál 6%-ról csökkent 4,6%-ra. Persze, ezek jelentős visszaesések, de azért rettentő messze van a valóban Facebook-börtönbe került oldalak zuhanásától. Ezt onnan tudjuk, hogy a héten két ilyen eset is történt:

  • Az elemi.hu interakciós aránya 4%-ról 0,17-re esett egyik napról a másikra
  • A Vadhajtásoké pedig 2,5%-ról 0,4-re

Elég vicces, hogy nem ők kiabálnak leghangosabban a „liberális véleménydiktatúra” ellen, hanem azok, akiknél a jelenség magyarázata inkább az lehet, hogy most nem tolta meg a Megafon a posztjaikat pár millióval, ahogy szokta. És még ennél is viccesebb, hogy Bohár bejegyzése, amiben bejelenti, hogy őt cenzúrázza a Facebook, valójában 120%-kal jobban futott, mint a posztjai átlaga.

További érdekességek a hétről:

  • Új szereplőként jelent meg a toplistán az egykori tévés sztárriporter Juszt László, aki a közösségi médiában leginkább a kormány ekézésével foglalkozik, és olyan lendületben van, hogy jó eséllyel meg is kapaszkodik a listán
  • Szintén új belépő Schmidt Mária, aki egy szál poszttal, a már említett Boris Johnson-os üzengetéssel szaggatta szét a téridő-kontinuumot, gyakorlatilag az összes heti lájkját ezzel megtermelve
  • A dobogón a két kormányellenes propagandaoldal és a Fidesz üzeneteit élő hologramként végtelenítve ismételgető Deák Dániel sorrendje megkövesedni látszik
  • A pénzköltési listán milliós összegekkel szereplő Erősítő, Ezalényeg és Budapest beszél sehol nincs ebben az összesítésben, 10 ezer lájk alatt vegetálnak. Náluk a cél vélhetően nem is az, hogy lájkokat vagy követőket szerezzenek, csak az elérés számít: az hogy minél több ember lássa a hirdetésüket, aztán reagálnak, amit reagálnak, a lényeg, hogy az üzenet ellőbb-utóbb talán megragad a fejükben.
  • Szegény Jeszenszky Zsolt annyira igyekszik, hogy a múlt héten az ízléstelenség legaljaként említett, Márki-Zay Pétert Ceausescuhoz hasonlító képét most pólóra nyomtatta, és abban szelfizett Orbán Viktorral – és még ez se volt elég neki a toplistára kerüléshez. Reméljük, jövő héten újra emeli a tétet, és bevállal egy tetoválást is a témában.
  • A baloldali propagandagépezet végtelen unalomtengeréből csak egy jellemző cím illusztrációnak a heti termésből: „Farkasházy Tivadar bedurrantotta a pofozógépet: ezer taslit kevert le fideszes Demeter Szilárdnak egy írásában”
Heti interakciók
1.Gond-olkodó189 000
2.Nyugati fény153 000
3.Deák Dániel132 000
4.888.hu86 000
5.Fidesz KDNP 202174 000
6.Juszt László70 000
7.Számok60 000
8.Bohár Dániel60 000
9.Schmidt Mária46 000
10.Patrióta Európa44 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!