Három hónap alatt 130 milliót költött a Fidesz és holdudvara a közösségi médiában a Karácsony Gergely elleni kampányra

2021. szeptember 02. – 05:05

Másolás

Vágólapra másolva

A Facebook és a Google éveken át kapott sok kritikát a platformjaikon megjelenő politikai hirdetések átláthatatlansága miatt, ezért egy ideje mindkét cég nyilvánossá tette az ilyen témájú hirdetések részleteit, a kifizetett összegekkel és az ezért cserébe adott elérési adatokkal együtt. Az adatbázisok sok tanulsággal szolgálnak, mi is rendszeresen vizsgáljuk például a facebookos politikai hirdetéseket a Lájkbajnokság sorozatban.

Most egy olyan elemzés jutott a Telex birtokába, amely a Fidesz és holdudvara közösségi médiás hirdetéseit vizsgálta, ezen belül is a YouTube-reklámok és a facebookos szponzorált posztok tartalmát. A megfigyelt időszakban (három hónap május közepe és augusztus közepe között) a Fidesz és a hozzá köthető csatornák

  • a Facebookon 125,7 millió forintot,
  • a Youtube-on pedig 52,5 milliót költöttek politikai hirdetésre.

A pénz nagy része – a YouTube esetében a teljes összeg, Facebookon pedig közel a kétharmada, 77 millió forint – Karácsony Gergely ellen kampányoló, gyakran karaktergyilkos, lejárató tartalmakra ment. A Fidesz és holdudvara három hónap alatt majdnem 130 millió forintot költött Karácsony támadására, a főpolgármester egyértelműen az első számú célpont a kormánypropaganda számára (illetve Gyurcsány Ferenc, hiszen az egyik fő üzenet az, hogy Karácsony valójában Gyurcsány bábja). A többi ellenzéki miniszterelnök-jelölttel, illetve a szokásos ellenségképekkel Sorostól Brüsszelen át a migránsokig és a melegekig jóval kevesebbet foglalkoztak közösségi médiás hirdetésekben.

(Megjegyzendő, hogy a Facebook nyilvános hirdetési adatbázisa csak az egyes hirdetők teljes költéseit adja meg forintra pontosan, az egyes reklámoknál viszont csak sávokat. Az elemzés az egyes sávok felső értékeivel számolt, kivéve a legfelső, egymillió feletti kategóriánál, ott az alsóval. Így a végső számok alul- és felül- is becsülhetik a valós összeget, de jelentősen valószínűleg nem tévednek.)

Az elemzés 17 olyan csatornát azonosított, ami ebben a három hónapban részt vett a Karácsony elleni kampányban, ezek közül is kiemelkedik kettő: maga a Fidesz, illetve a kormánytól elvileg függetlenül működő, de azt minden kérdésben lelkesen támogató, saját bevallásuk szerint „anonim jobboldali mecénások” pénzéből működő Megafon központ.

A Fidesz YouTube-on 45, a Facebookon pedig 35 milliót költött Karácsony-ellenes hirdetésekre, a Megafon YouTube-on 7,5 milliót, Facebookon – több influenszer oldalán együttvéve – közel 26 milliót. A kampányban részt vevő kisebb oldalak között érdemes megjegyezni a Budapest beszél nevű, alig pár ezer követővel futó Facebook-oldalt, ami 13,5 milliót költött Karácsonyt gyalázó videók hirdetésére – hogy milyen forrásból, azt nem tudni, de ugyanezeket a videókat YouTube-hirdetés formájában már a Megafon fizette, szóval elkönyvelhetjük minimum Megafon-közelinek.

A Megafon központ egyébként tavaly nyáron azzal az ígérettel jött létre, hogy „profi Facebook-harcosokat” képeznek, akiknek a küldetése „a jobboldali-konzervatív értékrend melletti kiállás a liberális véleménycunamiban”. A szervezet három legnépszerűbb Facebook-harcosa, Rákay Philip, Bohár Dániel és Deák Dániel posztjait az elemzés által vizsgált időszakban 12,6, 13, illetve 5 millió forinttal tolta meg, a szponzorált tartalmat pedig túlnyomó részben (84, 77, illetve 100%-ban) Karácsony-ellenes videók és mémek adták.

A Fidesz és a Megafon költései adták a kampány finanszírozásának a 97%-át, emellett aprópénznek tűnő összegekkel szálltak még be változatos, fideszes vagy Fidesz-közeli Facebook-oldalak, mint Hollik István (950 ezer Ft), az Origo (560 ezer), a Fidelitas (310 ezer), a közmédia Híradója (170 ezer) és a Pesti Srácok/Pesti TV (összesen 515 ezer).