Tényleg nagyobbak a dugók Budapesten, mint régebben?

2021. június 21. – 15:30

frissítve

Tényleg nagyobbak a dugók Budapesten, mint régebben?
Dugó a Hegyalja úton – Fotó: Balogh Zoltán / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Napok óta arról beszél mindenki Budapesten, hogy óriási a dugó. Általában szubjektív, egyéni tapasztalatok alapján jelenti ki ezt a többség, ráadásul egy hosszú, több mint egyéves, kis forgalmú járványidőszak után. Megnéztük a számokat, hátha objektív választ is kapunk a kérdésre.

Hosszabb idő után ismét komoly dugók vannak Budapesten, főleg a megkezdett út- és hídfelújítások miatt. A torlódásokat a kormányzati politika és kommunikáció részéről is megpróbálják kihasználni, sőt egy furcsa szervezet is beszállt szórólapokkal a Karácsony elleni dugókampányba. A főpolgármester alig győz védekezni. Megpróbáltuk az adatok felől megközelíteni a jelenséget.

A lényeg:

  • robbanásszerűen nőtt idén az autóvásárlások száma;
  • a tavalyi év május–júniusi adatokhoz képest ugrásszerűen többen, de a 2019-es normál időszakhoz képest is 10 százalékkal többen használják most az autójukat a fővárosban;
  • a tavalyi (a korlátozások miatt alacsony) számokhoz képest május–júniusban jóval nagyobb idén Budapesten a torlódás, a 2019-es normál évhez viszonyítva 10 százalékkal nőtt a dugó;
  • idén korábban kezdődtek a felújítás miatti lezárások, 2019-ben a júliusi nagykörúti villamospálya-rekonstrukció hajtotta pirosba a dugómétert. (Csakúgy, mint a korábbi években.)

A válasz tehát: igen, idén nyár elején 10 százalékkal nagyobb a dugó, mint a járvány előtti normál évek hasonló időszakában. Igaz, a dugót okozó felújítások is korábban kezdődtek, mint például 2019-ben, és az autót is 10 százalékkal többen használják most, mint két éve ilyenkor.

Nézzük részletesebben. Az autóhasználat alakulására az országos üzemanyag-fogyasztási adatokból, az autóvásárlási adatokból és a különböző GPS-es navigációs alkalmazások felhasználóinak számából lehet következtetni.

Üzemanyag-fogyasztás, autóvásárlás

A Magyar Ásványolaj Szövetség negyedévente tesz közzé adatokat, a legutóbbit áprilisban hozta nyilvánosságra. Eszerint az idei első negyedév összfogyasztása Magyarországon 816 millió liter üzemanyag volt, ami jóval kevesebb, mint a tavalyi, ugyanebben az időszakban mért 890 millió liter. Csakhogy ez a szám csalóka, hiszen míg tavaly az első három hónapban még szinte nem is volt koronavírus-járvány, addig idén ez a három hónap erősen korlátozott volt. Így tehát ezzel az adattal egyelőre nem tudunk mit kezdeni.

Míg az első negyedéves autóeladási statisztikák még csak előre jelezték, az első öthavi statisztika konkrétan ki is mutatta: berobbant az újautó-vásárlás Magyarországon. Az már figyelemre méltó volt, hogy 2021 első három hónapját figyelembe véve 32 194 új autót értékesítettek, ami csupán 1,5 százalékos visszaesést jelent 2020 azonos időszakához képest. (Mint fentebb említettük, 2020 első negyedéve még járványmentes időszaknak számított, míg 2021-ben ugyanez a periódus járvány sújtotta időszaknak.)

Viszont 2021 első öt hónapjának adataiban már nagy megugrás látszik: ekkor 63 575 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon. Azaz 18,5 százalékkal többet (+9917 jármű), mint 2020 első öt havában (amikor már lehetett érezni a járvány hatását, és 2602-vel (mintegy 4 százalékkal) többet, mint 2019 hasonló, járványtól érintetlen időszakában. (Adatok: Datahouse)

Ebből az látszik, hogy az elmúlt, autóvásárlás szempontjából elvesztegetett egy évet az autósok az idén tavasszal felpörgő vásárlással akarják kiegyenlíteni.

Autóhasználat, forgalmi adatok

Ha több az új autó, az általában azt is jelenti, hogy többen használják a kocsijukat. Erre vonatkozóan a Waze.hu navigációs alkalmazás számai voltak segítségünkre. Az alkalmazás a használóinak számát méri, ami ugyan nyilván nem a teljes budapesti forgalmat fedi le, de 17-18 ezer használó már elég jól reprezentálja a forgalmi trendeket a fővárosban. A Waze alábbi grafikonjából jól kiolvasható, hogy 2021. június közepén körülbelül kétezer fővel, azaz 10 százalékkal használták többen az alkalmazást (és autójukat), mint 2019. június közepén.

Forrás: Waze.hu

A grafikán szerepel a 2020-as adat is (középtájt), de azt azért nem érdemes nagyon figyelembe venni, mert akkor május–júniusban erősebb volt a járványügyi korlátozás, mint idén. Az idei adatokon jól látszik, hogy április közepétől sokkal többen kezdték használni az autójukat Budapesten, májusban pedig egy újabb ugrás következett be. Az elmúlt 5-6 hétben nagyjából beállt a használók száma, ebből valószínűsíthető, hogy ez a 10 százalékkal több autós jellemző az egész fővárosra.

A napi és heti átlagos torlódási szinteket mutatja ki a navigációs eszközöket gyártó TomTom cég szintén saját felhasználókra alapozott adatsora. A lenti táblázaton jól látszik, hogy 2019-hez hasonlítva 2021. április második feléig (a 15–16. hétig) negatív torlódási adatok mutatkoztak (kék pont) 2019-hez képest, majd április végétől először kiegyenlítődött, majd enyhén – 10 százalékkal – nőtt az átlagos torlódás.

Forrás: Tomtom.com

A cég dugótérképén az is látszik, melyik utakon van a legnagyobb dugó. A Nagykörút a Margit körúttól az Erzsébet körút végéig (Blaha Lujza tér) narancssárga és piros. A másik gócpont Budán a Hegyalja út, valamint a budai alsó rakpart a Batthyány tértől a Gellért térig. Pesten a gyűrűk közül a Kiskörút déli fele és a Hungária körút déli fele szokott beállni, a sugárutaknál az Andrássy út (a Nagykörúton belül), a Rákóczi út az Astoria és a Keleti pályaudvar között, valamint a déli főutak (Üllői út, Gyáli út, Soroksári út, Csepeli Weiss Manfréd út) vannak beállva általában.

A dugók egy részét nyilvánvalóan a belvárosi út- és hídfelújítások pár héttel ezelőtti elkezdése okozza. Már lezárva a Lánchíd, a pesti alsó rakpart, hamarosan korlátozzák a forgalmat a Blaha Lujza téren is. Tehát javában működnek a lezárások, 2019-ben júniusban viszont még nagyjából szabad volt az út mindenhol. Két éve a nagyörúti villamospálya-rekonstrukció volt az ügyeletes mumus, ami júliusban indult, rögtön le is bénítva a forgalmat. A teljes összehasonlítás tehát július közepén lenne arányos, amikor 2019-ben már több ponton fel volt túrva a Nagykörút, és addigra 2021-ben is elkezdődnek a Blaha Lujza téri építkezések. De a júniusi adatokból is elég jól kimutatható, hogy normál időszakhoz viszonyítva – megnőtt autóhasználat mellett – nem kiugróan nagy a dugó idén nyár elején Budapesten.

Fontosnak tartjuk, hogy olvasóink alapos információkhoz jussanak az anyagainkból. Ezért egy egyszerű kérdésre is sok nézőpontból körüljárt választ adunk, mint ebben a fenti cikkünkben. Ha szerinted is fontos, hogy a világot minél teljesebb módon ismerjük meg, akkor támogasd a működésünket!