A Lánchíd az összetartozás szimbóluma, a felújítása pedig nemzeti ügy, mondta Karácsony Gergely főpolgármester a híd felújításának megkezdésekor tartott sajtótájékoztatón.
Hozzátette: a járvány és a kormányzati megszorítások után nehéz pénzügyi helyzetben van a főváros, a Lánchidat pedig négyszer fel lehetne újítani abból az összegből, amekkora kiesést Budapest a bosszúpolitika miatt elszenved.
A politikai számtan szerint tehát 106 milliárd forintos lehet az idei fővárosi kiesés, mert mint Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója közölte, a Lánchíd felújítása bruttó 26,5 milliárd forintba kerül. Elmondta még, hogy a felújítás további 30 év élettartamot garantál a Lánchídnak, az előző rekonstrukció is 35 éve volt.
Walter Katalin azt is hozzátette, hogy a 3-as metró pótlása és az M0 déli hídjának átépítése a Lánchíd lezárásával együtt megterheli a város forgalmát, ezért terelésekkel, hídpótló átkelőhajóval készül a BKK.
Sal László, az A-Híd vezérigazgatója szerint eddig a hídfelújítás előkészítése volt, mostantól felgyorsulnak a munkák: bontják a kandelábereket, az úttest pályalemezét, a járdákat.
A Lánchíd állapotáról szóló videónkat itt nézheti meg:
A Lánchíd másfél évig le lesz zárva a felújítás alatt, de hogy mi lesz utána, azt egyelőre nem tudni. Karácsony kérdésre elmondta, hogy még nem dőlt el, lezárják-e teljesen és gyalogos-kerékpáros híd lesz belőle, vagy marad az eddigi használat. Erről a kérdésről a következő másfél évben konzultálnak a budapestiekkel, de olyan nem lesz, amit a fővárosiak nem akarnak, tette hozzá.
Újabb, a Fudan Egyetemet érintő keddi parlamenti döntésre vonatkozó kérdésre Karácsony kijelentette: az a hazaárulás kategóriájába tartozik. Ezért a főváros részéről minden jogi és politikai eszközt megragadnak, hogy a Fudan Egyetem a kiszemelt helyre költözzön.
A Lánchidat legutóbb 35 éve újították fel. 2011-ben írt ki először pályázatot a BKK a híd és az Alagút felújításának megtervezésére. 2014-re meglettek a tervek, 2019-ben, még Tarlós István főpolgármestersége alatt kiírták a kivitelezési tendert. A beérkezett ajánlatok olyan drágák voltak, hogy Tarlós visszadobta őket. A következő hónapokban hiába gyúrták az árakat, a fővárosnak nem volt elég pénze a felújításra, ezért idén januárban, már Karácsony Gergely idején, eredménytelenné nyilvánították a pályázatot. A most ősszel kiírt újabb pályázat már jóval kevesebb munkát tartalmazott, kimaradt belőle a várhegyi Alagút és a pesti hídfő közúti-gyalogos aluljáró is.