Jakab Péter megint megcsinálta a lehetetlent

2021. május 23. – 17:22

frissítve

Jakab Péter megint megcsinálta a lehetetlent
Kép: Jakab Péter / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Újra itt a lájkbajnokság, 26. alkalommal jelentkezünk a hazai politikusok közösségi médiás aktivitásának és népszerűségének elemzésével. A sorozat pont féléves történetének talán legőrültebb fordulóján vagyunk túl, ami valószínűleg nem meglepetés senki számára, aki nem egy kő alatt töltötte az elmúlt hetet.

A lájkbajnokság múlt heti fordulója azzal zárult, hogy Karácsony Gergely már azzal megnyerte a hetet, hogy még csak belengette a miniszterelnök-jelölti indulását. A múlt szombati nagy bejelentéssel aztán hamar jó nagy előnyre tett szert a mostani hétre is, és úgy tűnt, lehetetlen lesz a nyomába érni, sima százezer lájkos fölénnyel fog befutni.

Aztán jött Jakab Péter éjszakai, parlamentre vetítős performansza, és a Jobbik-elnök pont ugyanúgy hozta be, aztán körözte le Karácsonyt, ahogyan pár hete Orbánt. A vége elképesztő rekord, és egy álomhatár átlépése lett: 402 ezer reakció. Karácsony úgy lett a második 319 ezerrel, hogy ez messze a legjobb eredménye, eddig 200 fölé is csak egyszer jutott (és így is sikerült négy hetet megnyernie).

Így áll a heti toplistánk, ennyi lájkot gyűjtöttek be a héten a magyar politikusok a Facebookon:

InterakciókHirdetési pénz
1.Jakab Péter402 000109 000
2.Karácsony Gergely319 000191 000
3.Szijjártó Péter125 0000
4.Orbán Viktor116 0000
5.Dobrev Klára113 000132 000
6.Hadházy Ákos111 0000
7.Szabó Tímea107 00039 000
8.Gyurcsány Ferenc100 0000
9.Z. Kárpát Dániel81 00028 000
10.Varga Judit70 00054 000
11.Szél Bernadett67 00020 000
12.Fekete-Győr András66 000113 000
13.Keresztes László Lóránt63 00055 000
14.Kocsis Máté52 000370 000
15.Vadai Ágnes45 0000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a május 14. és 21., péntek déltől péntek délig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A facebookos politikai hirdetésekre költött összegek a közösségi oldal Ad Library platformjáról valók, a május 13. és 19. közti időszak költéseit mutatják. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

A top10 tanulság a top15-ről

1. Mivel érte el Jakab az egészen elképesztő, 400 ezres szintet? Vicces módon éppen Karácsony Gergely módszerével. A főpolgármestertől láthattuk ugyanis eddig leginkább, hogy ha talál egy jó témát, amire rezonál a közönség, azt nem rendezi le egy-két posztban, hanem addig erőlteti, amíg a csövön kifér, napokon át, 6-8-10 bejegyzést is szentelve neki. Ez bevált a hajléktalankórház, és a Fudan egyetem esetében is, Jakab pedig már alapban így építette fel a parlamentre vetítős mutatványt szerda hajnaltól. Mint egy mozifilmnél, volt teaser, trailer, premier, utókövetés: összesen 10 posztban foglalkozott az esettel, és egyik sem állt meg 10 ezer lájk alatt. Valószínűleg a többi versenyzőnk is ebbe az irányba fog elmozdulni idővel – persze ha belegondolunk, nem olyan nagy varázslat, vagy újdonság ez, az orrvérzésig tartó állandó ismétlés és sulykolás a propaganda alapja. Valójában az a meglepő, hogy az ellenzéki politikusoknak csak most, hosszú évek brüsszelezős-sorosozós-migránsozós kampányai után jutott eszébe, hogy hm, érdemes lenne kipróbálni a technikát Facebookon.

2. Karácsony is ugyanebben a szellemben vezényelte le a miniszterelnök-jelöltsége, és a 99 Mozgalom elindításának bejelentését, egy csomó videós bejelentkezésre, és posztra szabdalva. Érdekes módon mégsem ez hozta neki a legtöbb lájkot, hanem amikor az őt ért támadásokra reagált gúnyosan. Egyszer töredelmesen bevallva, hogy óvodás korában „elvettem más homokozó lapátját, de már megbántam”, egyszer meg a Telex cikkére reagált azzal, hogy lehet hogy a Fidesz napi egymillió forintot költ a lejáratására, de nem az a legény, aki adja, hanem aki állja. (Egyébként ennél jóval többet költ, mint mindjárt látni fogjuk.)

3. Sok meglepetés, vagy váratlan név nincs a toplistán. Három hét hiányzás után újra az élvonalban köszönthetjük Kocsis Mátét, aki a pedofilellenes törvényjavaslatot tűzte a zászlajára a mindig nyerő gyurcsányozás mellé (utóbbit szabad szemmel is jól látható összeggel megtámogatva). Továbbra sincs sehol a pár hónapja még stabilan heti 70-80 ezer lájkot termelő Stummer János, és újra eltűnt a hosszú távollét után nemrég visszatérő Novák Katalin.

4. A hirdetési pénzeknél a legizgalmasabb részletek megint nem látszanak a listánkon (lehet hogy egy külön listát kéne nyitni a legnagyobb hirdetőknek?). Aligha van internetező Magyarországon, aki a héten ne találkozott volna a Fidesz szőnyegbombázásával, és ez most nem költői túlzás: YouTube-on összesen 2,5 milliós, Facebookon 4,7 milliós össznézettségnél járnak most a karácsonyozós-gyurcsányozós fizetett hirdetések. Hogy mibe került ez?

  • A Fidesz a héten (pontosabban múlt hétvégétől a hét közepéig) 11,5 millióval tolta meg szponzorált posztként a videókat
  • A Megafon központ Rákay Philip oldalát 3,9 millióval, Deák Dánielét 1,1 millióval, Bohár Dánielt, és a Kopaszt (aki oszt) 1-1 millióval szponzorálta, plusz a saját oldalán 400 ezret, és Kötter Tamásnál még 300 ezret költött.

Ez összesen közel 20 millió forint csak Facebookon, szombattól szerdáig, 5 nap alatt.

5. A legnépszerűbb posztok toplistájához adjunk egy kis kontextust: a Fidesz három videós bejegyzésnek gyújtott alá 11 millió forinttal, hogy azok minél több emberhez érjenek el. Ezek 30, 16, és 15 ezer reakciót kaptak, átlagosan bő egymillió megtekintés után. Na ehhez képest nézzük a politikusok legjobban elsült posztjait:

  • Karácsony vallomása arról, egyszer elvette egy ovis társától a homokozólapátot – 48 ezer
  • Jakab, „Éjszaka kivetítettem két közveszélyes figurát a Parlament épületére” – 46 ezer
  • Jakab, ugyanerről egy másik poszt – 43 ezer
  • Jakab a fiaival szelfizik – 32 ezer
  • Karácsony, „a Fidesz naponta legalább egymillió forintot elkölt a lejáratásomra” – 29 ezer

Hogy mennyire uralták a heti fordulót ők ketten, arra szép illusztráció, hogy ezen a listán a továbbiakban még két-két poszt jön Jakabtól és Karácsonytól, a top10-be éppen csak befér Orbán búcsúja az elhunyt Puhl Sándortól, és szégyenszemre pont kimarad Szijjártó Péter családos-focis szelfije Dzsudzsák Balázzsal.

6. Az egyes reakciótípusokból ezek a posztok húzták be a legtöbbet a héten:

  • A legtöbb megosztás: Karácsony, és az ovis-homokozólapátos eset
  • A legtöbb komment: Orbán kissé zavarbaejtő posztja arról, hogy „Hahó, fészbukosok! Ki örül az esőnek?” És itt álljunk meg egy pillanatra elgondolkodni azon, hogy a miniszterelnök követői képesek voltak 8000 kommentben erről beszélgetni. Arról, hogy esik az eső. Nyolcezer kommenten át. Az eső volt a hét legnagyobb szabású politikai diskurzusának témája. Nehéz ebben meglátni a rációt, de talán fogjuk fel úgy, hogy valamiben utolértük a sok évszázados hagyományokban gyökeredző brit demokráciát.
  • A legtöbb mérges emoji: Dobrev Klára posztja arról, hogy a kormány 247 forinttal emelte a nyugdíjat (amiben persze van némi csúsztatás)
  • A legtöbb meglepett emoji: Jakab egyik kivetítős posztja
  • A legtöbb szívecskés emoji: Jakab egy másik kivetítős posztja
  • A legtöbb szomorú emoji: Orbán búcsúja Puhl Sándortól
  • A legtöbb nevető emoji: Szabó Tímea posztja arról, hogy „Olvasom, hogy a szex nem volt betervezve a fideszes Borkai Zsolték luxusjachtos orgiáján. Az első este ”elfogyott„ óvszert ezek szerint lufifújásra vitték eredetileg, az odarendelt prostituáltakkal pedig Jókai-felolvasóestet terveztek.”

A legviccesebbnek találtatott bejegyzések listáján érdemes a további sorrendet is megnézni: Kocsis Máté közel félmillióval megszponzorált karácsonyos-gyurcsányos posztja jön, aztán újra Szabó Tímea, „Megelőzve a lakájmédia legújabb LELEPLEZÉSÉT, inkább már most jelzem, hogy én például azért nem fejeztem be a doktorimat, mert el se kezdtem”. És innen igazán érdekes a lista, ugyanis Orbán következik az esős bejegyzéssel, aztán öt különböző fideszes politikus válogatott sikerpropaganda-posztokkal (jellemző példa: Menczer Tamás elmélkedése arról, hogy „a legjobb életérzés fiatalon fideszesnek lenni”). Vagyis elég jellemző kezd lenni, hogy a fideszesek diadalmas sikerjelentéseit a saját követőik (meg persze trollok) röhögik ki kórusban.

7. A legtöbb megosztás heti toplistája következik, vagyis az, hogy melyik politikus üzeneteit terjeszti legaktívabban a követőtábora:

Megosztás
1.Jakab Péter35 000
2.Karácsony Gergely26 000
3.Hadházy Ákos21 000
4.Dobrev Klára19 000
5.Z. Kárpát Dániel18 000
6.Keresztes László Lóránt15 000
7.Gyurcsány Ferenc14 000
8.Szabó Tímea13 000
9.Szél Bernadett9 000
10.Fekete-Győr András6 000

Itt ismét azt vehetjük észre, hogy mennyire nyomasztóan uralta Jakab és Karácsony a hetet, simán megelőzve az ebben a műfajban nagyon erős Hadházyt; illetve hogy a fideszesek szokás szerint eléggé le vannak maradva (3000 megosztás magasságában jön Orbán, Szijjártó, Varga Judit és Kocsis Máté is).

Vajon miért teljesítenek hagyományosan olyan gyengén a kormánypárti politikusok a megosztásokban? Elvégre az a kollektív bölcsesség, hogy a Fidesz szavazótábora a legelkötelezettebb, és a politikusok posztjainak továbbosztásához éppen ez kell. A legvalószínűbbnek az látszik, hogy a kommunikációs gépezet az erős, belemenős, megosztásra ingerlő politikai üzenetek terítését inkább a kézivezérelt sajtóra, a propagandaoldalakra és a rengeteg pénzzel-energiával felépített politikai influenszerekre bízza, illetve a másodvonalbeli, „verbális verőember” szerepben domborító politikusokra (ez mostanában a Kocsis-Menczer-Hollik vonal). A top karaktereket, Orbánt, Szijjártót, Varga Juditot igyekeznek a napi politikai pankráció sárdobálásától eltávoltani, és inkább egyfajta popsztárként beállítani. Ez persze azzal jár, hogy náluk nem annyira a megosztások, hanem a lájkok meg a kommentek dominálnak. Például nyolcezer arról, hogy esik az eső.

(Ha tényleg ez a stratégia, nem túl sikeres: heti 5-10-15 ezer megosztással futnak a legerősebb kormánypárti propagandaoldalak és influenszerek, ami ugyan magasabb, mint a fideszes politikusok számai, de eléggé elmarad az ellenzékiektől.)

8. A legnézettebb videókat megint csak kezdjük némi kontextussal: a már említett, sok millió forinttal felfújt gyurcsányozós videók a Fidesz oldalán 4,5, a legjobban fizetett influenszer Rákay Philipnél 1,3 milliós nézettséget hoztak (megspórolom a felscrollozást: kb. 11, illetve 4 millió forintért).

Ehhez képest a politikusok között Jakab Péter 1,58 millió videóindításig jutott, Karácsony 700 ezerig. Félmillió fölött volt még Dobrev Klára (550 ezer), Orbán (548), és Szijjártó Péter (508). A hét legnézettebb videói ezek voltak:

  • Jakab Péter, és az egész éjszakai kivetítős buli kezdete, amikor Kövér László elveszi tőle a szót a Parlamentben – 280 ezer megtekintés (megosztásokkal együtt 493 ezer)
  • Fekete-Győr András kitáblázza Mészáros Lőrinc épülő villáját – 314 ezer (összesen 480 ezer)
  • Jakab, a konkrét éjszakai vetítés a Parlamentre – 136 ezer (összesen 298 ezer)
  • Karácsony bejelenti, hogy indul a miniszterelnök-jelöltségért – 228 ezer (összesen 280 ezer)
  • Orbán Karikó Katalinnal találkozik – 135 ezer (181 ezer)

A tanulság talán annyi, hogy nézettséget elég hatékonyan lehet vásárolni Facebookon.

9. Instagramon az arcvonalak megmerevedtek, sajnos Németh Szilárd sem tolja már olyan lelkesen a kajapornót, így messzire távolodott a top10-től. Érdemes viszont megnézni, kinél hogyan aránylik a facebookos és instagramos népszerűség. Orbán a facebookos lájkjainak közel a harmadát hozta Instagramon, míg Jakabnál ez csak 6%, Karácsonynál 4%. Novák Katalin Orbánhoz hasonlóan 32%-ot teljesít, Szentkirályi Alexandra 25%-ot – itt egyértelmű a fideszes fölény.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor38 000
2.Jakab Péter23 000
3.Karácsony Gergely14 000
4.Novák Katalin14 000
5.Varga Judit8 000
6.Szentkirályi Alexandra7 000
7.Hadházy Ákos5 000
8.Gyurcsány Ferenc5 000
9.Fekete-Győr András4 000
10.Nagy István3 000

10. Nagyon tanulságos megfigyelni, hogyan reagáltak a szürkezónás propagandaoldalak a hét eseményeire, elsősorban a teljes közösségi médiában a legnagyobb hullámokat verő Karácsony-bejelentésre és Jakab-akcióra. Vegyük végig a hat legnagyobb ilyen oldalt (a heti lájkjaik sorrendjében):

  • Gond-olkodó: semmi különösebb változás, a világukban tovább épül Magyarországnak az a dark fantasy verziója, ahol a Szauronból, Pol Potból, és egy enyveskezű használtautó-nepperből klónozott Orbán Viktor a valaha volt legborzalmasabb fasizmust tartja fenn
  • Számok: szintén semmi komolyabb reakció, továbbra is a kissé 50-es évek hangulatú sikerpropaganda megy arról, hogy a Fidesz gyakorlatilag a földi mennyországot építette fel, csak az a fránya Gyurcsány fenekedik folyton, mint a prérifarkas a gyalogkakukk-rajzfilmekben (plusz rendszeres emlékeztető arról, hogy az EU rossz, és a magyarság legjobb barátja Putyin)
  • Fidesz-KDNP 2021: a központi téma és mondanivaló változatlanul az Orbán Viktor iránt érzett plátói, ám olthatatlan szerelem, még Karácsonyt és Jakabot is ebben a kontextusban értelmezik. Előbbit úgy, hogy úgyse lesz miniszterelnök, hiszen Orbán a legjobb miniszterelnök; utóbbit meg úgy, hogy mennyire bölcs döntés volt 10 millióra büntetni a ficsúrozásért (külön vicces, hogy a mélységesen egyetértő kommentek közben úgy gyalázzák Jakabot, hogy ha egy ficsúr tényleg 10 milliót ér, ők simán százmilliárdokat tapsolnak el)
  • Vadhajtások: megbízhatóan hozza a Fidesz mindenkori mondanivalóját, csak minden negatív jelzőt két fokkal erősebbre vesznek. Ennek megfelelően most is kiemelten foglalkoznak Karácsonnyal és Jakabbal, csak ők Kamugeri és Jákob néven hivatkoznak rájuk. Mivel éppen a szélesebb spektrumú hírportál irányba mozdulnak (például vannak sporthíreik), egyre nehezebb megkülönböztetni az oldalt az Origótól. Egyelőre biztos eligazodási pont, hogy míg az Origo szolidan balfékezi Karácsonyt, a Vadhajtások simán beleáll abba, hogy balfasz.
  • Nyugati Fény: mivel az ő világukban mostanában Dobrev Klára a szuperhős, aki naponta végigpofozza Orbánt a Kárpát-medencén, Karácsonyról és Jakabról csak elvétve emlékeznek meg. Náluk a forradalom, és a Fidesz bukása bármelyik pillanatban bekövetkezhet, Orbán pedig évek óta a küszöbén áll annak, hogy egyfajta posztmodern Néróként magára gyújtsa a budai várat (nyugi, Captain Marvel-Dobrev majd arra repül és eloltja)
  • ELÉG: egy svájci óra precizitásával igazodtak pillanatok alatt a Fidesz aktuális üzenetéhez, és óriási lelkesedéssel nyomják Karácsony gyalázását, illetve a Gyurcsánnyal való összemosását. Más témájuk igazából nincs is mostanában: a legutóbbi 50 posztjukból 47 vagy Gyurcsányról vagy Karácsonyról (vagy mindkettőjükről) szólt, néhányat még fizetett posztban is terjesztenek

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)