Vitézy szerint az emberek kisebb belvárosi forgalmat várnak, és a modellezések szerint azt is kapják majd a Galvani hídtól

2020. december 10. – 13:16

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Csütörtökön tette közzé a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója, Vitézy Dávid egy, az új Duna híddal kapcsolatos felmérés eredményeit azután, hogy a fővárosi önkormányzat egy szerdai háttérbeszélgetésén elhangzott: a főváros azt szeretné, hogy élhető Galvani körút csatlakozzon az új hídhoz, márpedig a mostani hat tervezési verzió mind forgalomnövekedéssel számol, és ezt nem tartják jónak. A főváros szerint az úthálózatról az ott lakók részvételével kellene döntésnek születnie, mert nem mindegy, hogy városi főút vagy városi autópálya épül a hídhoz.

Vitézy a Facebookon azt írja, az emberek kisebb belvárosi forgalmat és jobb közlekedést várnak a Galvani hídtól – ez is abból a felmérésből derült ki, amit az ujdunahid.hu oldalon tölthettek ki az odatévedők, és amit szeptember 14. és 29. között 5459-en válaszoltak meg. „A Galvani híd és a kapcsolódó körút tervezése a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa és a Kormány döntései szerint folytatódik, a híd kivitelezésre alkalmas, engedélyezett tervek teljes körűen jövő év végére készülhetnek el.”

A Budapest Fejlesztési Központ kérdőívére adott válaszok azt mutatták, hogy a válaszadók túlnyomó többsége egyetért a híd megépítéséve összefüggésben a belváros forgalomcsillapításának szükségességével, függetlenül attól, hogy milyen közlekedési módot használ. Még a leggyakrabban autóval utazók 82 százaléka is ezt válaszolta, a tömegközlekedést választók esetében 85, a kerékpározóknál 92, a főként gyalogosan közlekedőknél 85 százalék ez az arány. „Azzal kapcsolatban, hogy hajlandó lenne-e változtatni a közlekedési szokásain a fenti cél elérése érdekében, a válaszadók 47 százaléka állította, hogy ez elfogadható számukra, de csak akkor, ha ez a változás nem jár érdemi kényelmetlenséggel vagy hosszabb utazással.”

A hidak kialakításáról is kérdezték a résztvevőket, írja. „Az Új Duna-híddal és a kapcsolódó közútfejlesztéseknek köszönhetően közvetlen kapcsolat alakul ki Dél-Buda, Csepel és Dél-Pest, illetve a Ferihegyi gyorsforgalmi út között. A tervezés során kiemelt cél, hogy a kapcsolódó úthálózat városias arculatot kapjon, a térség a közlekedésfejlesztés után a jelenleginél is élhetőbbé váljon. Ezt az irányt megerősítették a válaszadók is, akiknek 84 százaléka egyetért a villamos szükségességével, 90 százaléka a kerékpárút kialakításával, 84 százaléka a széles járdák megvalósításával.”

A Galvani híd a nemzetközi építészeti tervpályázaton kiválasztott UNStudio tervezésében készül majd, írja Vitézy azzal, hogy szükség lesz még két hídra, ebben régóta szakmai konszenzus van. „Dél után észak jön, a Galvani híd után az Aquincumi híd előkészítése kezdődik meg, melyre a BKK 100%-ban központi költségvetési támogatással a napokban írta ki rá a megvalósíthatósági tanulmányra vonatkozó közbeszerzést.”

Legfrissebb budapesti híreinkért kattintson ide >>>

Vitézy kitér egy forgalmi modellezés eredményére is, amit a BFK és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. rendelt meg. Eszerint a Galvani híd és a kapcsolódó úthálózat nem növeli, hanem összességében csökkenti a budapesti autóforgalmat, pontosabban az autók által megtett összes járműkilométert azáltal, hogy a külső kerületek közötti, nagy kerülőkre kényszerített autóforgalom közvetlen átjutási lehetőséget kap a Dunán.

„A számítások szerint az új híd – a Főváros hatáskörébe tartozó belvárosi forgalomcsillapító intézkedések feltételezése mellett, de azok hatásán túl – Budapest és térsége közúthálózatán a külső kerületek közötti utak rövidítésével 2025-ben a közúti forgalmat mintegy 100 000 járműkilométerrel, míg 2040-ben már 170 000 járműkilométerrel csökkenti naponta. Ennek hatása olyan, mintha Budapesten belül naponta 14 000 gépkocsi egyáltalán el sem indulna. Ennek következtében csökken a közlekedés okozta szennyezőanyag-kibocsátás, ahogy a forgalmi torlódások is” – írja Vitézy.