Örül a Galvani és az Aquincumi hídnak a főváros, de forgalomnövekedés nélkül

2020. december 09. – 14:10

Másolás

Vágólapra másolva

Két tervezett hídról, a Galvaniról és az Aquincumiról, valamint a Pesti alsó rakpart átalakításáról volt szó szerdán a fővárosi önkormányzat által szervezett online háttérbeszélgetésen.

Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke elmondta: örülnek annak, hogy előkerült az Aquincumi híd terve. (A BKK kedden írt ki pályázatot a híd és a kapcsolódó úthálózat előzetes terveire. Az Aquincumi híd a 10-es út és az M3-as közötti kapcsolatot teremtené meg, és az Északi vasúti összekötő (Újpesti) híd mellett épülne meg.) Mint Balogh közölte, a pályázatot úgy írták ki, hogy a csatlakozó utakon ne növekedjen a forgalom, élhető maradjon a környezet. Ahhoz, hogy az ott élők véleményét is megtudják, a kabinetfőnök szerint módosítani kell a tender jövő májusi határidejét. Úgy véli, itt kevesebb konfliktus várható, mint a déli, Galvani hídnál, ezen a területen ugyanis végig a vasút mellett párhuzamosan megvan a levezető út kiszabályozott helye.

A tervezett három híd Budapest Közelekedési Rendszerfejlesztési Tervén

A Galvani híd ügyében azonban újra felcsaptak a hullámok. Balogh közölte: a főváros alapvetően az eggyel délebbi, Pesterzsébet, Csepel és Budafok lakóterületeit összekötő Albertfalvai híd megépítését támogatta, de ha az építkezésre forrást biztosító kormány a Galvani hidat szeretné csak megépíteni, nem mondják rá, hogy az nem kell. A főváros azt szeretné, hogy élhető Galvani körút csatlakozzon az új hídhoz, márpedig a mostani hat tervezési verzió mind forgalomnövekedéssel számol, és ezt nem tartják jónak. Ezért azt javasolják, hogy a kormány-főváros egyeztetések határidejét tolják későbbre a mostani december 31-énél. Balogh szerint az úthálózatról az ott lakók részvétele nélkül ne szülessen döntés, mert nem mindegy, hogy városi főút vagy városi autópálya épül a hídhoz. (A különbség elmondása szerint például olyan mutatókban van, mint például a sávszélesség, az ívsugarak, hogy felüljárósak a csomópontok vagy szintbeliek, mekkora hely van a fasornak.)

A Pesti alsó rakpartról szólva Balogh közölte, hogy ez is egy régi terv, elkészült hozzá az engedélyezési tervdokumentáció. Ennél a projektnél két dolog fontos a fővárosnak: a rakparton kisebb legyen a forgalom, és hogy a rakpart átépítése az út alatti vízvezeték-rekonstrukcióval egyidőben történjen meg. A kabinetfőnök szerint az Erzsébet híd és a Lánchíd közötti terület lehet a legalkalmasabb egy erőteljes forgalomcsillapításra, és arra, hogy ott a későbbiekben gyalogos-kerékpáros zóna alakuljon ki. Ha a két híd között csökkentett forgalmú terület lenne, az kihatna a Pesti alsó rakpart déli és északi szakaszára is. Az építkezésre azonban a kormánynak egy olyan ütemterve van, ami a vízi főnyomócső kiváltásához képest elcsúsztatná a kivitelezés megkezdését – ezt a főváros nem tartja megfelelőnek.

Szerdán a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ is kiadott egy közleményt a főváros közlekedésfejlesztésével kapcsolatban, ami szerint „a BFK új déli Duna-hidat tervez (a Galvani hidat), ami naponta 55 ezer autóval csökkenti a belvárosi hidak forgalmát és kapcsolatot teremt az egymástól eddig szinte elzárt dél-budai, csepeli és dél-pesti kerületek között. A kormány támogatja a budapesti közösségi közlekedés fejlesztését is: 64 darab vadonatúj, korszerű autóbuszt vásárolt és állít forgalomba a budapesti és elővárosi közlekedésben, a BKV kék buszos rendszerében”.

„Budapesten új egyensúly kell az autós-,a közösségi- és a kerékpáros közlekedés arányában. A megoldás: jobb tömegközlekedés és P+R hálózat,a belvárost tehermentesítő külső körúti elemek, peremhidak megépítése. Ezért dolgozunk a HÉV felújításon,a Galvani hídon,ezért veszünk új buszokat” – írja a Twitteren Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.

Legfrissebb budapesti híreinkért kattintson ide >>>