Első hazugság: Az ország jó állapotban van. Második hazugság: Az ellenféltől félni kell – mondta Orbán 2008-ban
2024. április 30. – 12:07
Igazi politikatörténeti ínyencségre bukkant a Kard blog a magyar belpolitika Lostot megszégyenítő fordulataira fogékonyak legnagyobb örömére. 2008-ban az akkor még ellenzékben politizáló Orbán Viktor az akkor még nem az ország producereként elhíresült Rákay Philip kérdésére a Hír TV műsorában kifejtette, miből áll a hirdetéseken keresztül átpasszírozott „hazugsághadjárat”:
- Az ország jó állapotban van;
- az ellenféltől félni kell.
Rákay felvetésére, hogy az újsághirdetéseken (itt feltehetően az akkor éppen kormányon levő MSZP hirdetéseire utal) felfestenek valamilyen árnyképet, „amivel lehet kardozni”, Orbán azt válaszolta:
„A hirdetések másról szólnak, a hirdetések a hazugság hadjáratnak a részei. A hazugság két részből áll mindig. Az első hazugság: az ország jó állapotban van, jól tettük a dolgunkat, érdemes nekünk bizalmat szavazni. Második hazug állítás, második hazugság: az ellenféltől félni kell, veszélyes, bojtos farkú ördög, kénköves a lehelete óriási veszélyt rejt, elveszi a pénzed, elkobozza a vagyonodat, állami gondozásba viszi a gyerekedet, letapossa a nyugdíjasokat, szóval borzalmas dolgokat fog elkövetni. Ez a hazugság második része. Most én mindig azt mondom, hogy a demokrácia azért mégiscsak egy kétségkívül veszélyes politikai rendszer és a demokráciában nincs egy olyan fölsőbbség, amely végül igazságot osszon. Hát valóban az történik, hogy az emberek többsége ilyen vagy olyan álláspontra jut, ami mindig magában rejti azt a kockázatot, hogy becsapják az embereket.
Most az én állításom az, hogy ezt nem lehet vég nélkül folytatni, az emberek előbb-utóbb ezt megelégelik, tanulnak belőle, és annak csúnya vége lesz. Például az embert kiszavazzák a parlamentből.”
A politika- és médiatörténeti megjegyzés a videón 14:50-től hallgatható meg:
Szintén a Kard blog vette észre, hogy Orbán 2007-ben már azt is kifejtette egy interjúban, miért annyira hatásos retorika az emberek fizikai biztonságával riogatni.
Orbán 2010-es kormányra kerülése óta szintén nagy tapasztalatot szerzett az ellenségkép-kreálásban. Az idei választási hajrában a háborús retorika mellett tette le a voksát, a Fidesz kampánynyitóján például arról beszélt, Brüsszelben ma háborúpárti többség van, Európában a hangulat háborús, de amíg nemzeti kormány áll az ország élén, addig Magyarország nem lép be az orosz–ukrán háborúba.
Azt, hogy az ellenzékkel szemben hogy próbálja felhasználni a Fidesz a háborús ijesztgetést, jól jelzi, hogy az aktuális fő politikai kihívónak tekintett Magyar Péternek azzal próbálják rombolni a népszerűségét, hogy minden fronton megpróbálják összeháborúzni, mondván, bizonyára ő is katonákat küldene Ukrajnába az ellenzék 2022-es közös miniszterelnök-jelöltjéhez, Márki-Zay Péterhez hasonlóan.
Mindeközben elárasztották az országot a politikai hirdetések, a Fidesz plakátokon és internetes hirdetéseken is azt szajkózza, hogy az ellenzékiek (név szerint Gyurcsány Ferenc, Dobrev Klára, Karácsony Gergely és Magyar Péter) „Brü$szel alázatos szolgái”. Brüsszelt a fotelből csengető, a Fidesz által szintén ellenségnek jelölt Ursula von der Leyen, az Európa Bizottság elnöke jelképezi. Az „alázatos szolgák” pincérnek öltözve jelennek meg a hirdetésekben, tálcáikon olyan félelemkeltő szavakkal, mint: háború, migráció és gender (Dobrev Klára tálcájára már nem jutott semmi, ezek szerint a Fidesz ellenségképei is véges számúak).
De olyan (szintén a Fidesz által megrendelt) plakátokkal is lépten-nyomon össze lehet futni a fővárosban, amelyek azt a faék-egyszerűségű üzenetet közvetítik, hogy: Karácsony = Gyurcsány.