Miért változtatták meg a budapesti választást, ha a Fidesznek nem hozna pluszmandátumot?

Miért változtatták meg a budapesti választást, ha a Fidesznek nem hozna pluszmandátumot?
Parlamenti szavazás 2023. december 12-én – Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Alig fél évvel az önkormányzati választás előtt ismét átírták a szabályokat: az Országgyűlés fideszes többsége megszavazta a Mi Hazánk javaslatát, amely alapján a Fővárosi Közgyűlés tagjait jövő júniusban pártlistákon választják meg a budapestiek. Nem egyértelmű, mi lehet ezzel a kormánypártok célja. A legutóbbi választási eredmények alapján ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy több mandátumot tudnak így szerezni, mint 2019-ben.

A „Mi lett volna, ha…” kezdetű mondatokat sokan nem kedveljük. A kedd este elfogadott törvénymódosítás apropóján azonban érdemes mégis végigvinni azt a gondolatkísérletet, hogy hány mandátumot szerzett volna a kormánypárt, ha a budapestiek már 2019-ben is listán választják a Fővárosi Közgyűlés tagjait.

Ehhez először utazzunk vissza kicsit az időben. Egészen 2010-ig pártlistákon választották meg a képviselőket a Fővárosi Közgyűlésbe. A 2014-es önkormányzati választásokra a Fidesz kezdeményezésére változtatták meg a szabályokat – akkor is pár hónappal a választás előtt. Eltörölték a listás választási rendszert, és a 33 fős Fővárosi Közgyűlés onnantól a kerületekben megválasztott 23 polgármesterből, a 9 kompenzációs listáról bekerülő képviselőből, illetve a főpolgármesterből állt össze.

A kedden megszavazott változtatás lényege, hogy a jövő évi önkormányzati választáson 32 képviselő ismét a pártlistákra leadott szavazatok alapján kerül be a közgyűlésbe, a főpolgármestert továbbra is közvetlenül választják. Minden olyan pártra leadott szavazatot behelyeznek egy táblázatba (az ún. d'Hondt-mátrix), amelyek legalább 5 százalékos támogatottságot tudtak szerezni, majd egy képlet alapján elosztják közöttük a mandátumokat.

Nézzük meg ez alapján, hogy alakult volna a Fővárosi Közgyűlés összetétele 2014-ben, ha megmaradt volna az a listás választási rendszer, amit most kilenc évvel később ismét visszaállítottak! Ezt úgy becsülhetjük meg, ha megnézzük, hány szavazatot kaptak akkor az egyes pártok polgármester- vagy főpolgármester-jelöltjei.

Akkor az LMP és a Jobbik még külön-külön indult, ezért még nem számíthattuk bele őket a klasszikus baloldali, ellenzéki összefogásba. Ha a kerületi polgármester-választáson leadott szavazatokat vesszük alapul, és az LMP kivételével a klasszikus baloldali pártokat egy kalap alá helyezzük, akkor

a kiosztható 32 listás mandátumból 16-ot szerzett volna meg a Fidesz, 13-at a DK–MSZP–Együtt–PM, 2 mandátuma lett volna ekkor a Jobbiknak és 1 az LMP-nek.

Tarlós István személyében további 1 mandátuma lett volna a Fidesznek, lévén, hogy a főpolgármester a testület 33. tagja.

Ha ugyanezt a számítást a főpolgármester-jelöltekre leadott voksok alapján végezzük, annyiban változna a végeredmény, hogy egy mandátummal többet szerzett volna a Fidesz az óbaloldali tömb rovására. Ennek egyszerűen az az oka, hogy Tarlós István 13 ezerrel több szavazatot kapott, mint ahányan a kerületi fideszes polgármesterjelöltekre voksoltak. Ezért sem mindegy, hogy végül kit indít főpolgármester-jelöltként a kormánypárt a jövő júniusi választáson. Egy jó jelöltre olyanok is szavazhatnak, akik amúgy nem támogatják a Fidesz–KDNP-t, így egy karizmatikus személy feljebb tudja húzni a listát, mint azt a korábbi cikkünkben is megmutattuk.

Ha a 2019-es önkormányzati választásokat állítjuk a fentihez hasonló vizsgálat alá, egyszerűsödik a képlet. Négy évvel ezelőtt már két csak nagy tömb volt, miután öt ellenzéki párt (DK, LMP, MSZP, Momentum, Párbeszéd) összeállt a fővárosban. Az ellenzéki összefogás kerületi polgármesterjelöltjeinek adatait vetettük össze a kormánypárti jelöltek eredményeivel, és megnéztük ugyanezt a számítást a főpolgármester-választás adataival is. Mindkét esetben azt kaptuk, hogy

az ellenzék 18-15 arányban verte volna mandátumszámban a Fideszt.

(Az ellenzék listán 17 mandátumot szerzett volna, a 18. mandátum Karácsony Gergely főpolgármesteré.) Magyarán: ha már 2019-ben is listán szavaznak a budapestiek a Fővárosi Közgyűlés tagjaira, pontosan ugyanannyi mandátuma lett volna a Fidesznek, mint amennyit a most megszüntetett rendszerben összeszedtek.

Amennyiben az ellenzéken belüli erőviszonyokra és mandátumszerzési lehetőségekre vagyunk kíváncsiak, a 2019-es EP-választások budapesti eredményeire tudunk csak hagyatkozni, akkor indultak utoljára külön-külön a pártok. A modell szerint a Fidesz 16 mandátumot szerzett volna, azaz a 33 fős testületben az ellenzéknek csak eggyel lett volna több képviselője, a főpolgármester személyében.

Mivel a DK Budapesten is több szavazatot kapott, mint a Momentum, a listás választási rendszerben is övék lett volna a második legnagyobb frakció 7 képviselővel. Pont ugyanekkora frakciójuk van jelenleg is. A harmadik a Momentum 6 mandátummal, a legutóbbi EP-választáson közösen induló MSZP–Párbeszédnek pedig 3 mandátum jutott volna. A Kutyapárt a 2019-es EP-választás fővárosi eredményei alapján nem szerzett volna mandátumot, hiszen Budapesten sem érték el a bejutáshoz szükséges 5 százalékot (3,8 százalék), de már ekkor is több szavazatot gyűjtöttek össze, mint az LMP, a Jobbik és a Mi Hazánk.

És ha már a Kutyapárt. Kovács Gergely, a párt társelnöke kedden azt mondta, szerintük az rendben van, hogy arányosítják a választási rendszert, de ezt nem voksolás előtt alig fél évvel kellett volna megtenni. Mindezzel együtt a választási reform egyik nyertese a Kutyapárt lehet, amely Budapesten eddig minden választáson beelőzte a javaslatot benyújtó Mi Hazánkat.

A Mi Hazánk szavazóbázisa a 2019-es EP- és a 2022-es országgyűlési választásokon is a legkiegyenlítettebb volt a hazai pártok közül, ha az ország településeit lakosságszám alapján csoportosítjuk. 2022-ben például ugyanúgy 6 százalék felett szerepeltek az 500 fő alatti aprófalvakban, mint a megyei jogú városokban. Budapest volt az egyetlen negatív kivétel: itt csupán 4 százalékot kaptak listán, miközben a Kutyapárt 5,2 százalékot. A fővárosban tehát korábban még soha nem tudtak 5 százalék felé menni a jobboldali radikálisok, ami az új listás rendszerben a bejutási küszöb.

Ha végezetül a 2022-es országgyűlési választások eredményeit is bevonjuk a vizsgálatba, azt kapjuk, hogy az ellenzék 17, a Fidesz mindössze 14 mandátumot szerzett volna, de 1 képviselőt a Kutyapárt is be tudott volna juttatni. Mindezek mellett pedig azt feltételezzük, hogy ebben a modellben is Karácsony Gergely lenne a 33. közgyűlési tag.

A legutóbbi választások eredményei hoznák a legrosszabb forgatókönyvet a Fidesznek.

De akkor miért álltak a kezdeményezés mellé? Ezen a ponton természetesen már nem tudunk a számok nyelvén megoldást találni, csupán spekulálni lehet. Ha a Mi Hazánk 2022 tavaszán 6,1 százalékos országos eredmény mellett tudott 4,1 százalékot hozni Budapesten, nehezen elképzelhető, hogy legalább egy mandátumot ne tudnának elcsípni a fővárosban jövő júniusban. A Kutyapártnál inkább az a kérdés, hogy sikerül-e 2 mandátumot szerezniük, hiszen egyet már a 2022-es eredményeik alapján is kaptak volna.

Ugyanakkor az is nehezen elképzelhető, hogy az ellenzék ne tudná annyira megverni a Fideszt Budapesten, hogy ne legyen meg a többsége. Ha ehhez azt is hozzávesszük, hogy Karácsony Gergely újrázik 2024-ben, márpedig a Fidesznek még jelöltje sincs a posztra, akkor egészen biztosan meglesz a közgyűlési többsége a jelenlegi városvezetésnek. A Jobbik és az LMP esetleges különutassága sem tudna ezen érdemben módosítani, hiszen ők már a 2019-es EP-választásokon is jócskán 5 százalék alatt voltak a Budapesten. Emiatt várhatóan minimális lesz a mandátumra nem váltható ellenzéki szavazatok száma.

Emiatt és az 5 százalékos küszöb elérésének „liberalizációja” miatt sokkal inkább gondolhatunk arra, hogy nem a mandátumszerzés volt az elsődleges cél a hatalom részéről. Kormánypárti szemszögből nézve jól jöhet az ellenzéki nyilvánosság megzavarása, a választások áttematizálása és emiatt a közös lista vagy külön lista körül kialakuló újabb hosszan tartó polémia és minden olyan hatalomtechnikai kérdés felszínen tartása, amiből az ellenzéki választóknak már jó ideje elegük van.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!