Bemutatjuk az online lejárató kampányok új csodafegyverét

Legfontosabb

2022. március 30. – 07:06

Bemutatjuk az online lejárató kampányok új csodafegyverét
Illusztráció: FIllér Máté / Telex

Másolás

Vágólapra másolva
  • A politika rengeteg pénzt fordít online hirdetésekre, csak a Facebookon milliárdos összegek mennek el a választási kampányban a pártok üzeneteinek sulykolására.
  • Erre rengeteg csatorna létezik; mi most egy eddig jobbára rejtetten működőt mutatunk be ezek közül.
  • Összesen 45, ellenzéki képviselőjelöltekre személyre szabott lejárató oldalt találtunk, a többségük elhanyagolható követőtábor mellett, nehezen indokolható mennyiségű pénzt költ a célpontját támadó hirdetésekre.
  • Az elmúlt 30 napban tízmillió forint feletti volt az összesített hirdetési költségük, ami azonban a lakóhely szerinti célzás miatt nagyságrendekkel lehet hatékonyabb egy átlagos Facebook-hirdetésnél.
  • Bár a facebookos hirdetések elvileg transzparensek, és meg kell adni hozzájuk elérhetőséget, a lejárató oldalak készítői elég hatékonyan bújnak ki a Facebook szabályai alól.

„Ha Jámborra szavazol, Gyurcsányra szavazol!!!” – hirdeti egy Facebook-poszt egy olyan, hivatalos beállítások szerint „színészi” oldalon, ami magát „Nem is Jámbor” néven nevezi. Jámbor Andrást, az ellenzéki összefogás józsef- és ferencvárosi jelöltjét már az oldal profilképén és borítóképén is összemontázsolták Gyurcsány Ferenc képével, de akinek ebből még nem lenne egyértelmű az oldal célja, azt a hivatalos leírás eligazítja:

„Az oldal célja, hogy bemutassa Jámbor Andrást, a baloldal józsefvárosi és ferencvárosi országgyűlési képviselőjelöltjét, egy hithű kommunistát, aki azon mesterkedik, hogy Józsefvárost és Ferencvárost Gyurcsány lábai elé dobja.”

Ezt a Facebook-oldalt 2022. február 19-én, vagyis már a hivatalos kampányidőszakban hozták létre. Egy hónap alatt mindössze hétszer posztolt, kevesebb mint száz követőt szerzett, interakciót (kommentet, megosztást, lájkot) pedig alig, szám szerint 592-t tudott kiváltani a facebookozókból. Ugyanakkor március 20-áig csaknem 900 ezer forintot költött már fizetett hirdetésekre. Ez alapján úgy tűnik, nem igazán a lájkvadászatban utazik, inkább arra törekszik, hogy minél több emberhez eljuttassa a bejegyzéseit, amiknek egytől egyig az a céljuk, hogy elrettentsék a szavazókat Jámbortól.

Hogy az oldalt kik működtetik és honnan származik a Facebook-hirdetéseikre költött összeg, nem lehet tudni. A Facebook nyilvános adatbázisából csak az derül ki, hogy három magyar felhasználó rendelkezik admin jogosultsággal, illetve, hogy milyen telefonszámon (aminek később még lesz jelentősége), emailcímen és weboldalon keresztül lehetne őket elérni. Elvileg. De hiába próbálkoztunk a megadott adatokkal, sem telefonon, sem sms-ben, sem emailben nem sikerült felvenni a kapcsolatot senkivel.

A Jámbor lejáratására specializálódott oldal az egyik leglátványosabb példája az ellenzéki jelöltek ellen kampányoló Facebook-oldalak jelenségének, de messze nem az egyetlen. A kampányidőszakban, politikai témájú Facebook-hirdetések monitorozásával a Telex összesen 45, hasonló logika szerint kampányoló oldalt talált.

Ezek együtt 42 különböző országgyűlési egyéni választókerületet, vagyis a 106 választókörzet több mint harmadát fedik le. Közös bennük, hogy mindig a Fidesznek kedvező narratívákat tolnak, és az is, hogy a transzparenciát biztosítani hivatott, nyilvános Facebook-hirdetési adatbázis ellenére sem lehet tudni, hogy kik állnak mögöttük, kik gondozzák és kik pénzelik őket.

Honnan lehet felismerni?

Mivel az organikus elérésük nagyon kicsi, a hirdetéseik pedig célzottan egy-egy körzet lakóira lőnek, így más nem is látja őket, ezért nem könnyű kiszúrni az ilyen oldalakat. Nem is mind frissen létrehozott (a legrégebbi, az Otthonom Pécs például 2009-es, a legtöbb 2017–18 tájékáról származik). Akad ugyan néhány olyan példa, ami már az elnevezésében is az adott választókerület ellenzéki képviselőjelöltje ellen kampányol (pl. a Szél Bernadettre ráállt Ellenszél vagy a Hiller István igazi arca), de a mezőnyben ez a ritkább stratégia. Gyakoribb, hogy a névválasztás a környékre, esetleg egy helyi nevezetességre utal (pl. Vasi Srácok, Kaposvári Fricska, A Tűztorony hangja, Tétény vezér), vagy hogy nem is a választókerülethez köthető (pl. Csak Szólok, vagy A szomszédja már tudja – Ön is tudja meg). Vannak olyan oldalak, amelyek bejegyzéseikben többet foglalkoznak általánosságban az ellenzék gyepálásával, és gyakran osztják tovább a Facebook-hirdetésekre amúgy is milliárdos vagyont eltapsoló Megafon-központ influenszereinek tartalmait, de arra is akad példa, hogy elsőre simán csak egy Fidesz-szimpatizáns helyi hírgyűjtőnek tűnik az adott oldal.

A kevésbé egyértelmű eseteket is rokonítja azonban az első példánkkal, ha végignézzük az elmúlt hónapok hirdetéseit. Ilyenkor szinte mindig azt látjuk, hogy a reklámokban leginkább az adott választókerület ellenzéki jelöltjét igyekeznek lejáratni.

Hasonló típusú, személyre szabott, de az ellenzék szekerét toló oldalt, amely egy-egy választókörzet kormánypárti képviselőjelöltje elleni kampányra specializálódott volna, nem találtunk a hirdetéstárat böngészve. Ami ehhez a legközelebb áll ezen az oldalon, az az ellenzéki üzeneteket sulykoló egyik legnagyobb oldal, az „Ez a lényeg” vidéki fókuszú, részben településekre, részben megyékre targetált, nagyjából 80 Facebook-oldalt tartalmazó hálózata.

Forrás: Facebook ad library
Forrás: Facebook ad library

A kampányidőszakban feltűnt a szintén ellenzéki irányultságú „Ez kell” magazin is, amely minden megyét külön oldallal igyekszik lefedni. Ezek a szereplők is komoly összegekkel hirdettek a kampányhajrában (a vidéki oldalaikon átlagosan félmillió forintot költöttek egy hónap alatt), de sem az oldalak maguk, sem a hirdetéseik nem irányultak az adott környék kormánypárti jelöltjének direkt lejáratására.

Ennek mi értelme?

Unalomig ismételt mondás, hogy a 2022-es választási kampány legfontosabb terepe a Facebook, ennek számos aspektusával foglalkoztunk mi is már Lájkbajnokság sorozatunkban, és azon túl is. Bár a kormány üzeneteit közvetítő szereplők folyamatosan a Facebook „cenzúrájára” panaszkodnak, mivel nagyjából 7 millió magyar felhasználót lehet itt elérni, nem mondhatnak le a hazánkban legnépszerűbb közösségi médiás felületről. A Hundub becsődölése után végleg teljes fordulatszámmal fordultak rá a szürkezónás, hivatalosan nem pártokat képviselő szereplők felépítésére, így jött létre az úgynevezett NER-metaverzum.

Az, hogy a kampányköltések törvényileg maximalizáltak, a gyakorlatban semmi hatással sincs azokra a felületekre, amelyek hivatalosan nem köthetők pártokhoz vagy politikusokhoz. Ahogy arról korábban már írtunk, ennek megfelelően oldaltól függetlenül igaz, hogy szinte teljesen kiszervezte a szürkezónába az online kampányt a politika. De ha a nagyobb, jól bejáratott propagandaoldalak ilyen nagy fordulatszámmal pörögnek, mi értelme lehet egészen kicsi (javarészt néhány száztól pár ezerig terjedő) követőtáboroknak külön a Fidesznek kedvező tartalmat gyártani?

Ha követőbázis építésére fókuszálnának ezek a projektek, az is felmerülhetne, hogy környékbeliekhez könnyebb kapcsolódni, mint például egy országos célközönséggel dolgozó, nagyobb propagandaoldalhoz. A lejárató kampányban aktív oldalak egy részén az látszik, hogy igyekeznek egyfajta lokális identitást is kihasználni vagy felépíteni úgy, hogy a kormányváltáson dolgozó Egységben Magyarországért ellen irányuljon. Ez azonban a kisebbség az általunk megtalált oldalak között, mint ahogy az is elvétve fordul elő, hogy a lejárató oldalak kifejezetten helyi ügyeket tematizálnának.

Egyértelműen előny viszont a lokális fókusz a fizetett hirdetések esetében: mivel a Facebookon a reklámok földrajzi hely alapján jól célozhatók, kisebb összegeket költve is hatékonyan tudják ezek az oldalak elérni adott ellenzéki politikusok potenciális és így eltántorítandó szavazóit. A választás nem feltétlenül a pártokra leadott szavazatokon, hanem az egyéni jelöltek eredményein fog eldőlni – figyelmeztet minden közvélemény-kutatás. Az egyéni jelöltekre célzó, személyre szabott lejárató oldalak létezése azt mutatja, hogy ezt a politika is pontosan tudja.

Mennyit költöttek az elmúlt hónapban?

A lejárató oldalak február 17. és március 18. közötti 11 millió forint körüli összköltése eltörpül ahhoz képest, hogy a hivatalos kampányidőszak első hónapjában a Facebookon 1,2 milliárd forint ment el a magyar választók meggyőzésére. De az egy-egy választókerületre lövő kampányüzenetek nagyon könnyen célozhatók, így nagyságrendekkel hatékonyabbak lehetnek, mintha csak úgy beleöntenék őket a Facebookba. A Telex által azonosított, ellenzéki jelölt ellen kampányoló oldalak közül huszonhatnak volt 100 ezer forint feletti és hétnek 500 ezer forint feletti a havi költése. Ebben az időszakban a legtöbbet, 1,6 millió forintot V-Akták fizette ki a Facebookon, de 1 millió felett költött az Öreg Huszár is.

(Az, hogy a listánkon alulreprezentáltak a fizetett hirdetésre most nem költő oldalak, nem azt jelenti, hogy a valóságban is ilyen kevés lehet az egy-egy ellenzéki jelölt ellen hirdetések nélkül kampányoló oldal. Pusztán arról van szó, hogy elsősorban nem ezekre koncentráltunk a gyűjtésnél, így az itt szereplőkkel csak véletlenszerűen találkoztunk.)

Átvert Elek

Mivel más techóriásokhoz hasonlóan a Facebook is rengeteg támadást kapott korábban azért, mert teret enged a dezinformációnak és a politikai manipulációnak, 2019 tavaszán a cég úgy döntött, nyilvánossá teszi, milyen politikai-közéleti témájú hirdetésért ki fizet neki, mennyit, és azért cserébe milyen elérést kap. Ezeket az adatokat bárki böngészheti a Facebook Ad Library oldalán, de ahogy azt ebben az esetben tapasztaltuk, ez nem jelent valódi transzparenciát. Bár a hirdetési fiók regisztrációjához megadott adatok közül általában a telefonszám, az emailcím, a weboldal és bizonyos esetekben még a valós fizikai cím is nyilvános – ha ezeken nem érhető el senki, akkor

ennek nem sokkal több az értelme, mint ha a Facebook bemondásra elhinné, és büszkén közölné is, hogy az alábbi politikai hirdetés feladója: Átvert Elek.

És ez nem is túlzás: az Arató Gergely ellen kampányoló, X.ᴛʀᴀ néven futó oldal hirdetéseit például a „Team Gyurcsány” fizette, az adatok között pedig a „contact@teamgyurcsany.com” cím szerepel.

A beazonosított 45 oldal közül 35-nél szerepel telefonos elérhetőség, ezeket végighívva kiderült, hogy:

  • 2 oldal esetében nyilvános telefonfülkék számát adták meg, a Kaposvári Fricskát egy csombárdi, a Kommegmondót pedig egy komáromi benzinkútnál található készülékről regisztrálták,
  • 8 szám már nem él, vagy ki sem csengett, 12 nem volt bekapcsolva, de még a maradék 13, kicsengő telefonszám között is 4 olyan elérhetőség akadt, amit soha nem vettek fel,
  • az összesen 9, biztosan élő telefonszám esetéből két alkalommal a szám tulajdonosa azt állította, semmit nem tud semmilyen Facebook-oldalról, és fogalma sincs arról, hogyan tudta bárki jóváhagyni (sms-ben vagy telefonon) ezt az elérhetőséget az adott oldal Facebook-hirdetési fiókjának regisztrációjakor,
  • mindössze négy olyan telefonszámot találtam, ahol legalább azt megerősítették, hogy valóban él, és az adott oldalhoz tartozik ez az elérhetőség.
Forrás: Kommegmondó / Facebook
Forrás: Kommegmondó / Facebook

Telefonos zsákutcák

Mindössze hét lejárató oldal hirdetési adatai közt megtalálható telefonszámon sikerült egyáltalán odáig eljutnom, hogy beszéltem valakivel, akinek talán lehet köze ahhoz a Facebook-oldalhoz, amellyel kapcsolatban kerestem. Közülük öten egyszerűen letették a telefont, miután megtudták, hogy miről érdeklődnék, és többé nem vették fel, illetve sms-re sem reagáltak:

  • BalonKabáthoz megadott számon egy férfival tudtam beszélni, aki nem mutatkozott be. Ő azt állította, hogy nincs köze az oldalhoz, és pont akkor bontotta a hívást, amikor elmondtam, hogy a Facebook nyilvános adatbázisa szerint valaki valamikor ezt a számot márpedig hivatalosan visszaigazolta.
  • A Fehérvér hangjához tartozó számon szintén egy férfi vette fel, ő bemutatkozott, viszont amint meghallotta az oldal nevét, mindenféle reakció nélkül letette, még mielőtt a kérdést befejezhettem volna, és elérhetetlenné vált.
  • Elértem azt a Bozóky Gergőt is, aki még 2020-ban, az időközi önkormányzati választáson, egy narancssárga plakátokkal, illetve kormányközeli figurák támogatásával kampányoló, furcsa formációban volt „messziről jött” képviselőjelölt Balatonszepezden. Hiába interjúztam vele két éve személyesen, most lecsapta a telefont és elérhetetlenné vált, miután megtudta, hogy a BALfake – Soha többé Baloldal nevű oldal miatt keresem.
  • A Palotai Poloska számán egy nő válaszolt a hívásomra, aki nem lepődött meg azon, hogy emiatt az oldal miatt keresik, sőt, meg is erősítette nekem, hogy jó helyen járok, de közölte, hogy nem akar kérdésekre válaszolni. Amikor arról érdeklődtem, hogy az oldal hat különböző adminja közül esetleg akadhat-e más, akivel beszélhetnék, letette a telefont.
  • A Csak Szólokhoz tartozó telefonszámon egy olyan férfival beszéltem, aki tudta, milyen oldalról van szó, de arra hivatkozva, hogy épp dolgozik, visszahívást ígért, majd letette. Később hiába próbálkoztam sms-ben és emailben is, többé nem sikerült elérnem.

A legtovább talán abban a két esetben jutottam, ahol egy-egy helyben ismert rádiós arcig vezettek a szálak. A soproni Brenner Koloman ellen kampányoló, A Tűztorony hangja nevű oldal számán elértem valakit, aki bemutatkozott, és megadta egy helyben ismert, Rádió 1-es műsorvezetővel megegyező nevű férfi telefonszámát, azt ígérve, hogy ő tud válaszolni az oldallal kapcsolatos kérdéseimre. A történet innen a fentiekből már ismert mederben folyt tovább: az új kontaktot hiába hívtam, a régi is elérhetetlenné vált.

A Vasi Srácok telefonszámán a Hit Rádió egyik műsorvezetőjével tudtam beszélni, aki először nem tudta, miről van szó, később visszahívott és előadott egy történetet, amely szerint magánvállalkozóként segített valakinek egy honlap elindításban és facebookos hirdetési platform kezelésben, de hogy kinek, azt kliensi titoktartásra hivatkozva nem árulta el. Állítása szerint február elején át lett irányítva a kapcsolattartásra megadott szám az ő privát számára, és úgy tűnik, elfelejtették visszaállítani. „Tartalmi dolgokkal és hirdetés-elindítással” sem foglalkozott, és „túl sok kapcsolattartási információt egyébként nem adtak meg, talán egy emailcímet” a megrendelői, magyarázta a telefonban. Arról érdeklődött, hogy milyen ügy kapcsán merült fel ez az oldal, amit egyébként ő maga, személy szerint „viccesnek és humorosnak” tart és megígérte, hogy ha sikerült elérni a megrendelőit, akkor továbbítja feléjük, hogy kerestem őket, de végül innen sem jutottam tovább.

A Fidesz szekerét tolják

A lejárató oldalakon néhány esetben látszik, hogy nem személyes ellenszenv mozgatja őket egy-egy jelölt ellen, hanem egyértelműen a Fidesz malmára akarják hajtani a vizet, bárki is az ellenfél. Ennek leglátványosabb példája a Voksoló, ami eredetileg Gér Mihályra volt ráállva, de miután ő visszalépett, egyből váltottak, és az új ellenzéki jelölt, Szabó Rebeka lett a célpontjuk. De megemlíthetjük az Öreg Huszárt is, ami egyszerre szól V. Naszályi Márta I. kerületi ellenzéki polgármester, illetve Csárdi Antal ellenzéki képviselőjelölt ellen. Vagy a Cívis Polgárt, ami egyszerre két debreceni választókörzet ellenzéki jelöltjét is igyekszik lejáratni.

Forrás: Öreg Huszár / Facebook
Forrás: Öreg Huszár / Facebook

Felmerülhet a kérdés, hogy mégis kinek éri meg az időt, pénzt és energiát egy-egy olyan, nem túl népszerű oldal fenntartása, amelyek egyes választókörzetekre fókuszálva kampányolnak az ellenzék ellen. Az is érdekes kérdés, hogy van-e bármi összefüggés ezek között a nagyon hasonló logika mentén működő, hasonló hirdetésekkel operáló oldalak között. Az biztos, hogy bár egyértelműen a Fidesz kampányát erősítik, hivatalosan nem fideszesek, és nincs egyértelműen kimutatható kapcsolatuk a kormánypárttal. Az is látszik ugyanakkor, hogy

  • a kormány holdudvarába tartozó propagandagépezetbe több lejárató oldal is erősen betagozódik azzal, hogy rendszeresen továbbosztják, időnként a helyi ellenzéki jelöltre aktualizálják a megafonos, kormánypárti influenszer-hadosztály tartalmait,
  • találtunk kapcsolatot két teljesen különböző oldal adatai között: a bevezetőben bemutatott Nem is Jámborhoz ugyanaz a telefonszám tartozik, mint amelyik a 2017-ben indult és jelenleg a momentumos Tóth Endre ellen kampányoló Tétény vezér hirdetési adatainál szerepel,
  • és találunk egy olyan példát is, amikor a jelenleg lejárató oldalként használt felületet eredetileg egy fideszes színekben induló politikus nevében hozták létre: a Godó Beatrix ellen kampányoló Salgótarjáni Aktuális 2015-ben még „Simon Tibor polgármesterjelölt” néven futott.

A Salgótarjáni Aktuális nevű oldallal kapcsolatban elértük a pártpolitikától visszavonult, ma kormánytisztviselőként dolgozó Simon Tibort, aki megerősítette, hogy az oldalt 2015-ben az időközi polgármester választási kampány idején a választási kampánystábja hozta létre (ő ekkor fideszes színekben indult polgármesterjelöltként Salgótarjánban). Úgy tudta, hogy az időközi választás után ez az oldal törlésre került, neki pedig nincs köze hozzá 2016 februárja óta. A Facebook nyilvános adatai szerint az oldal nevét 2016 márciusában változtatták meg „Polgári Salgótarjánért”-ra, a jelenlegi nevét pedig 2021 februárjában kapta meg.

A legfurcsább kérdés mindenesetre az, hogy mitől tartanak ennyire azok, akik ezeket az oldalakat üzemeltetik és finanszírozzák. Miért teljesen elérhetetlenek a nyilvánosság számára, miért bújnak látszathonlapok, külön fizetett hirdetéskezelők és nyilvános telefonfülkéhez tartozó, visszakövethetetlen számok vagy egyszer használt SIM-kártyák mögé, amikor a politikai üzeneteik (és hirdetéseik) a 12 éve hatalmon lévő NER-t támogatják? Vajon ki elől és miért bujkálnak?

(Az adataink forrása a Facebook nyilvános hirdetési adatbázisa, a Facebook Ad Library. A cikkben szereplő összes olyan Facebook-oldallal megpróbáltuk felvenni a kapcsolatot, amely adott fel fizetett hirdetést. Amennyiben volt nyilvánosan elérhető, élő telefonszámuk, telefonon és sms-ben is kerestük őket, ha volt emailcímük, levélben is elküldtük a kérdéseinket nekik. Azokat az oldalakat, amelyek esetében a hirdetés feladójaként egyetlen magánszemély neve szerepelt és nem volt elérhetőség, Facebook-üzenetben kerestük. A cikk megjelenéséig azonban egyetlen reakció sem érkezett ezekre a megkeresésekre.)

Cikkünk a Telex és a Balkan Investigative Reporting Network együttműködéséből, a Reporting Democracy projekt Digital Rights ösztöndíjprogramjának köszönhetően jöhetett létre.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!