Sikeresen növesztettek új lábat egy amputáción átesett békára

2022. január 29. – 18:24

A Massachusettsben található Tufts Egyetem és a Harvard kutatói erős állítást tesznek tanulmányukban, ami a héten jelent meg a Science Advancesben. A publikáció azt részletezi, miként sikerült visszanöveszteniük egy béka levágott lábát. A kutatók afrikai karmosbékákon (Xenopus laevis) kísérleteztek, akiknek valószínűleg már elegük van abból, hogy a tudósok folyton kipécézik őket (lásd korábbi cikkünket arról, hogy régebben ilyen békákat oltottak be vizelettel terhességi tesztként).

A kutatók karmosbékák lábait amputálták, majd a csonkokra szilikonsapkát húztak, amelybe ötféle gyógyszerből álló koktélt helyeztek. Az egyik hatóanyag megelőzte a csonk hegesedését, egy másik gyulladáscsökkentő volt, a többi leginkább mindenféle növekedési hormon, amikkel az izom- és idegszövetek regenerációját serkentették. A kutatók az egyik kísérleti állat esetét részletesebben is leírták a tanulmányban, eszerint a békát 24 óráig tették ki a gyógyszereknek, és ezt követően az állat elkezdte újranöveszteni a lábát. Másfél év kellett ahhoz, hogy az új láb már egészen hasonló legyen a régihez, a csonkból nőtt végtag a lábujjakat leszámítva egészen hasonló csontszerkezettel bírt, mint a párja, és a béka úszni is tudott vele.

Amputált békalábak regenerációja 18 hónap alatt kezelés nélkül (ND), szilikonsapkával (BD), illetve a szilikonsapka és a gyógyszerkoktél együttes hatásával (MDT) – Forrás: Tufts Egyetem

A kutatók szerint a gyógyszeres szilikonsapkában hasonló körülmények voltak, mint a magzatburokban és az embrió növekedéséhez hasonló folyamatokat sikerült előidézni a békában. „A tény, hogy rövid kezelés is elindította a hónapokig tartó regenerációt, azt jelzi, hogy a békákban és talán más állatokban is megvan egy szunnyadó öngyógyító képesség, amit működésbe lehet hozni” – fogalmazott a tanulmány első szerzője, a Tuftson kutató Nirosha Murugan.

Az élőlények nem egyforma mértékben képesek regenerálódni; néhány állat, például a szalamandrák egy része vissza tudja növeszteni akár a lábát is, de a szintén kétéltű békák nem. A levágott békalábak helyén ugyanúgy hegszövet képződik, mint az emberek esetében. A békák és az emberek biológiája persze egészen más, és a kísérletből nem következik, hogy a láb visszanövesztése hasonló kezeléssel az emberek is képesek lennének. A tanulmány szerzői szerint ugyanakkor ígéretes lehet ez a kutatási irány.