Megszűnt az Ügyfélkapu, de még mindig nem váltottam. Mi lesz most?

Legfontosabb

2025. január 16. – 05:03

Másolás

Vágólapra másolva

Miután hetek óta azt harsogja minden állami felület és egyre több újságcikk is, hogy január 15-én megszűnik az Ügyfélkapu, végül elérkezett a határidő: január 16-tól az állami ügyintézéshez már valóban nem elég a hagyományos felhasználónév–jelszó páros. Aki ezentúl interneten akar intézkedni, annak most már csak az Ügyfélkapu+ vagy a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás marad, amelyek a régi Ügyfélkapunál biztonságosabb bejelentkezési módot kínálnak.

Az utolsó napokban sokan váltottak is a kettő közül valamelyik lehetőségekre. De mi lesz azokkal, akik mégis lemaradtak, és a határidő lejártával sincs még sem Ügyfélkapu+-uk, sem DÁP alkalmazásuk? Őket megnyugtatjuk: semmilyen behozhatatlan hátrányba nem kerültek.

Aki még nem váltott, a határidő lejárta után is megteheti, és ehhez továbbra sem kell még csak a kormányablakba sem bemennie, ha nem akar.

Na de akkor mi volt ez a nagy felhajtás a határidő körül? A bűvös január 15. jelentősége az volt, hogy ügyeket intézni ez után már valóban nem lehet az interneten keresztül Ügyfélkapu+ vagy DÁP nélkül: sima ügyfélkapus belépéssel már egyetlen állami ügyintéző felület nem enged be.

Egyet kivéve: magán az ugyfelkapu.gov.hu oldalon továbbra is be lehet jelentkezni pusztán a felhasználónév és a jelszó beírásával, és be lehet állítani az Ügyfélkapu+-t. Másra tehát már nem jó a régi Ügyfélkapu, de a biztonságosabb utódját továbbra is lehet igényelni az interneten keresztül. Digitális állampolgár pedig szintén bármikor lehet bárki, azaz a Digitális Állampolgárság Programhoz is ugyanúgy lehet a határidő után csatlakozni.

Már csak a váltásra lehet használni – Forrás: ugyfelkapu.gov.hu
Már csak a váltásra lehet használni – Forrás: ugyfelkapu.gov.hu

Ezen a ponton érdemes megjegyezni, mert ezzel kapcsolatban sok tévhit keringett: természetesen a kormányablakokba is bemehet továbbra is bárki, akár az internetes ügyintézési lehetőségek beállításában segítséget kérni, akár magukat az ügyeket intézni, ha teljesen ki akarja hagyni a dologból az internetet. A személyes ügyintézés tehát nem szűnik meg, ez a lehetőség is fennmarad azoknak, akik bizalmatlanok az állami online felületekkel szemben, vagy egyszerűen csak járatlanok az internet világában, és nem akarnak vagy nem tudnak online ügyet intézni.

A napokban több cikkben is írtunk már a sokakat érintő változásokról, de itt most egyben is összeszedtük, mik a legfontosabb tudnivalók, és melyik új bejelentkezési mód beállításához melyik cikkünkben találnak részletes, pontokban szedett, könnyen követhető segédletet.

Ügyfélkapu+: egy plusz biztonsági réteg

Az Ügyfélkapu+ lényege, hogy az eddig a sima Ügyfélkapuban használt felhasználónév–jelszó páros mellé a belépéskor pluszban meg kell adni egy hatjegyű számsort is. De ez nem egy állandó kód, amelyet meg lehet jegyezni, aztán újra és újra beírni, hanem minden bejelentkezéskor egy frissen létrehozott számsort kell megadni. Épp ettől biztonságosabb az Ügyfélkapu+, hiszen nincs mit ellopni, egy ilyen kódot hiába szerez meg egy bűnöző, legközelebb már semmire sem megy vele.

Ezeket a belépőkódokat többféleképpen is be lehet szerezni egy-egy bejelentkezéskor:

  • Vagy egy kódgeneráló alkalmazás használatával, amelyet a mobiltelefonra kell telepíteni, majd összekötni az Ügyfélkapu+-fiókunkkal, és utána folyamatosan gyártja a megerősítő kódokat – ennek beállítását és mindennapi használatát ebben a cikkünkben mutattuk be lépésről lépésre.
  • Vagy emailbe is kérhetjük a megerősítő kódot, ebben az esetben nincs szükség külön alkalmazásra, sőt mobiltelefonra sem, csak egy emailfiókra, tehát akinek az okostelefon használata nehézséget okoz, esetleg nincs is megfelelő okostelefonja, az az emailes bejelentkezést tudja választani – azt, hogy ezt hogyan tudja beállítani, majd használni a bejelentkezéshez, ebben a cikkünkben vettük végig részletesen.

DÁP: egy teljesen új szolgáltatás

A Digitális Állampolgárság Program az online ügyintézés új korszakát ígéri: „felhasználóbarát alapokra helyezi a közigazgatást, és megteremti az egyszerű, kényelmes és hatékony ügyintézés feltételeit. Célunk, hogy megkönnyítsük az állampolgárok életét úgy, hogy 2026-ig online, a mobiltelefonjukkal is elintézhessék szinte minden fontosabb, közigazgatást érintő ügyüket”.

Tavaly ősszel indult el, és eddig a gyakorlatban a régi Ügyfélkapu másik alternatívája, a QR-kódos bejelentkezés valósult meg belőle:

  • Ha regisztrál a DÁP-ba, a hozzá tartozó Digitális Állampolgár mobilalkalmazással úgy fog tudni minden állami ügyintéző felületre bejelentkezni, hogy felhasználónév és jelszó már egyáltalán nem lesz ehhez szükséges, elég lesz a telefonja kamerájával leolvasni egy kódot, és már bent is van – a regisztráció és az alkalmazás beállításának folyamatát, majd a QR-kódos bejelentkezést ebben a cikkben mutattuk be lépésről lépésre.

A DÁP-alkalmazás emellett is jó már néhány egyszerűbb dologra: rendőri ellenőrzésnél lehet vele személyazonosságot igazolni; egy helyen megtalálhatók benne a legfontosabb személyes adatok és igazolványszámok; erkölcsi bizonyítványt lehet vele igényelni; időpont foglalható vele kormányablakokba; illetve már folyik az első fontosabb szolgáltatás, a digitális aláírás fokozatos bevezetése.

És hogy mi mindenre lesz még jó? A program a közigazgatás teljes digitalizációját ígéri, sőt elvileg olyan platformként fog működni, amelyhez piaci szereplők is csatlakozhatnak. Érkezik majd a részeként új állami levelezőszolgáltatás és díjfizetési mód, illetve a fizikai okmányok teljes kiváltásának lehetősége. A piaci szolgáltatókat a terv szerint 2025 közepétől kezdik el beengedni, és még idén várható az online autóátírás indulása.

Ha ezeknek a változásoknak a háttere is érdekli, tudni szeretné például, hogy milyen uniós kötelezettség miatt van szükség a váltásra; miért nem igazak a pletykák, hogy év végén az Ügyfélkapu+ is megszűnik; illetve hogy akik bizalmatlanok a DÁP-pal, milyen fenntartásaik vagy dilemmáik vannak; itt találja a válaszokat minderre.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!