Ha ezen a cégen múlik, pár év múlva repülő csészealjakkal lesznek tele a városok
2025. január 7. – 15:08
Az elmúlt években nem kellett ufórajongónak lenni ahhoz, hogy találkozzunk róluk szóló hírekkel: a Pentagon is komolyan foglalkozott az ufóészlelésekkel, két éve pedig még ufóügyi kongresszusi meghallgatás is volt, vadabbnál vadabb elméletekkel, de az űrlényekhez nem jutottunk közelebb. Az viszont még 2025-ben, majdnem 80 évvel az első ilyen észlelés után is biztos, hogy az ufókról jó eséllyel a klasszikus repülő csészealj fog eszébe jutni egy csomó embernek. Tudják, ami éppen egy tehenet rabol el egy nagy fénysugárral, mint a Dandadanban.
A valóságban eddig ilyen földön kívüli repülőt nem láttunk, földit viszont már igen, Kínában két éve röpködtek egy prototípussal. Ha az Invo Stationön múlik, akkor hamarosan rengeteg ilyet láthatunk majd még, a cég ugyanis Las Vegasban, az idei CES techkiállításon nem kevesebbet ígért, mint hogy idén piacra dobja az első repülő csészealjat idéző autonóm, elektromos járművét, a Invo Moont. A tavaly év végén elkészült jármű mellé egy grandiózus terv is érkezett az önvezető rendszer kiterjesztésével, újabb járművekkel és egyéb érdekességekkel.
Az ufóra hajazó repülő autó ötlete a hétfőn a CES-en is beszélő vezérigazgató, a korábban a Teslánál is prominens szerepet betöltött Leo Kayali fejéből pattant ki még 2021-ben. Azóta elég messzire jutottak, tavaly év végén konkrétan már meg is építették az első rendes járművet, bár Las Vegasba a bonyolult logisztika miatt már pont nem tudták elhozni ezt. Így egyelőre csak a korábban kiadott videók és néhány kép alapján kellett elképzelni a jövő repülő csészealját, de elég sokat beszéltek róla ahhoz, hogy ez azért viszonylag könnyű legyen:
Kayali elmondása szerint a kiindulópont nem egy repülő csészealj volt, hanem a Leonardo da Vinci által a 15. században felskiccelt, páncélozott autó és a híres helikopter. Ez elsőre furcsa kombónak tűnik, de abszolút van értelme: a saját felméréseik alapján arra jutottak, hogy az emberek rettegnek a legtöbb repülő jármű rotorjaitól és propellereitől, ebben a kasztniban viszont körben el tudták rejteni a repülést lehetővé tevő, összesen 12 forgószárnyat. Ezzel állítólag nemcsak azt érték el, hogy félelem nélkül lehet beszállni a járművükbe, hanem azt is, hogy az Invo Moon nem jelent veszélyt a környezetére, és emellett még jóval halkabb is, mint bármilyen más légi jármű, azaz papíron tökéletes a városi közlekedésre, amire kitalálták.
Ez alapján tényleg remek városi járműnek tűnik, és az is vonzó, hogy így az utcán is le tud szállni, és a földön is lehet közlekedni vele, ha úgy adódik. Elég nagy, az átmérője közel négy méter, de a könnyű alumíniumkarosszéria miatt csak kicsivel több mint egy tonna, poggyászokkal és a három utassal együtt, összesen 270 kilóval megpakolva durván 480 kilométeres a hatótávja, a végsebessége pedig ideális esetben 400 kilométer per óra. Az elrejtett propellerek miatt azon sem kell aggódni, hogy madár repül beléjük, és állítólag akkor is tud még repülni a jármű, ha nyolc rotor kiesik.
Arra a kérdésemre, hogy mi van, ha több tíz- vagy százezer ilyen röpköd egy városban, Kayali azt mondta, az Nvidia technológiájára épülő autonóm rendszerük le tudja szimulálni az összes ilyen szcenáriót, de nem véletlenül kezdtek a családi és a pénztárcabarátabb modell helyett a luxusjárművel. Szerinte a teljes autonómiához az kell, hogy mindenki más is autonóm legyen, ezért is kezdték el árulni a saját rendszerüket, hogy ez hamarabb valósággá válhasson. A csészealjak a tervek szerint sávokban fognak közlekedni a levegőben, az önvezető funkció pedig ezt is lenne hivatott koordinálni, többek közt.
Az egész kicsit túl jól hangzik, hogy igaz legyen, Kayali azonban ránézésre eléggé hitt abban, hogy ez már nem egy futurisztikus elképzelés, hanem a közeljövő valósága. Azt mondta, San Franciscóban és a szaúdiaknál már idén repülni fognak ilyen elektromos, autonóm légi járművek, és többek közt a Toyotának is van megállapodása egy ilyen gyártóval. A saját megoldásukról azt mondta, szerinte 2027-ben már a levegőben lesznek a járműveik. Az Invo Moont már elő lehet rendelni, potom 350 ezer dollárt, vagyis durván 140 millió forintot kérnek érte.
Idén is a helyszínről tudósítunk a techvilág újdonságairól, a Las Vegas-i CES-en bemutatott legújabb és legérdekesebb kütyükről. További cikkeink itt olvashatók.