A kínaiak vonattal akarják megvalósítani a „földközeli repülést”

2024. március 1. – 03:32

A kínaiak vonattal akarják megvalósítani a „földközeli repülést”
A T-flight szuperszonikus vonat modellje a China Science Fiction Convention 2023 kiállításon Pekingben 2023. május 30-án – Fotó: Yuan Yi / Beijing Youth Daily / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

A repülőknél is gyorsabb mágnesvasutat akarnak fejleszteni kínai mérnökök, amihez egy lépéssel máris közelebb vannak. Egy tesztjük során a T-Flight nevű hiperhurok vonat elérte októberben a 623 kilométer per órát, amivel megdöntötték az eddigi sebességrekordot, de állítólag már ennél is gyorsabbak voltak azóta

A hiperhurok vonat Elon Musk egyik nagy ígérete volt, de egyre inkább úgy tűnik, hogy nem ez lesz a jövő közlekedési módja, a Hyperloop One nevű vállalatot is felszámolták, mert egyetlen egy megrendelést sem kapott, miközben azért nagy költségeket emésztett fel a projekt.

A hiperhurok vonatok egy alacsony vákuumú csőben lebegnek, szinte légellenállás nélkül haladnak, vagy haladhatnának óriási sebességgel. Ez eddig rendben is van, működik a fizika, de az ilyen mágnesvasutak infrastruktúrának kiépítése rengeteg pénzbe kerül. Ha megvan a több száz vagy ezer kilométernyi cső – kisebb távolságokon nem sok értelme lenne a hiperhurok vonatnak – , akkor már csak azt kell garantálni, hogy tökéletesen légmentes legyen. Ehhez pedig vákuumszivattyúkat kell folyamatosan működtetni.

Kínában egyelőre ezek a kérdésekkel valószínűleg nem foglalkoznak, a tesztpálya néhány kilométerére pedig kerítettek pénzt. A T-Flightot az állami tulajdonban lévő Űrtudományi és űripari Társaság (CASIS) építette és tesztelte.

A tesztpályán úgy érhető el nagy sebesség, ha szinte nincs súrlódás, a CASIC pályáján 0,3 milliméteres a legnagyobb megengedett eltérés a pálya sík felületén, és a hat méter átmérőjű alagút is 2 milliméteres pontossággal épült. A sebességrekordot a kínaiak közlése szerint a T-Flight nem vákuumos körülmények között érte el.

Azóta a vonat még gyorsabb lett, a pontos számokat nem árulták el, csak annyit közöltek, hogy az alacsony vákuumú csőben stabilan lebegett a T-Flight. A

A CASIC a tesztek következő körében egy 60 kilométeres pályát akar megépíteni, amelyen a vonatuk már az 1000 kilométer per órás tempót is átlépné. Ha ez sikerül, akkor a legtöbb utasszállító repülőgéppel is vetekedhetne a T-Flight. Azok 925-970 kilométer per órás sebességgel repülnek. Nem véletlen, hogy hajlamosak földközeli repülésként hivatkozni a hiperhurok vonatokra.

A kínaiak viszont itt nem állnának meg egy 2018-as videójuk szerint Vuhan és Peking között 2000 kilométer per órával közlekedő vonatot állítanának üzemben. Így a 1100 kilométeres táv bő fél óra alatt meglenne, egymás agglomerációjává téve a két nagyvárost. Mindez jól hangzik, de a kínai tudományos eredmények bejelentéseit azért érdemes óvatosan kezelni.

(South China Morning Post, Livesciene, New Atlas)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!