Négy motorral és ezer lóerővel gúnyolja a környezetvédelmet az új Lamborghini
2023. március 29. – 18:44
Nehéz elképzelni a jelenetet, amikor az új Lamborghini csúcsmodell, a ma bemutatott Revuelto gazdája tétován keresgéli a nyilvános töltőoszlopot egy közparkolóban, hogy csatlakoztassa a cég első plug-in hibridjét. Pedig az 1,77 tonnás, szénszálás monocoque vázra épített sportautó összesen négy motorja közül három villanymotor.
Ezek közül kettő az első kerekeket hajtja, a harmadik, indításhoz is használt egységet pedig a váltómű fölé építettek, összteljesítményűket közel 187 lóerőre korlátozták, miközben a villanymotorok egyenként körülbelül 150 lóerősek. Egy 3,8 kilowattóra kapacitású akkumulátor látja el energiával a hibridrendszert, a tisztán elektromos hatótáv mindössze 10 kilométer, az újratöltés pedig hat percig tart, ha a benzinmotorra és nem a hálózatra bízzák.
Mégis fontos, hogy az új Revuelto hibrid, hiszen a gyár szerint részben a vegyes hajtásnak köszönhetően harminc százalékkal csökkent az autó károsanyag-kibocsátása és fogyasztása az előd Aventadorhoz képest, ami a környezetvédelemtől sújtott autóiparban még egy ilyen exkluzív márka számára is egyet jelent a túléléssel.
Az új Lambo formaterve tökéletesen viszi tovább az 1974-től 1990-ig gyártott Countach-tól kezdődő szuperszögletes radikalizmust és megtartották a felfelé fordulva nyíló ajtókat is, amelyeken át szinte a földre ül a vezető és utasa. Az Revuelto orrát a kompakt, ledes fényszórók és két, hatalmas légbeömlő, valamint a formaterv számos pontján felfedezhető Y-motívum határozza meg.
A csomagtérfedél mélyen lenyúlik a lökhárító közepén, a hűtőrácson pedig szándékosan tették láthatóvá a vezetéstámogató rendszert segítő radarérzékelőt. Érdemes megnézni a bunkerszerű fart is, amelyen a két, középre helyezett kipufogóvég szinte nagyobb, mint a lámpák. A V12-es motor ezúttal is jó látható felülről, hátrafelé kilátni pedig nem kell, de nem is nagyon lehet.
A márkát felügyelő Volkswagen-csoport nemcsak életben tartotta a Lamborghinit, de az Urus SUV bődületes sikere elég volt ahhoz, hogy a valódi csúcsmodell, a várhatóan 600 ezer dolláros (több mint 200 millió forintos) Revuelto fejlesztésekor ne kelljen spórolni a mérnöki munkaórákkal. Az összesen 1001 lóerős dög farába 6,5 literes, V12-es szívómotor került. Az pillekönnyű, de elődjénél 40 százalékkal merevebb karosszéria több mint harmadát elfoglaló szerkezet 17 kilóval könnyebb mint eddig, csúcsteljesítménye viszont 814 lóerő 9250/perc fordulatszámon. A márka védjegye ez a versenyautó-szerűen pörgős karakterű motor, amelyet csak a legvégső esetben engedne el a Lamborghini, holmi turbós hat- vagy nyolchengeres kedvéért.
A négymotoros hajtási rendszerhez nyolcfokozatú duplakuplungos váltó, intelligens összkerékhajtás tartozik, amelyben számítógép felügyeli a pillanatnyi nyomatékelosztást, ezen kívül az autó összkerék-kormányzású is. Összesen tizenhárom vezetési mód közül lehet választani, a városi használathoz szükséges visszafogott beállítástól, az éles, versenypályára való programig összkerékhajtással, vagy akár a tisztán elektromos hajtás erőltetésével, amíg a kis akkumulátor bírja.
Mindent bele üzemmódban 2,5 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből száz kilométeres sebességre az új Lamborghini, végsebessége pedig több mint 350 km/óra. A kétszázig tartó gyorsulás alig 7 másodpercig tart, vagyis a Revuelto már több mint kétszázzal száguld amikor egy átlagautó éppen eléri a százat.
A mai bemutatón azt is bejelentette a cég, hogy hamarosan elkészül a Lamborghini kisebbik modellje, a Huracan utódja. Bizonyos elemeiben azonos lesz a Revueltóval, de farába kétturbós, nyolchengeres benzinmotor kerül. A cég tehát egyelőre biztosan nem lép az Európai Unió autóiparának közös célja, a belső égésű motorok teljes megszüntetése felé, igaz a fentebb említett hobbiterepjáró, az Urus 2029-ben várható utódja villanyautó lehet.