Az Instagram alapítói visszatértek, és beletették egy hírolvasó appba a TikTokot

2023. március 3. – 23:05

Az Instagram alapítói visszatértek, és beletették egy hírolvasó appba a TikTokot
Fotó: Artifact

Másolás

Vágólapra másolva

Ha ezt a mondatot olvassa, akkor alighanem tisztában van azzal, hogy az emberek még 2023-ban is szeretnek újságcikkekből tájékozódni a világról, legyen szó akár a napi hírekről, akár részletesebb anyagokról. Az viszont egyáltalán nem magától értetődő, hogy ezeket a cikkeket hol találja meg az ember. Az újság honlapján kattint rá? A facebookos hírfolyamában találkozik vele valamilyen formában? Egy ismerőse küldi el neki üzenetben? RSS-olvasó? Híraggregátor? Híreket olvasni nem is olyan egyszerű, főleg ha az ember felelős hírfogyasztóként

több, szakmailag elismert forrásból szeretne tájékozódni úgy, hogy közben azért nem kell órákat töltenie azzal, hogy megtalálja a cikkeket minden témában, ami érdekli őt.

Ahogy az előbbiekből is látszik, a problémára számos lehetséges megoldás létezik, az Instagram két alapítója, Kevin Systrom és Mike Krieger szerint azonban ezen a téren is az elmúlt időszakban mindenhova befurakodó mesterséges intelligencia lesz majd a befutó. Azt, hogy ez tényleg így van-e, múlt csütörtök óta bárki tesztelheti, akkor vált ugyanis nyilvánosan letölthetővé Systrom és Krieger új alkalmazása, az Artifact, ami lényegében nem más, mint egy hírolvasóba oltott TikTok-algoritmus. Az Artifact néhány nap után is hasznosnak tűnik, és a gépi tanulás sajátosságai miatt idővel csak egyre jobb lesz, de az alapítók ígéretei ellenére azért vannak kérdéseink.

A nagy visszatérés

Nagyjából egy hónap telt már el azóta, hogy a Platformer exkluzív anyagából kiderült, a Facebook által felvásárolt Instagramból 2018-ban kiszálló Systrom és Krieger visszatért ahhoz, amihez a legjobban értenek, és újra közösen dolgoznak egy új közösségi alkalmazáson. Ez az ide kattintva letölthető Artifact, amely első ránézésre pont ugyanolyan hírolvasónak tűnik, mint a Google Hírek, és abban is hasonlít hozzá, hogy gépi tanulással igazítja a híreket a felhasználó igényeihez. Az algoritmus a TikTohoz hasonlóan tanul a megnyitott és elolvasott cikkekből, és a jövőben közösségi elemekre is lehet majd számítani.

Mindez nem hangzik korszakalkotó ötletnek, az alkotók viszont nem véletlenül tértek vissza éppen most, és valósították meg éppen ezt az ötletet azután, hogy 2020-ban összeálltak egy, a koronavírus-járvány terjedését követő honlap erejéig. Az Artifact bejelentésekor Systrom azt mondta, három dolog együttes jelenlétére volt szükség ahhoz, hogy belevágjanak egy újabb projektbe: kellett egy új, népszerű technológia, amelyre építkezhettek, kellett az, hogy ebbe valahogy beépíthessék a közösségi élményt, és kellett egy ötlet, hogy a termékük hogyan old meg egy problémát.

A népszerű technológia természetesen a manapság mindenhol feltűnő mesterséges intelligencia, pontosabban a gépi tanulás, még pontosabban pedig a Google által 2017-ben megalkotott úgynevezett transzformátor modell, amelyre a ChatGPT T-je is utal. Ez a modell az elmúlt években jelentősen felgyorsította a gépi tanuláson alapuló rendszerek fejlődését, és a közösségi médiát is alapjaiban alakította át. A Facebook és az Instagram tavaly már megpróbálkozott a tiktokizációval, és annak ellenére, hogy a felhasználók felhördülése miatt visszakoztak, a TikTok töretlen sikere alapján egyértelműnek tűnik, hogy

a jövő kulcsa az olyan platformok kezében van, amelyek algoritmusa a mesterséges intelligenciát kihasználva úgy ajánl egyre relevánsabb tartalmat a felhasználóknak, hogy azoknak a sima használaton túl semmi dolguk nincs.

Systrom szerint egyértelműen ez a közösségi oldalak jövője, és bár a hírolvasók szintjén voltak (és vannak is, a már említettek mellett például a TikTok mögött is álló ByteDance által fejlesztett TouTiao is) olyan kísérletek, amelyek megpróbálták ezt kiaknázni, szerinte most tartunk ott, hogy tényleg meg is lehet valósítani. Az alapító itt az Instagramot hozta fel példaként a Tech Crunchnak, amely az iPhone 4 megjelenése után nem sokkal jelent meg. Ennek a telefonnak már éppen elég jó volt a processzora és a kamerája ahhoz, hogy az Instagram ki tudjon teljesedni rajta, a remekül eltalált időzítés pedig a jól megválasztott extra funkciókkal együtt elég volt ahhoz, hogy a közösségi média egyik titánjává tegye az alkalmazást.

Többet akarnak egy sima hírolvasónál

Ezen a ponton azt semmi sem garantálja, hogy Systrom és Krieger az Artifacttel is ennyire eltalálta az időzítést és a funkciókat is, pláne mert az alkalmazás sikerének szempontjából fontosnak tűnő közösségi funkciókból egyelőre nem látni semmit. Systrom ugyanakkor egy múlt héten, a Stratecheryn megjelent interjúban elmondta, szerinte egy ilyen platformnak előbb hasznosnak kell lennie valamire, közösségi háló csak hosszú távon lesz belőle, ha kiérdemli, hogy az legyen. Az Artifact egyelőre a korai fázisában van, így most az a cél, hogy a legjobb élményt nyújtsák a korai felhasználóknak, a továbbiakat pedig majd annak függvényében döntik el, hogy hány embert sikerül berántaniuk.

Mike Krieger és Kevin Systrom, az Instagram alapítói a 2019-es texasi SXSW technológiai konferencián, Austinban – Fotó: Jim Bennett / Getty Images
Mike Krieger és Kevin Systrom, az Instagram alapítói a 2019-es texasi SXSW technológiai konferencián, Austinban – Fotó: Jim Bennett / Getty Images

Ebben az interjúban egyébként egy rakás más érdekességről is szó esett, kiderült például, hogy az Artifact push értesítései szintén a TikToktól kölcsönzött módon működnek, vagyis az alkalmazás az alapján küldi ki őket, hogy a felhasználók mit tartanak érdekesnek, mire kattintanak a legtöbbet. Ennek (egyelőre legalábbis) nem az a vége, hogy kattintásvadász címekkel bombáz minket az alkalmazás, hanem olyan dolgok, mint hogy az Anker elkezdett árulni egy monitorállványként is funkcionáló dokkolóállomást, rajta tizenkét bemenettel. Systrom aztán ebből levezette azt is, hogy előbb-utóbb szeretnék elérni az Artifacttel, hogy bárki megtalálhassa a közönségét, aki ért valamihez, még akkor is, ha rétegtémákról ír.

Arra a kérdésre, hogy lényegében azt akarják megvalósítani, amit az emberek régóta várnak a Twittertől, Systrom természetesen nem válaszolt konkrétan, de nem volt nehéz ezt kiolvasni abból, amit elmondott.

A Twitter egyébként tényleg megkerülhetetlennek tűnik itt, elvégre Elon Musk tavaly kifejezetten azért vette meg, hogy közös digitális főteret csináljon belőle, ahol az emberek egészséges vitákat folytathatnak a világ dolgairól anélkül, hogy a közösségi média véleménybuborékjaiban ragadnának. Az Artifact jelenleg csak egy MI-vel felturbózott hírolvasó, de ha a természetes evolúciója végén egy közösségi platform áll, ahol az emberek meg is vitathatják a cikkeket, az kísértetiesen hasonlít erre a leírásra, csak éppen nem egy kiszámíthatatlan milliárdos viszi a boltot, hanem két olyan ember, akik egyszer már felépítettek a semmiből egy őrülten sikeres közösségi platformot.

Ha már felmerültek, a véleménybuborékokra külön érdemes kitérni, mert az Artifact a tartalmat az egyénre szabó algoritmus ellenére is próbálja kiküszöbölni azt, hogy az ember elvesszen a saját kis világában. Amikor feltesszük az alkalmazást, először végig kell böködni, hogy milyen témák érdekelnek minket, az Artifact pedig ebből rögtön össze is rak egy olyan személyre szabott folyamot, mint a TikTok is, de a kiválasztott témákat külön-külön is lehet bogarászni. Felül a témakör éppen fontos híreit lehet lapozgatni, de az aktuális főcímeknek van egy külön oldaluk is, ebben a két esetben pedig az Artifact valójában témaköröket ajánl – ha rányomunk egyre, egy rakás különféle cikk jelenik meg.

Jó? Rossz? Majd kiderül!

A cikk írásakor az egyik ilyen az a hír, hogy a koronavírus-járvány hátterében mégis laboratóriumi szivárgás állhatott, ha pedig rányomunk erre, egy rakás laptól láthatunk cikkeket a CNN-től az Axioson és a Forbeson át a Fox Newsig. Az Artifact balosnak és jobbosnak tartott forrásokat is ajánl, és ez így is marad, bár az alapítók a bejelentéskor hangsúlyozták, hogy nem fognak visszahőkölni a szubjektívebb döntésektől sem, hogy garantálják a platform minőségét. Ráadásul manuálisan is le lehet tiltani lapokat, szóval ha valaki mindenáron véleménybuborékot akar, az itt is könnyen létrehozhatja. Az álhírek törlésére is tettek ígéretet, és az is kiderült, hogy

az algoritmus nem a kattintások alapján sorolja majd előrébb a cikkeket – noha azt lehet látni, hogy egy anyagot hányan olvastak el innen –, hanem az alapján, hogy mennyi időt töltünk az olvasásukkal.

Ez mind jól hangzik, és a letisztult kezelőfelülettel és az engem profilozó algoritmus ellenőrizhetőségével együtt igazából elég jó élmény az Artifact használata, de négy nap után én nem érzem, hogy megváltoztatta volna az életem. Egy ilyen, gépi tanuláson alapuló modellnek ennél persze több idő kell ahhoz, hogy igazán hasznos legyen, és biztos vagyok abban, hogy egy hét, vagy még inkább egy hónap múlva sokkal jobban fogja már tudni az alkalmazás, hogy mit szeretnék látni. Hosszabb idő után az Artifact remélhetőleg többnapos hírekkel sem fog bombázni, mert ez jelenleg elég zavaró. Itt érdemes rögzíteni azt is, hogy az Artifact még mindig gyerekcipőben jár, így egyelőre Amerika van a fókuszban, mind hírek, mind források, mind pedig a nyelv tekintetében.

Nekem ugyan nem volt vele bajom, de sokaknak zavaró lehet az is, hogy a cikkek alapból nem az Artifact olvasófelületén nyílnak meg, hanem a lapnál, amelyben megjelentek, természetesen hirdetésekkel együtt. Ez persze valahol érthető, mert ahogy a felturbózott Bingnél vagy a digitális művészetben, úgy itt is felmerül, hogy egy ilyen alkalmazásnak komoly hatása lehet az internetes ökoszisztémára, ha elterjed. Systrom a fent említett interjúban azt is pedzegette, hogy a jövőben az sem biztos, hogy minden cikket embernek kell majd írnia, az Artifact az algoritmusa alapján írhatna például személyre szabott összefoglalókat is. Azt ugyanakkor ő és Krieger is kiemelték, hogy nem akarják és szerintük nem is tudnák leváltani az emberi újságírókat.

Mint mondták, inkább az a céljuk, hogy lehetőséget kínáljanak arra, hogy egyre többen írhassanak, akár olyan témákról is, amelyekkel a mainstreamben manapság nem lehet találkozni, és olyan szerzőket ismertessenek meg a felhasználóikkal, akikhez tudnak kapcsolódni, függetlenül attól, hogy egy ismeretlen blogra írnak vagy egy elismert újságba. Az alapítók azt is elmondták, hogy a következő egy évben lesznek még meghökkentő húzásaik, mert bőven van még hely az innovációra a hírek világában is. Ha ez tényleg így lesz, akkor az Artifact okozhat még meglepetéseket, de jelenleg az is simán elképzelhető, hogy senkinek nem lesz türelme addig nyomkodni az appot, hogy az tényleg hasznos hírolvasóvá válhasson.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!