Mi újat tud még mutatni egy tévé 2023-ban?

2023. január 5. – 12:25

Mi újat tud még mutatni egy tévé 2023-ban?
Premiere 8K – Fotó: Samsung

Másolás

Vágólapra másolva

A tévé egy elég unalmas hardver, már az olyan átlagembereknek, akiket nem villanyoz fel a miniled, a neo-qled meg az uled közötti technikai különbség, sőt a gyakorlatban sem látják azt a képernyőn. A tévés iparág nagy tragédiája, hogy pont az ilyen átlagembereknek kéne eladnia az új készülékeket, egy olyan nehezített pályán, ahol nagyjából a 4K felbontás megjelenése óta lehetetlenül nagy feladat ugrásszerű fejlődést mutatni képminőségben. A cégek persze igyekeznek, és minden CES-re újabb trükkökkel érkeznek – a legújabb próbálkozásokat néztük végig most.

Voltak, akik ezt a kört most nemes egyszerűséggel kihagyták, a Panasonic például nem mutatott semmi igazán érdemlegeset tévéfronton, a Sony pedig konkrétan semmit. A japánok háttérbe szorulása a kínai és dél-koreai gyártóknak jött leginkább jól, akik úgy licitáltak egymásra az újdonságaikkal, mintha nem lenne holnap.

Kezdjük az LG-vel, ami hajlamos a CES-re meghökkentő kunsztokkal készülni, ilyen volt korábban a gombnyomásra átlátszóvá váló meg a feltekeredő tévé. Mind a kettő piszok jól néz ki, persze ha az ember kicsit jobban belegondol, gyakorlati haszna az égvilágon semmi nincs.

Idén is hasonló trükk van műsoron: a Signature OLED M wireless tévé drót nélküli kapcsolaton kapja a képet meg a hangot. Ami állati jól hangzik, 4K-s, 120 hertzes kép, vezeték nélkül, elegáns megoldás. De tényleg annyira zavaró amúgy az a pár kábel, amit egyszer kell csak elrejteni a szekrény mögé? Nem akkora világpremier ez azért, mint a fekete-fehérből színesbe váltás, na.

A cég amúgy inkább a tartalomra megy rá mostanában, jönnek az LG tévékbe a Paramount streames tartalmai, a Geforce Now felhőalapú videójátékos szolgáltatás, az LG Channels 200 ingyen tévécsatornája meg a képet a néző személyes ízlésére szabó mesterséges intelligencia. És elhangzott a „tévés metaverzum” kifejezés is, ahol a tévé valójában egy NFT-tárca, ami egészen vészjóslóan cseng.

A nagy konkurens Samsung a Premiere 8K-s verziójával állt elő, ami technikailag nem is tévé, hanem rövid hatótávolságú projektor, de élőben egészen sokkoló volt nézni a 150 hüvelykes képén A Hatalom Gyűrűit – mondjuk előzékenyen be volt sötétítve neki, a projektorok Achilles-ina, a nappali fény nem jelent meg elrontani a bulit.

A Samsung tavalyi Freestyle hordozható projektorával is ez volt a bajunk, amikor teszteltük, és erősen reménykedtünk, hogy idén jön egy felturbózott fényerejű 2.0-s verzió. Hát, nem pontosan ez jött, hanem egy olyan megoldás, ami két Freestyle képét szinkronizálja össze, és ugye ilyenkor a fényerő is összeadódik.

Felbukkant még az eddig inkább kísérleti cuccnak számító Sero tévé, ami azt tudja, hogy ortodox fekvő helyzetből álló pozícióba forgatható. Ez állati látványos, egészen addig a pontig, míg fel nem tesszük a kérdést, hogy jó, és akkor most mit nézünk az álló formátumú képernyőn. És ott van még a Frame fantázianevű készülékből ismert mattkijelzős technológia is, amiről egész addig nem is tudjuk, mennyire jó dolog, míg oda nem teszünk mellé egy hagyományos, tükröződős felületű tévét.

Szoftveres oldalon újdonság volt a Relumino mód, ami egy olyan mesterséges intelligenciás megoldás, ami látássérülteknek turbózza fel a képet. Bónusznak pedig ott a Philips okoslámpáival való együttműködés: egy app megoldja, hogy a szoba világítása passzoljon a képernyő történéseihez. Ez tényleg nagyon hangulatos, bár az app 130 dolláros ára azért hajlamos kizökkenteni kicsit az embert.

A két legnagyobb kínai gyártó, a Hisense és a TCL nagyon viccesen licitált egymásra, mindketten bejelentették, hogy ők a piacvezetők kínában, és a másodikak világszerte – és egészen biztos vagyok benne, hogy tényleg mind a ketten találtak egy olyan mérőszámot, ami szerint ez igaz is. A TCL amúgy óriásit futott az új rövidítésekkel, bemutatták a miniled ultra és a 3×5 miniled technológiát, de ezeknél nagyobb felhördülést váltott ki a közönségből, amikor kiderült, hogy amúgy már HD-tévéket is fejlesztenek.

A Hisense a szokásához híven lézertévékkel nyomult, és be is mutatta az első 8K-s darabot a műfajban; illetve a ULED X technológiát, amiről nem részletezték, hogy hogyan csinálja, csak azt, hogy mit: nagyobb fényerőt, betekintési szöget és az OLED-hez képest háromszoros kontrasztot, ami elég jól hangzik, hiszen amúgy az OLED pont a jó kontrasztról híres. Végül ők voltak az egyetlen cég, ami a bemutatón az árakra is erősen ráfeküdt, és bemondták, hogy hamarosan benyomják 500 dollár alá a 85 hüvelykes 4K tévék árszintjét. Ez ugye 216 centis képátlót jelent és 190 ezer forintot, ami az őrülten vágtató infláció idején egészen meghökkentően hangzik.

(Munkatársunk a kiállítást szervező CTA újságírói ösztöndíjprogramjában veszt részt a CES-en)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!