Mi ez az alkalmazás, ahol Elon Musk nemrég beszélgetni hívta Vlagyimir Putyint?
2021. február 28. – 07:39
Múlt héten a Telexen is olvashattak arról, hogy Elon Musk némileg meglepő módon beszélgetni hívta Vlagyimir Putyin orosz elnököt. A Kreml ugyan nem zárkózott el a dologtól, de egyelőre még nem ütötték le a beszélgetést, így ez önmagában annyira nem is lenne izgalmas, Musk viszont nem akárhol szeretné lebonyolítani a beszélgetést.
A milliárdos egészen pontosan a Clubhouse nevű közösségi platformra hívta az orosz elnököt, amiről lehet, hogy ön sem hallott még soha, pedig az utóbbi hónapokban kevés forróbb téma volt ennél a techvilágban.
Az alkalmazás tavaly december óta megállíthatatlanul tör előre, és két napja úgy is átlépte a tízmillió letöltést, hogy egyelőre még csak meghívóval lehet bekerülni, és csak iOS-en elérhető. De mi ez, és miért lett ennyire felkapva?
Már megint Musk
A Clubhouse-t tavaly szeptemberben indította útnak Paul Davison és Rohan Seth, ők mindketten megfordultak már nagy techcégeknél, így elég jól be vannak csatornázva az ipari körforgásba. Az alkalmazással az volt a céljuk, hogy egy emberközeli élményt alkossanak, ahol posztolgatás helyett össze lehet gyűlni más emberekkel, és meg lehet vitatni dolgokat.
Ez az élmény a gyakorlatban egy olyan közösségi oldalt jelent, ahol bárki létrehozhat egy szobát, melyben aztán akármiről lehet beszélgetni valós időben, megkötések nélkül. Az egész nagyjából mint egy interaktív podcast, vagy egy konferenciabeszélgetés a Zoomon –
a szobák tulajdonosai a beszélgetés moderátorai, a beszélgetéshez csatlakozók pedig virtuálisan feltehetik a kezüket, ha pedig szót kapnak, maguk is hozzászólhatnak.
A különbség annyi, hogy itt a beszélgetések linkjeit nem hétpecsétes titokként kezelik, hanem kis túlzással akárki csatlakozhat akárhova. Ez pedig az utóbbi időben elég csábító is, a platformon ugyanis nemcsak a korábban már emlegetett Elon Musk van jelen, hanem például Mark Zuckerberg, meg egy rakás más, techszektorban dolgozó arc. És hát természetesen a celebek is felfedezték már maguknak, Musk például állítólag nemsokára Kanye West oldalán tűnik majd fel egy beszélgetésben.
Ahogy azt az elmúlt hetekben a bitcoin, a dogecoin és a GameStop-részvények kapcsán is látszott, Musk neve önmagában is az egekig tudja hajtani bárminek a népszerűségét, nemrég a Clubhouse korábbi limitjét is simán lerombolta, mikor több mint ötezer ember hallgatta egy beszélgetését. Azt, hogy ez végső soron jót tesz-e a platformnak, elég nehéz megmondani – egyes felhasználók szerint egyáltalán nem biztos, hogy igen –, de a platform valószínűleg ettől függetlenül is szépen haladt volna felfelé.
Kínában például gyorsan nagyon népszerű lett a Clubhouse, miután az emberek rájöttek, hogy a platformon az agyoncenzúrázott kínai interneten is lehet teljes mértékben szabad diskurzust folytatni az ujgurok helyzetéről, vagy akár a Tienanmen téri vérengzésről is. A kínai hatóságok nem is hagyták sokáig élni a platformot, múlt héten már be is tiltották.
Lesz mit megoldani
Az persze több mint valószínű, hogy a Clubhouse készítői nem nagyon számítottak arra, hogy Kínából jön majd a bevételük nagy része, és nincsenek is rossz helyzetben. A platform értékét már több mint egy hónapja is egymilliárd dollárra taksálták, ha pedig a legutóbbi blogbejegyzésüknek megfelelően sikerül hamar felskálázniuk a működést, és mindenki számára elérhetővé tenni saját magukat, akkor a határ tényleg a csillagos ég.
A szárnyaláshoz viszont néhány problémát biztosan meg kell majd oldaniuk. Az egyik ilyen az, hogy a hatalmas népszerűség természetesen a rivális közösségi oldalak figyelmét is felhívta a Clubhouse-ra. A New York Times értesülései szerint a Facebook már dolgozik is egy hasonló platform megalkotásán, és a Twitter is elkezdett kísérletezni a Spaces nevű funkcióval, ami lehetővé tenné, hogy az emberek élő szóban megvitassanak bizonyos kérdéseket.
Ennél is nagyobb feladatnak tűnik a moderáció kérdésének megoldása. A népszerű közösségi oldalak minden erőfeszítésük ellenére sem tudnak megfelelni a minden irányból rájuk nehezedő nyomásnak, a Clubhouse esetében pedig még nehezebb is az egész, hiszen itt beszédből kellene kiszűrni a káros tartalmakat, ami ráadásul élőben is megy.
Az apró nüanszokat még a leírt szövegből is nehéz kihámozni, élő beszédnél pedig még nehezebb a moderátorok dolga – mire valamit kiszúrnak, simán lehet, hogy már rég késő lesz.
A Clubhouse természetesen azt ígéri, hogy meg fogja oldani ezeket a problémákat, de biztosan nem lesz könnyű dolga. A hang rögzítése például tilos a platformon, és ki is tilthatják érte az embereket, de az ugrásszerű növekedéssel biztos lesznek, akik ennek ellenére is csinálják majd. Ez pedig elég kellemetlen helyzetbe hozhat majd embereket, pláne akkor, ha kontextusából kiemelve idézik a szavaikat.
Az utóbbi napokban ráadásul biztonsági aggályok is felmerültek a Clubhouse-zal kapcsolatban. Egy egyelőre nem azonosított felhasználó nemrég több szobába is behatolt, az ott folyó beszélgetéseket pedig a saját honlapján közvetítette. Őt azóta véglegesen kitiltották a platformról, de ha nem tömködik be gyorsan a biztonsági réseket, a jövőben valószínűleg ennél komolyabb problémákkal is kell majd számolniuk.