Az új környezetvédelmi norma miatt szűnhet meg az olcsó Škodák gyártása

2023. március 21. – 15:01

Másolás

Vágólapra másolva

Ha az Euro 7 környezetvédelmi normát, 2025-től a mostani formájában teszik kötelezővé az autógyártók számára, az a Škoda legolcsóbb (itthon 6,6–8 millió forintos) modelljei, a Fabia, a Scala és a Kamiq megszűnéséhez vezethet. A figyelemfelkeltő kijelentés Martin Jahntól, a Volkswagen-csoport tulajdonában lévő cseh gyártó igazgatósági tagjától származik, aki egy hétvégi tévéműsorban beszélt a gyártókat érintő nehézségekről.

A felsorolt típusokat a márka központi üzemében, a csehországi Mlada Boleslavban szerelik össze és tavaly a Škoda eladásainak közel harmadát tették ki, az Automotive News Europe szakportál szerint. Feltehető, hogy erre a gyárra vonatkozik Jahn azon állítása is, mely szerint háromezer munkahelyet érinthet közvetlenül az Euro 7 miatti kényszerű gyárbezárás, a beszállítókkal együtt viszont több mint tízezer állás szűnhet meg a döntés hatására, csupán a Škoda érdekeltségi körében.

A gyártó Telex kérdésére adott részletes állásfoglalásában azzal egészítette ki a fentieket, hogy a korábbi kibocsátási szabványokhoz hasonlóan az új Euro-normát is két szakaszban kellene bevezetni. Először az újdonságoknál, majd legalább egy év múlva minden már forgalmazott típusnál. Egy ilyen kétlépcsős szabályozás a jóváhagyó hatóságok eljárásait is egyszerűsítené. Mint azt a magyar importőrön keresztül küldött válaszukban írják, el kell kerülni azt is, hogy az új szabványokat nem tipikus, egzotikus, nem reprezentatív vezetési helyzetekre is alkalmazzák.

Egyre szélesedő vita zajlik arról, hogy milyen hatással járhat az európai autóiparban az Euro 7, vagyis az 1990-óta létező kötelező környezetvédelmi norma következő fokozatának bevezetése. A szabvány meghatározza a belső égésű motorral szerelt új autók maximális károsanyag-kibocsátási értékeit, és a korábbiakhoz hasonlóan az új előírások is külön rendelkezéseket tartalmaznak az egyes füstgázösszetevőkre, például a szén-monoxidra, a szilárd részecskékre és a nitrogén-oxidokra vonatkozóan. Újdonságként a fékporra és a gumiabroncsok leváló szemcséire is gondoltak a tervezet kidolgozói.

Az eredeti elképzelés szerint két év múlva hatályba lépő Euro 7 norma, tavaly novemberben ismertetett követelményeiről idén kezdik meg a tárgyalásokat az Európai Unió tagországai. Részben ezekről szólt az a múlt heti összejövetel, amelyen Csehország mellett Magyarország, Németország, Olaszország, Lengyelország, Portugália, Románia és Szlovákia közlekedésért felelős miniszterei vettek részt, az Automotive News beszámolója szerint.

Korábbi cikkünkben írtunk az Euro 7-tervezet részleteiről, tehát a benzines és dízelmotoros autók esetében alkalmazni kívánt kibocsátási értékekről, illetve arról, hogy az új környezetvédelmi norma külön fejezetet tartalmaz a villanyautók akkumulátorának elvárt élettartamával kapcsolatban is.

Nem Martin Jahn az egyetlen, aki aggályát fejezte ki a közelgő környezetvédelmi szigorításokkal kapcsolatban. Markus Duessmann, az Audi vezérigazgatója a cég éves sajtótájékoztatóján kifejtette, hogy a gyártóknak több időre lenne szükségük a felkészülésre. Duesmann ezzel arra utalt, hogy az eleve igen szigorú, jelenleg kötelező Euro 6e normának megfelelő benzines és dízelmotorok katalizátorát és részecskeszűrőjét tovább kell fejleszteni, illetve az összes jelenleg gyártott hajtáslánchoz új típusengedélyeket kell szerezni. A két folyamat költségeinek jelentős részét a fogyasztókra háríthatják a gyártók, tette hozzá Duesmann, aki ezzel egy már létező jelenségre mutatott rá.

Carlos Tavares, az európai autógyártókat tömörítő ACEA korábbi elnöke, az egyebek mellett a Citroënt, a Fiatot, a Peugeot-t és az Opelt magába foglaló Stellantis autóipari egyesülés vezetője egyenesen kontraproduktívnak és haszontalannak nevezte az Euro 7-et, és véleményét nagyban osztja Luca de Meo, a szervezet mostani elnöke, a Renault vezérigazgatója is.

Vélekedésük szerint a belső égésű motorral szerelt új autók 2035-től várható tervezett betiltása előtt rövid idővel aránytalanul nagy anyagi ráfordítással járna az új környezetvédelmi norma két év múlva tervezett bevezetése és ez, illetve a mérnöki erőforrások a márkák elektromos átállásáért tett erőfeszítéseit vetné vissza.

A környezetvédők nem osztják ezt az álláspontot, mert szerintük az autók károsanyag-kibocsátásának csökkentése több tízezer életet menthet meg. Ez szerintük még akkor is fontos lépés lenne, ha az új szabályok legfeljebb tíz évig maradnának hatályban, hiszen az Euro 7-nek előírásait teljesítő hagyományos autók ezt követően sokáig forgalomban lesznek.

A belső égésű motoros konstrukciók menekülőútja az úgynevezett klímasemleges üzemanyag, másnéven e-fuel bevezetése, illetve az ezzel üzemeltethető konstrukciók megjelenése lehet, amivel kapcsolatban az Európai Bizottság német nyomásra javaslattervezetet dolgoz ki.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!