Jogsegély, menopauza-tanácsadás, home office – ez is a Tesco
2024. december 20. – 10:55
A Tescónál nem merül ki a gyümölcsnapban és a csapatépítő tréningben a munkavállalói jóllét – bár ezek a programok is fontosak. A munkaadó baj esetén sem engedi el a kollégák kezét, hanem ingyenes jogi és egészségügyi tanácsadást biztosít, plusz szabadsággal támogatja a beteg hozzátartozójukat gondozókat, kiemelten figyel a nemek közti bérkülönbség csökkentésére és több típusú rugalmas és hibrid munkavégzést is lehetővé tesz az új kollégák bevonzása és megtartása érdekében.
A csaknem 8300 munkavállalót alkalmazó Tesco változatos kezdeményezésekkel tesz azért, hogy befogadó, sokszínű és a dolgozók számára egyenlő esélyeket biztosító munkahely legyen, ahova szívesen tartoznak a kollégák. Figyelnek a visszajelzésekre és tesznek azért, hogy jó legyen náluk dolgozni.
A hangulattal kapcsolatos visszajelzések is fontosak az áruházlánc számára. A legfrissebb, immár negyedik Sokszínűségi, esélyegyenlőségi és befogadási jelentésében közzétették belső felmérésük eredményeit. Ez alapján tízből kilenc munkatárs úgy érzi, hogy önmaga lehet a Tescónál anélkül, hogy negatív megítéléstől kellene tartania. A legelső, 2020-as felmérésnél még 79 százalékos volt ez az arány – a növekedés mutatja, hogy a négy év alatt befektetett munka eredményt hozott.
Számítanak a dolgozók véleményére
Az idei év újdonsága, hogy megújultak a vállalat sokszínűségi, esélyegyenlőségi és befogadási vállalásai, amelyek kialakításakor két, évi több alkalommal felvett munkavállalói felmérés (Számít a véleményed és Ez vagyok én) eredményéből indultak ki.
A kérdőívekben minden egyes kollégát megkérdeztek arról, hogyan érzi magát a Tescónál, mit csinálna esetleg másképp, esetleg jobban – a válaszok pedig nem tűnnek el a süllyesztőben, hanem sok esetben bevezetnek új intézkedéseket. A kérdőív csapatszintű eredményeit megkapják a vezetők is, akik így a legmegfelelőbb változtatásokat tudják javasolni.
A válaszok alapján megújított sokszínűségi vállalások a következő öt területre koncentrálnak:
1. Egyenlőség minden szinten. Ezen a területen a nemek közötti egyenlőség és a női vezetők arányának növelése, az LMBTQ+ kollégák és a megváltozott munkaképességű kollégák támogatása van a fókuszban. Utóbbi esetben a fizikai fogyatékosság mellett a neurodiverzitással élő kollégákra, jelentkezőkre és vásárlókra is kiemelten figyelnek.
A Tescónál tisztában vannak azzal, hogy az egyenlőség a bérekkel kezdődik. Minden női és férfi munkavállalót összehasonlítva a nemek közötti összkereset-különbség tavaly óta 0,04 százalékponttal csökkent Magyarországon a Tescónál. A pozitív változás egyik fő mozgatórugója a nők számának növekedése a felsővezetői pozíciókban.
Ahogy látható, még mindig bőven vannak különbségek a női és férfi kollégák bére között, még ha évről-évre valamennyire csökkenő mértékben is. Ennek fő okai, hogy arányaiban több férfi tölt be felsővezetői pozíciót – a teljes munkaerő-állományban kétszer annyi a nő, mint a férfi, míg az igazgatók között megfordul ez az arány. Emellett az áruházakban és raktárakban több férfi kolléga vállal bérpótlékkal járó műszakokat hétvégén, éjszaka, illetve ünnepnapokon. Miközben több női áruházvezető dolgozik kisebb áruházakban, magasabb a férfi áruházvezetők aránya a nagyobb méretű hipermarketekben.
2. Akadálymentesség – dolgozóknak, vásárlóknak. Ennek a fejlesztéséhez fontos inputot ad az Ez vagyok én felmérés, amely a kollégák egyéni igényeire koncentrál. A belső folyamatokat érintő fejlesztéseket tematikus programok szervezésével is támogatják: az Európai Unióban május a sokszínűség hónapja, a Tescónál ekkor három héten át, minden héten más-más témát dolgoztak fel személyes és online eseményeken keresztül. Idén szó volt a generációk közötti különbség áthidalásáról, a megváltozott munkaképességűek igényeiről és a nemek közötti egyenlőségről.
3. Rugalmas munkavégzés, amely figyelembe veszi a dolgozók személyiségét, aktuális életszakaszát, és otthoni körülményeinek változatosságát is. A Tescónál a rugalmasság mindenki számára jár a munkavégzés szintjétől függetlenül, pályakezdőknek, a jobb munka-magánélet egyensúlyt keresőknek vagy éppen azoknak, akik életük kulcsfontosságú szakaszait élik, szülővé váltak, vagy hozzátartozójukat gondozzák, esetleg nyugdíj előtt állnak.
Nem gond az sem, ha valaki csak megadott óraszámban tud dolgozni. Sok dolgozónak segítség a tömörített munkahét – ez a legtöbb esetben négy 10 órás munkanapot jelent – amit három hónapig lehet igénybe venni, például tanulmányi okokból vagy gondozási feladatok esetén. A munkavállalók dolgozhatnak nemzetközi távmunkában is rövidtávon, és ha elfogyott a „rendes” szabadságuk, akár öt nap plusz szabadságot is vásárolhatnak, ahol egy szabadnap ára egy munkanapnyi bruttó bér. Emellett lehetőség van a hibrid, irodai-otthoni munkavégzésre is a Tescónál, ahol három napot az irodában, két napot pedig otthonról dolgozhatnak. A vállalatnál részmunkaidős lehetőséget is biztosítanak, a munkatársak 26 százaléka jelenleg is részmunkaidőben dolgozik.
4. Toborzás újragondolva – A Tescónál már a munkatársak felvételekor figyelnek arra, hogy minden társadalmi csoport egyenlő esélyekkel induljon, ehhez a pozitív megkülönböztetést is alkalmazzák. Amellett, hogy a kiválasztás alapja magától értetődően minden esetben a készségek és a szakmai tapasztalat, a felsővezetői pozíciók betöltéséhez egyebek mellett nemi szempontból kiegyensúlyozott jelöltlistákat készítenek, hogy több nő kerülhessen vezető pozícióba.
Nő (%) | Férfi (%) | |
Teljes állomány | 68 | 32 |
Beosztott munkatársak | 70,3 | 29,7 |
Vezetők | 59,6 | 40,4 |
Felsővezetők | 49,4 | 50,6 |
Igazgatók | 33,3 | 66,6 |
Bár ma már nagyobb arányban töltenek be nők felsővezetői pozíciókat is a Tescónál, mint pár éve, és még hosszú az út az egyenlőségig, a Tesco Magyarország Közép-Európa más nagyvállalataihoz képest már most előrébb jár a női vezetők arányában. Ezt a Women’s Development Programme is segíti, amely a magas szakmai potenciállal rendelkező női kollégákat támogatja a személyre szabott karrierterv kialakításában a vállalatnál.
5. Fiatal munkavállalók – a Tesco a helyi közösségeket segítő „Start a jövőért” programját kiterjeszti a kiskereskedelem területére is. Ennek keretében hátrányos helyzetű fiataloknak ad lehetőséget, hogy betekintsenek a kiskereskedelem működésébe, hogy meglegyen az a kis extra segítség, ami az induláshoz kell.
Szakértői segítség baj esetén
Az áruházlánc a napi munkavégzést támogató jólléti intézkedése mellett akkor is gondoskodik dolgozóiról, ha életük kedvezőtlenül alakul. Pár éve már elérhető a tescós kollégák számára a Munkavállalói Támogató Program, amely a nehéz élethelyzetbe került kollégáknak nyújt ingyenes és folyamatosan, a nap 24 órájában elérhető segítséget. A dolgozók bármilyen személyes, jogi, pénzügyi vagy egészséges életmóddal kapcsolatos témában fordulhatnak a szakértőkhöz.
Webináriumok, menopauza, női karrier
Fontos a képzés is a munkavállalók jóllétéhez. Az egész régióban kiemelkedően magas a munkatársi részvétel a kéthetente jelentkező, jólléttel kapcsolatos webináriumokon. Az angol nyelvű képzések a teljes közép-európai régióban elérhetők a dolgozók számára és olyan témákat járnak körül, mint a stressz, a kiégés, az imposztorszindróma, az alvás, vagy éppen a tudatos otthoni munkavégzés.
Nagy sajtónyilvánosságot kapott a Tesco Nők 40+ programja, amit még 2020-ban indítottak el. Célja, hogy az élethelyzetre szabott könnyítésekkel, extra szolgáltatásokkal, tanácsadással támogassa női munkatársakat a menopauza, azaz a változókor időszakában. Mivel a tescós dolgozók átlagéletkora 42-43 év, csaknem minden harmadik női munkatárs érintett ebben az életszakaszban. A menopauza a magyar középkorú női munkavállalók 60 százalékát érinti valamilyen formában, ennek ellenére a témát még sok helyen tabuként, kizárólag magánügyként kezelik.
Mivel a munkavállalók túlnyomó többsége, csaknem 70 százaléka nő, a vállalat külön felelősséget érez a támogatásuk iránt. Minden női munkatársat személyre szabott fejlődési tervvel, valamint külön fejlesztési programmal is segíti karrierje előrehaladásában – ennek köszönhetően tavaly óta növekedett a felsővezetői pozíciókat betöltő nők aránya.
A Tesco ingyenes intim higiéniai termékeket biztosít munkavállalói számára a mosdókban, amellett, hogy – szintén többségében női – vásárlóira is gondol: 2024 júniusa óta minden sajátmárkás menstruációs termékének árát az 22 százalékkal csökkentette.
Rugalmas munkaidő a gondoskodóknak
Majdnem minden második tescós munkatárs gondoskodik otthon valakiről. A legtöbben gyermekükről, de sokan vannak azok is, akik idősebb rokonaikat látják el, más kollégák fogyatékossággal élő gyermeknek vagy felnőttnek viselik gondját. A munkaadó részéről ilyenkor például a munkaidőben megmutatkozó rugalmasság és a családi igények figyelembevétele elengedhetetlen ahhoz, hogy az érintettek egyszerre munkahelyi és a gondozói feladataikat is el tudják látni.
A cikk megjelenését a Tesco-Global Áruházak Zrt. támogatta