Válassz jó túrafelszerelést, hogy ne érjen a hegyen csalódás!
2024. június 19. – 10:52
Az utóbbi években nagyon megnőtt itthon a kirándulás mellett a komolyabb túrázás népszerűsége is. Dübörög a szezon, most a Decathlon segítségével utánajártunk, milyen szempontok alapján érdemes felszerelést választani. Bepillanthatunk abba is, hogyan fejlesztik a saját márkás termékeket, hogy azok komoly igénybevételnek is megfeleljenek.
A Covid idején a sportolási lehetőségek szűkülése miatt megugrott az outdoor sportok népszerűsége, ami a túrázás esetében is tapasztalható volt. Ez a növekvő trend bár kisebb ütemben, máig érezhető a Decathlon tapasztalatai szerint. A hétvégi kirándulók és a többnapos, hosszabb utakat vállaló trekkerek száma egyaránt megnőtt.
Mitől jó egy túrahátizsák vagy épp egy sátor?
A Decathlon két új saját márkás terméke, a kényelmes, többnapos túrákra is bevethető Forclaz MT 500 Air hátizsák és a könnyű, így bármilyen kirándulásra magunkkal vihető kétszemélyes sátor, a Forclaz MT900 példáján keresztül jártunk utána, hogyan készülnek a Decathlon termékei és hogyan választunk ezek közül. Mindkét terméket komolyabb elvárásokkal rendelkező vásárlóknak szánták, ebben a kategóriában jó ár/érték arány is jellemzi őket.
A hátizsák kényelmes, jól szellőző hátrészt, rengeteg praktikusan használható rekeszt és zsebet kapott. Az 50+10 literes méretbe rengeteg minden elfér, ugyanakkor ügyeltek rá, hogy még a nagy rekeszben lévő cuccainkhoz is könnyen hozzáférjünk, a legfontosabb dolgainkat pedig mindig könnyedén elérjük. És akár az említett kétszemélyes sátor is belefér.
A sátor annak ellenére, hogy kevesebb, mint 2 kilogramm, tartósságban, víz- és szélállóságban, is hozza amire szükségünk lehet. Olyan részletekre is figyeltek a tervezők, hogy a külső tároló rész alá is kerüljön anyag – azaz ne a földre kelljen tenni a felszerelésünket.
Egyre többen keresik a komoly tudású termékeket, de a belépő szint a legnépszerűbb
Aki sokat túrázik, tudja mit keres, tisztában van az igényeivel: szereti felpróbálni, kézbe venni a kinézett túrafelszerelést, esetleg az eladókkal is megbeszélni elképzeléseit. Ezzel együtt a vásárlók jelentős része ma már nem feltétlen csak az üzletben válogat a Decatlon tapasztalata szerint és a kezdő túrázók is egyre tudatosabbak. A különböző sportspecifikus közösségek, social csoportok, összehasonlító oldalak, terméktesztek és kommentek/vélemények elérhetősége miatt egyre felkészültebb vásárlókkal találkoznak az áruházaikban vagy a webshopon keresztül.
A legtöbben továbbra is a kezdő vagy a középhaladó kategóriába eső felszerelést keresik, de évről-évre növekszik a komolyabb technikai termékek kereslete is. A legnagyobb mennyiségben továbbra is a kiránduláshoz, könnyebb túrákhoz vagy a családi kempingezéshez ajánlott termékekből fogy, de növekvő érdeklődést tapasztalnak az áruháznál a trekking (többnapos túrázás) vagy például a sziklamászó termékek iránt is. A prémium termékeik vásárlói között tipikusan a 30-as, 40-es férfiak vannak többségben – akiknek igénye és anyagi lehetősége is megvan arra, hogy komolyan vegyék hobbijukat.
Így vásárolunk mi
Ugyanakkor nem cél, hogy a vásárlók mindenáron a felsőkategóriás termékeket válasszák, sokkal fontosabb, hogy mindenki a saját felhasználási szintjének megfelelően vásároljon felszerelést. A legnépszerűbbek a ruházati termékek és lábbelik – szezonnak megfelelően – a kiegészítők és felszerelések közül pedig a túrahátizsákok, sátrak, matracok, hálózsákok, fejlámpák és a kulacsok fogynak a legjobban.
Nem meglepő, hogy a hazai vásárlók inkább árérzékenyek a nyugat-európaiakkal összehasonlítva – minden kategóriában fontos számunkra a jó ár/érték arány. Emellett Magyarországon még mindig a fizikai vásárlást részesítjük előnyben, kisebb az online vásárlások aránya, például Németországhoz vagy Hollandiához képest.
Egyre zöldebb a sátrunk
A fenntarthatóság egyik fő követelménye, hogy sokáig bírja egy felszerelés, egyre fontosabb szempont a vásárlók és a gyártó számára is. Évek óta egyre több kiegészítő, alkatrész és javítószett kapható a Decathlonnál, amikkel meg lehet hosszabbítani az adott termék élettartamát.
Ilyen például a külön kapható sátorrudazat, a különböző javítófoltok, csatok és cipzárok – de a sor sokáig folytatható. Ha kérdésünk van, a termékek használatához, karbantartásához, javításához is kapunk tanácsot és segítséget, vagy akár helyben is megjavítják sportfelszerelésünket.
Tesztközpont a Mont Blancnál
Népszerű saját márkás termékei esetében a Decathlon nagy hangsúlyt fektet a tervezésre, fejlesztésre. Kilenc tervezőközpontjuk működik Franciaországban, a Mont Blanc lábánál többszáz tesztelő, tervező dolgozik a túrafelszerelések fejlesztésén.
A folyamat során figyelembe veszik a profi és az online felületeken visszajelző amatőr túrázók igényeit is. A vásárlók visszajelzéseit Magyarországon is gyűjtik, majd továbbítják a fejlesztést és gyártást végző csapatnak.
Az új és a továbbfejlesztett termékeket laboratóriumi körülmények között és terepen egyaránt tesztelik. Amikor egy prototípus átmegy a víz – és kopásállósági vizsgán, teljesít a szélcsatornában, mehet a hegyre, hogy valós körülmények között is bizonyítson.
Mindebből pedig rengeteg saját innováció és szabadalom születik, olyanok, mint például a mindenki által ismert 2 Seconds – villámgyorsan nyitható Quechua sátor.
A cikk megjelenését a Decathlon támogatta