Több tízmilliót is kereshet, ha most küldi képzésre munkavállalóit

2024. május 23. – 10:53

Több tízmilliót is kereshet, ha most küldi képzésre munkavállalóit
Kaiser Eszter. Fotó: AGORA

Másolás

Vágólapra másolva

Még lehet pályázni a munkatársak képzésére és bérköltségeik térítésére is fordítható, akár 150 millió forintos vissza nem térítendő támogatásra – a határidő június 30. Nem érdemes azonban halogatni ezt a lehetőséget, amelyből a vállalatok méretüktől, intenzitásuktól függően akár több tízmilliós pluszban, vagy minimális önerővel, illetve a tréningpiaci ár negyedéért kijöhetnek. A megfelelő tréningcég kiválasztása, a pályázati anyag és ütemterv összeállítása egy hónapot is igénybe vehet.

A Ginop Plusz 3.2.1-21 pályázat minden méretű vállalat számára nyitott, az ország egész területéről, ahogy azt korábbi cikkünkben is megírtuk.

A kis- és középvállalatok 75 millió, a nagyvállalatok pedig 150 millió forint támogatásra pályázhatnak. A kisvállalkozások még plusz bevételhez is juthatnak a képzésekkel, mivel ők elszámolhatják a képzési költségek és a munkából a képzés idejére kiesők bére mellett a cégen belüli szervezést és az adminisztrációt végző munkatárs, azaz a szakmai megvalósító bérét is.

Egy középvállalat szinte nullára kijöhet a pályázattal, miközben nő munkavállalóinak tudása, egy nagyvállalat pedig a piaci árú képzések árának harmadáért-negyedéért fejlesztheti munkavállalóit, ha pályázik. Sőt, idén először az energiaintenzív szektorban működő nagyvállalatok is kaphatnak 100 százalékos támogatást.

Az 50 fő alatti kisvállalkozások 70 százalékos, az 50-250 munkavállaló közötti középvállalkozások 60 százalékos, míg a 250 fő feletti nagyvállalatok 50 százalékos vissza nem térítendő képzési támogatásra pályázhatnak a Ginop Plusz 3.2.1-21. keretei között. A pályázat idén június 30-ig érhető el. Az ország egész területéről, tehát Budapestről is pályázhatnak az érdeklődők. A 15 milliárd forintos keretösszegű támogatást információs és kommunikációs technológiai (IKT) képzésekre, úgynevezett soft skill képzésekre (például értékesítési, ügyfélszolgálati, kommunikációs, konfliktuskezelési vagy vezetőfejlesztési témákban), nyelvi képzésre és szakmai ismeretekre irányló képzésre lehet igénybe venni.

Egyre több cég ismeri fel, hogy nemcsak technológiát kell fejleszteni, hanem az embereit is. „Motiváltabb munkatársakkal, alacsonyabb fluktuációval és a képzések nyomán hatékonyabban működő szervezettel versenyelőnyre tehet szert a magyar és a nemzetközi piacon is” – állítja Kaiser Eszter, a magyar képzési piacon másfél évtizede működő Agora Oktatási Intézet ügyvezetője.

Emellett már nem számít úri huncutságnak a munkatársak mentális egészségével foglalkozni, amit a magas infláció és a háború is kikezdett. „Míg tíz éve inkább a felsővezetőknél, öt éve a középvezetőknél volt jellemző a tendencia, mára minden munkatársat szokás stresszkezelés, mindfulness, reziliencia növelését, kiégés megelőzését segítő kurzusokra küldeni” – mondja Kaiser Eszter.

Fókusz az energiaintenzív cégeken

Kiemelt támogatást kaphatnak a mostani pályázatban az energiaintenzív ágazatokban működő, így az energiaárak emelkedése miatt nehéz helyzetbe került nagyvállalatok.

„Hazánk uniós csatlakozása óta nem volt még soha olyan képzési pályázat, amelyben egy nagyvállalat 100 százalékos támogatásban részesülhetett. Most az energiaintenzív ágazatokban tevékenykedő cégek így akár több tízmillió forintos pluszban is kijöhetnek a munkabértámogatásnak köszönhetően. A jövőbeli pályázatok feltételei egyelőre nem ismertek, de úgy gondolom, hogy a mostani 100%-os támogatás egy kivételes lehetőség a vállalatok számára.” – vélte az AGORA Intézet ügyvezetője.

Kedvenc képzések

Sok céget érint, így mostanában nagyon népszerű a generációk közötti együttműködés javítására fókuszáló képzés. A tehetséggondozó talent programok a nagyvállalatoknál egyre fontosabbnak, melyek lehetnek szakmai vagy vezetői utánpótlást biztosító fejlesztések. Nagyvállalati közegben a vezetőfejlesztés is örök sláger az AGORA ügyvezetőjének tapasztalata szerint.

A közepes vagy kisméretű vállalatok számára ugyanakkor a legnagyobb segítség az, ha az egyéni készségfejlesztés mellett szervezetfejlesztés is zajlik.

Az első pályázóknál, főleg kkv-k esetében és azoknál a dolgozóknál, akik még nem vettek részt tréningen, a munkatársak közötti együttműködés fejlesztésére irányuló képzések népszerűek, de a kommunikációs, konfliktuskezelési és az asszertív kommunikációs kurzusok is kedveltek. „Ezek olyan témák, amelyeket évente, két évente érdemes elővenni, szervezeti és egyéni szinten is” – tette hozzá Kaiser Eszter.

Fotó: AGORA
Fotó: AGORA

Hogyan válasszunk profi tréningcéget?

Sajnos jelen vannak a pályázati és tréningpiacon olyan cégek is, akik kifejezetten az árelőnyre fókuszálva próbálnak kisebb-nagyobb cégeket rávenni, hogy velük pályázzanak, míg a szakmaiságot, a minőségi fejlesztést nem tartják hangsúlyosnak, nem feltétlenül rendelkeznek tapasztalt, nagy tudású trénerekkel, tanácsadókkal. Kaiser Eszter szerint ez azért is rendkívül káros, mert így az első alkalommal pályázó, vagy tréningek terén még kezdő cégek rossz tapasztalatokat szereznek és ez visszavetheti a pályázási kedvüket a jövőben.

Egy profi trénercég ugyanis folyamatosan dolgozik a know how-ján, a munkatársak továbbképzésre járnak, alapvető az éves teljesítményértékelés, folyamatos a trénerek minőségbiztosítása, külföldi módszertani licenszeket vásárolnak és akár saját blended learningben is oktatnak – ez utóbbi azt jelenti, hogy távoktatásban zajlik az előzetes felkészülés és erre épül a konkrét tréning.

Ha valaki nem biztos abban, hogy komoly tréningcéggel ült le tárgyalni, az alábbi keresztkérdésekkel gyorsan kiderítheti, a kiszemelt cég valóban megfelelő szakmai színvonalat képvisel-e.

  • Rendelkeznek-e saját szervezetfejlesztési módszertannal, diagnosztikai eszközökkel?
  • Tudnak blended learningben oktatni? A távoktatást letudják-e egy 30 slide-os ppt-vel, vagy van saját fejlesztésű szoftverük, alkalmazásuk?
  • Érdemes megnézni a tréningcég weboldalát is, hogy szerepelnek-e a munkatársak, trénerek, van-e részletes adatlapjuk a szakmai múltjukról, szakterületükről.
  • Mérik-e a tréningek, fejlesztések hatékonyságát?
  • Ha tagjai a magyarországi tréningcégeket összefogó szakmai szervezetnek, a Tréning Kerekasztalnak, akkor már biztosított a szakmai minőség.

Így kezdd el

A jogosultságvizsgálatra a jelentkezés semmilyen kötelezettséggel nem jár. Ennek nyomán az AGORA hamarosan felveszi a kapcsolatot az érdeklődővel, aki információs anyagokat kap. Az első tárgyalás során megbeszélik a pályázat anyagi részleteit, és felmérik a vállalat igényeit is.

Ha ezután a folytatás mellett dönt a cég, következhet a szakmai egyeztetés, ahol megnézik, hogy az adott cégnek milyen fejlesztésre van szüksége, majd minden esetben egyénre szabott képzési tervet állítanak össze.

„A cégeknek most azt kell eldönteni, hogy a pályázati indulással vállalnak-e egy kicsivel nagyobb adminisztrációt annak érdekében, hogy sokkal kedvezőbb anyagi feltételek mellett képezzék munkavállalóikat” – összegezte Kaiser Eszter.

Az AGORA Oktatási Intézet Magyarország egyik vezető tréning és tanácsadó cége. A Ginop Plusz pályázatokból az elmúlt 2 évben 235 vállalatnak segített elnyerni a képzési támogatást, 100 százalékos sikerességi aránnyal. Több mint húsz éves szervezetfejlesztési, felnőttképzési, tanácsadási és pályázati tapasztalatuk van, másfél évtizednyi a tréningek terén. Közel 20 belsős trénerrel, tanácsadóval dolgoznak, a Tréning Kerekasztal tagjai és maximális 100 ponttal első helyen állnak a közel 200 magyarországi tréning és tanácsadó cég között az IFKA független minősítési rendszere alapján.

A cikk megjelenését az AGORA Oktatási Intézet támogatta.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!