A zöldebb áruszállításé a jövő – bemutatták az új Lidl kamionokat
2023. december 28. – 10:55
A közúti áruszállítás nélkül megbénulna az élet. A kamionok károsanyag-kibocsátása miatt ugyanakkor az iparági résztvevők és a törvényalkotók is törekednek arra, hogy zöldebb megoldásokat találjanak. Nemrég a Lidl lépett egy nagyot az alternatív hajtású kamionok bevezetésével.
Az áruszállítás az Európai Unióban mintegy hatmillió embernek jelentett munkát 2020-ban. Tevékenységük szinte minden iparág számára létkérdés – legyen szó kereskedelemről, a gyógyszeriparról vagy a termelésről. Vásárlóként így kapjuk időben kézhez a rendelt csomagokat, vagy jutunk hozzá a boltok termékeihez, melyek néha több ezer kilométerről érkeznek.
A Covid és az ukrán háború miatt jelentősen megnövekedett a kamionos fuvarozás mértéke, miközben a vasúti szállítás aránya csökkent – ráadásul sok esetben kerülőkkel és nagyobb távolság megtételével lehet csak az egyes szállítmányokat eljuttatni a kontinensen belül vagy Ázsiából.
A szállítmányozás több mint ötven százaléka ma közúton történik egy idei uniós állásfoglalás szerint, mely leszögezi, hogy ennek környezeti hatását csökkenteni kell.
Több mint felére csökkentené az EU a károsanyag-kibocsátást
Az Unió előrejelzése szerint a kibocsátás várhatóan 2030-ig huszonöt százalékkal, 2050-ig ötven százalékkal emelkedhet abban az esetben, ha nem teszünk azonnali lépéseket. Ezért 2021-ben az Európai Bizottság átfogó klímapolitikai intézkedéscsomagjába – mely szerint a károsanyag-kibocsátási szintet az 1990-es átlag 55 százalékára kell csökkenteni –, bekerült a közlekedés és árufuvarozás témája, úgyhogy drasztikus változásokra lehet számítani.
Alternatív hajtással az egészségesebb levegőért
A belső égésű motorokkal történő közúti árufuvarozás több szempontból problémás a környezet és a benne élők számára. Egyrészt az emisszió miatt, másrészt a hagyományos hajtású teherszállítók zajterhelést is jelentenek, nagyobbat, mint az alternatív hajtású járművek.
Természetesen nem lehet kiiktatni a kamionos áruszállítást, így az alternatív hajtás, illetve a kombinált árufuvarozás jöhet szóba. A rövidebb távokra, például országon belüli fuvarozásra optimális alternatívákat egyelőre az elektromos és az LNG (vagyis cseppfolyósított földgázzal működő) motorok jelentik.
A Lidl fenntarthatósági és klímavédelmi törekvései jegyében négy elektromos és hat LNG hajtású gépjárművel kezdi meg az átállást. Az új gépjárműveket (három 18 tonnás elektromos teherautó, egy 40 tonnás elektromos és hat 40 tonnás LNG kamion) pedig mindennapos kiszállításra fogják használni.
A 18 tonnás elektromos teherautókkal a vállalat ecseri logisztikai központjából a budapesti Lidl áruházakba, míg az elektromos nyergesvontatóval Budapesten, valamint Pest vármegyében található boltokba szállítanak termékeket. Az LNG-kamionok elsősorban a szigetszentmiklósi raktárból juttatják el az ország különböző pontjaira a friss árut.
Megújuló töltés, kevesebb károsanyag
Az áruházláncnál az új 18 tonnás e-teherautók öt akkumulátorral működnek, és egy feltöltéssel 120 kilométert tudnak majd megtenni. Az akkumulátorokat a Lidl logisztikai központjaiban száz százalékban megújuló forrásból származó villamos energiával töltik fel, a raktérben 18 raklapnyi árut tudnak elhelyezni. Egy fordulóval több áruházat is képesek kiszolgálni így.
A 40 tonnás elektromos kamion hat, egyenként 192,3 kWh-s akkumulátorral működik, ezeket öt óra alatt töltik fel és 200 kilométert képesek megtenni vele.
Cseppfolyós gáz, vagyis az LNG
Az LNG alacsony hőmérsékleten és nyomáson cseppfolyóssá átalakított földgáz, melyet alternatív üzemanyagként használnak. A cseppfolyós gáz kevesebb károsanyagot juttat a levegőbe, ezért fenntarthatóbb megoldásnak számít a dízellel összehasonlítva.
A Lidl LNG-hajtású nyergesvontatói körülbelül 750 kilométert tesznek meg egyetlen teletankkal, a hozzájuk kapcsolt félpótkocsik 33 raklapos rakodótérrel rendelkeznek, így akár három-négy Lidl üzletet is el tudnak látni áruval.
„A hagyományos dízel üzemű kamionok alternatív hajtású járművekkel történő cseréje révén 2030-ig tizenöt százalékos szén-dioxid-kibocsátás-csökkenést szeretnénk elérni a 2021-es szinthez képest” – írták a közleményükben, és hozzátették, hogy komoly mérföldkőhöz érkeztek azzal, hogy bolti áruszállítást környezetbarátabbá és fenntarthatóbbá alakítják.
„A forgalomba helyezett összesen tíz alternatív hajtású járművel megkezdtük a 2030-ig vállalt célunk megvalósítását, hogy működésünk mellett a logisztikához kapcsolódó üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése révén is tevékenyen hozzájáruljunk a klíma védelméhez és a tisztább levegőhöz. Felelős vállalatként büszkék vagyunk arra, hogy a hazai élelmiszerláncok közül a Lidl alkalmazza majd a legnagyobb, bolti áruszállításhoz használt alternatív hajtású flottát” – foglalta össze a törekvéseiket Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője.
A cikk megjelenését a Lidl Magyarország támogatta