Jó nagyot drágult a saját autó használata idén, és januárban sem lesz olcsóbb

2023. december 20. – 10:56

Jó nagyot drágult a saját autó használata idén, és januárban sem lesz olcsóbb
Fotó: wigo

Másolás

Vágólapra másolva

A saját tulajdonú autó, annak ellenére, hogy egyre többe kerül, sokak számára még mindig a legfontosabb eszköz, ha másért nem, hogy függetlennek érezze magát. Pedig érdemes lenne mindenkinek utánaszámolni, milyen ára van az egyébként is rengeteg kötöttséggel járó függetlenségnek. És annak, hogy milyen előnye van, ha lemondunk róla, és másképp oldjuk meg a közlekedésünket. Van, amikor jobb a busz, máskor a bringa, vagy épp a megosztott autó.

Hat-hét millió forint manapság már épphogy csak elég egy formásabb, új, kiskategóriás autóra, egy nagyobbacska modell pedig, amiben már a család is kényelmesen elfér, inkább a 10 milliós kategóriába tartozik, és kijelenthető, hogy a fiatal használt autóknál sem sokkal jobb a helyzet. Mindez nem is meglepő annak fényében, hogy hiába lettek éves összevetésben némileg olcsóbbak az új autók idén, ha 2022-ben 15,4 százalékkal drágultak.

Egy saját autó fenntartásának költségei persze messze nem érnek ott véget, hogy hazavittük az új családtagot; ahogyan erről már többször is írtunk. A járulékos kiadások mértéke ráadásul folyamatosan emelkedik is. A kötelező gépkocsi-biztosítás például Budapesten átlagosan 17 százalékkal drágult idén, és már 70 ezer forint felett van, egy fiatalabb autóra pedig szinte kötelező cascót is kötni, amelyek ára mostanra átlagosan 150 ezer forintos éves tételt jelent. Korántsem szívderítő adatok, és a szervizdíjak is igyekeznek tartani a lépést az inflációval, 15-20 százalékos emelkedést lehetett idén mérni ezen a területen is. Még ha minden rendben is van az autónkkal, akkor is kell időszakosan abroncsokra költeni és egy teljesen átlagos, 15 col méretű garnitúrát 100 ezer forintnál olcsóbban nehéz manapság beszerezni, erre jöhet a gumizás költsége, ami 10-15 százalékkal lett drágább idén.

2023-as év végén tartva pedig már azt is kijelenthetjük, hogy a jövő év sem lesz sokkal kedvezőbb. Már most ismert jónéhány paraméter, hogyan drágul tovább az életünk. Ha csak az autófenntartás legfontosabb komponensét, az üzemanyagárakat nézzük, egy komoly ugrás biztosan lesz év elején. Januártól 41 forinttal emelkedik a jövedékiadó-tartalma az üzemanyagoknak literenként, amire még rájön az áfa is, szóval igencsak örülhetünk majd, ha 700 forint alatti benzinárakkal megússzuk a jövő évet.

Az autóhasználat szerves része a fentieken túl a nagyvárosokban a parkolás költsége is, arról nem is beszélve, hogy a parkolási zónák is örökös terjeszkedésben vannak, és csak az elmúlt két évben nagyjából tíz százalékkal növekedett a területük Budapesten. A Belvárosban manapság 600 forintnál olcsóbban parkolni egy órát már nem lehet, és a parkolás kapcsán érik a zöld rendszámos autók ingyenes várakozásának korlátozása is. Ha pedig elhagynánk a várost, tudunk egy újabb költséggel kalkulálni, hiszen már a jövő évi autópályahasználati díjak is ismertek. Mivel ezek egy ideje automatikusan követik az inflációt, ez a tétel 16,4 százalékos drágulást jelent az esetükben. Magyarán egy 10 napos matrica 6400 forintba kerül majd 2024-ben.

Bár könnyű belátni, hogy milyen mértékben drágul az autófenntartás költsége, sokaknak saját kocsit tartani olyan kényelmi kiváltság, amiről nehezen tudnak továbbra is lemondani, miközben alig autóznak. Egy korábbi felmérés szerint az autóvezetők többsége – 67 százalék – kevesebb, mint 20 kilométert tesz meg a kocsijával naponta, sőt, ennek a 67 százaléknak a fele is alig 10 kilométert autózik, a maradék időben pedig csak áll az utcán (jobb esetben fedett parkolóban) az autónk és viszi a pénzünket. Ha csak abba gondolunk bele, hogy a fent taglalt, nem éppen szerény összegeket felszabadítjuk, bizony elég sok lehetőségünk marad, kötöttség nélkül – akár egy autómegosztóval is közlekedni. Érdemes kiszámolnia egyszer mindenkinek, hogy egy autómegosztót használva és fenti elemeket összeadva, nem jár-e jobban a közösségi autózással.

Egyre jobb alternatíva a megosztott autó – Fotó: wigo
Egyre jobb alternatíva a megosztott autó – Fotó: wigo

Többször bemutattuk már mi is, hogy aki évi 7500 kilométernél kevesebbet autózik egy fiatal saját autóval, az jobban járhat egy carsharing szolgáltatással, miközben egycsapásra megszabadul az autótulajdonlás (nem csak) anyagi nyűgétől is. A fenti kiadások természetesen nem csak egyéni szinten jelentkeznek, a cégek ugyancsak spórolhatnak több költségelem kiesésével, amit a carsharing biztosít, mint például a cégautó adók, valamint a kulcsos autók parkoltatási költsége. A biztosítás, szervizelés, tankolás vagy töltés mind a carsharing cég dolga és olyan fix költségek sem terhelik többé a cég készpénzállományát, mint az autóbeszerzés vagy a lízingdíj terhei.

Budapesten már most is nagyjából 1500 megosztott autó cirkál, vagyis azon sem kell nagyon izgulni, hogy nem lesz szabad autó valahol a közelünkben. Az autóválaszték is igen színes, egy aprócska Fiat 500-as a legtöbbször elég is a tipikus rövid városi carsharing utakra, de ha többen vagyunk, vagy csomagokkal akkor pedig ott egy praktikus Peugeot 3008-as.

Hogy a rendszer mennyire életképes, azt jól mutatják a felhasználói számok: Budapest megújult carsharing szolgáltatója, a wigo idén már több mint 100 ezres felhasználótáborral rendelkezik, akik csaknem 8 millió kilométert autóztak 2023-ban. Az árak pedig a fenti tényezők figyelembevételével teljesen ésszerűek. A wigo-nál 75 forintos percdíjtól lehet útnak indulni , sőt előre le is lehet foglalni, vagy akár a házunk elé is kérhetjük az autót a szolgáltatási területen belül. A házhozszállítás egyik nagy előnye, hogy nem feltétlen szükséges ilyenkor sem órákra vagy napokra elvinni az autót, hanem már perces utakhoz is lehet kérni. Ráadásul azon sem kell izgulni, melyik csomagot érdemes választani, ha elviszünk egy autót. A rendszer annak alapján számolja a díjat majd, amivel a legjobban járunk időalapon. A wigo-hoz nem is kell más csak egy okostelefonos applikáció, ami letölthető iOS-re és Androidra is.

A cikk megjelenését a wigo támogatta

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!