4 tipp, hogy mindenki jobban érezze magát az irodában

2023. július 3. – 10:56

4 tipp, hogy mindenki jobban érezze magát az irodában
Fotó: Kinnarps

Másolás

Vágólapra másolva

A tanulmányok szerint a világ munkáltatóinak több mint fele (54%) tapasztal nehézségeket a megfelelő munkavállalók toborzása terén. Ez a szám az elmúlt évtizedben megkétszereződött. Az emberek számára a bérek, a rugalmasság és a munkahelyi kihívások a legfontosabb szempontok. Ezek azonban nem vizsgálhatók önmagukban, hanem szorosan összefüggenek a jó közérzettel, szervezeti kultúrával és vezetőség hozzáállásával. A modern munkavállalók olyanok, mint a modern fogyasztók: felhasználói élményre vágynak a munkahelyükön. És itt lép színre a holisztikus ergonómia.

Az ergonómiáról leggyakrabban az jut eszünkbe, hogy olyan bútorokat választunk egy irodába, melyik hozzánk illeszkednek, személyre tudjuk őket szabni, hogy jobban összpontosíthassunk a feladatokra. Az időtálló és jó minőségű darabok hosszú távon pénzt takarítanak meg egy cégnek, illetve javulhat a munkatársak egészsége, nőhet a hatékonyságunk. De ha tovább megyünk, a bútorokon túl lényeges, hogy olyan munkakörnyezetet hozzunk létre, ami hozzánk igazodik, és nem fordítva: ennek része az átgondolt térkialakítás, a megfelelő eszközök biztosítása, és az, hogy a dizájn ne írja felül a dolgozók igényeit.

Teremts támogató szervezeti kultúrát!

Az irodai jóllét nélkülözhetetlen eleme a fizikai tér praktikus kivitelezése, de messze nem csak ezen múlik az irodai hangulat. Nem mindegy, mennyire vagyunk leterhelve, hogy a feladatainkhoz szükséges eszközök rendelkezésre állnak-e, és az sem, hogy mennyire működik csapatként egy munkahely. Mindenekelőtt gondolnunk kell arra, hogy az irodát úgy alakítsuk ki, hogy az a kollégák igényeit szolgálja: az elhelyezkedés, a dizájn, valamint az elrendezés támogassa a munkát, és ne a kollégáknak kelljen megtalálni azt a sarkot, ahol tényleg szívesen dolgoznak.

Fontosak a jó közösségi terek is – Fotó: Kinnarps
Fontosak a jó közösségi terek is – Fotó: Kinnarps

A pandémia jelentősen átírta az irodai szokásainkat, és a hirtelen jött home office után nem mindenki úgy tért vissza a munkához, mint azelőtt, hanem a hibrid munkavégzés lett a favorit. Sokaknál az első kérdések között szerepel egy állásinterjún, hogy egy munkahéten az otthon, illetve az irodában töltött napok válthassák egymást. Utóbbi pedig jó, ha ötvözi a meghitt otthoni környezetet a produktív, közösségi munkavégzés előnyeivel. A munkahelyi biztonságérzet kulcsfontosságú, és ha a kollégák boldogan érkeznek, az nemcsak nekik, de az üzletnek is jót tesz.

Számold fel a multitaskingot!

Az agyunk igazából nem képes valódi multitaskingra: bár úgy tűnhet, hogy sok feladatot egyszerre végezhetünk, valójában az agyunk csak gyorsan válogat közöttük. Részekre bontja az időt és a figyelmet, elosztja azt a teendők között. Ez viszont nem mindig hatékony, és jelentős időveszteséget okozhat, ezért, ha egyszerre akarunk írni egy emailt, miközben egy beszélgetést is folytatunk, csökkenhet a teljesítményünk. Sőt, egyes kutatások szerint akár húsz percbe telhet, hogy újra fókuszáltak legyünk, miután megszakítottak bennünket.

Amennyiben koncentráltan akarunk dolgozni, meg kell teremteni az ehhez szükséges feltételeket, ami akkor is – például térelválasztókkal – megoldható, ha klasszikus open office-ban üzemelünk. Nem árt minden olyan tényezőt kizárni, ami negatívan hat a teljesítményünkre, vagy elterelheti a figyelmünket: ezek lehetnek beszűrődő hangok, túl erős színek, feliratok, gyenge világítás, rossz levegőminőség, vagy túl alacsony, illetve túl magas hőmérséklet.

Segít, ha fókusz szerint osztjuk fel a tereket, és kijelölünk alacsony, közepes, illetve magas fókuszú területeket. Az első két kategóriában kifejezetten működhet az alapzaj, az egymással való egyeztetés, vagy a halk zene, míg a csendes zónákba elvonulhatnak azok, akiknek mély összpontosításra van szükségük aznap. A lényeg, hogy ne azon múljon a teljesítményünk, hogy tudtunk-e dolgozni a körülöttünk lévőktől vagy sem.

Törekedj fizikai harmóniára!

A színekkel és akusztikával ugyancsak javíthatunk a produktivitáson. A színeket például mindenki eltérően érzékeli, és eltérő hatásokat váltanak ki belőlünk, azonban az biztos, hogy az egyes árnyalatok jelentős hatást gyakorolnak ránk. Az aktuálisan trendi, esetleg harsány színek például nem mindenhol bizonyulnak a legokosabb választásnak. Mindig a vállalat és az egyes szektorok határozzák meg a színválasztást, valamint azt se felejtsük el, hogy az időtálló paletták költséghatékonyabbak lehetnek, könnyebben variálhatóak, nem mennek ki a divatból. A nyugalmat sugárzó földes, tompa tónusú színek például az összhang és a harmónia érzetét keltik, ráadásul jól társíthatók egymással, ami megkönnyíti a különböző helyiségek bútorainak variálását.

Amikor megvan a megfelelő szín, jöhet a világítás kérdése, ami legalább olyan központi elem egy irodában, mint a kényelmes és ergonómikus bútorzat. A fények felpörgethetik, ugyanakkor lelassíthatják, álmosíthatják is a csapatot. Használjuk ki egy helyiség természetes fényforrásait, ugyanakkor vegyük számításba, hogy a direkt fény mikor zavarhatja adott esetben a munkát egy monitoron. A központi világítás mellett gondoljunk a kiegészítő fényekre, hogy lehetőleg egy téli napon se ásítsák el magukat idő előtt a kollégák egy hangulatvilágítást adó lámpa mellett.

A tereket nem csak falakkal választhatjuk el – Fotó: Kinnarps
A tereket nem csak falakkal választhatjuk el – Fotó: Kinnarps

Végül, de nem utolsó sorban, az okosan kialakított akusztika szintén magasabb szintre emelheti az irodai környezetet, pláne az egyterű munkahelyeken. A feladatainknak kifejezetten jót tehet, ha egyből meg tudjuk beszélni a többiekkel a kreatív ötleteinket, problémáinkat, azonban nem maradhatnak el azok a pontok, ahova el tudunk vonulni egy üzleti hívásra, vagy zavartalan, fókuszált munkavégzésre.

Hogy a nyitott irodák akusztikája minél kiválóbb legyen, érdemes faltól falig tartó akusztikai álmennyezetben gondolkodni a hangelnyelés érdekében. Továbbá a függőleges hangnyelők, aktákkal, könyvekkel megrakott térelválasztó polcok úgyszintén hasznosak lehetnek, de a székek lábainak és görgőinek hangtompítására, illetve a hangszigetelő nyílászárókra ugyanúgy gondolni kell. A szőnyegek csökkentik a lépészajt, ezen felül igyekezzünk elegendő távolságot hagyni egy-egy asztal között, hogy feleslegesen ne zavarják egymást a munkatársak.

Mozogj minél többet!

Az egy dolog, hogy sikerült olyan irodát létrehozni, ahová szívesen megyünk be, de az az igazi, ha onnan úgy is távozunk, hogy nem sajog minden porcikánk. Az ülőmunkáknál elengedhetetlen, hogy időnként átmozgassuk magunkat, és a legjobb, ha a használt bútorok is mozgásra ösztönöznek minket.

Ez lehet egy állítható magasságú asztal – vannak, akik még egy sétálópadot is raknak alá, hogy két email között mozgásban legyenek –, egy úgynevezett aktív ülőke, amin könnyebben húzzuk ki magunkat, esetleg egy egyensúly labda, ami fejleszti a koordinációt és szinte észrevétlenül dolgoztatjuk meg a törzs stabilizálásáért felelős core-izmokat. Amennyiben egy klasszikus görgős széken ülünk, akkor pedig fokozottan figyeljünk rá, hogy helyesen állítsuk be a bútorzatunkat és legalább óránként álljunk fel egy kicsit, hogy megnyújtsuk a tagjainkat. Egyből jobban fogjuk magunkat érezni, és jót teszünk a gerincünknek is.

A Kinnarps bútorait a Telex szerkesztősége is elégedetten használja

A cikk megjelenését a Kinnarps támogatta

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!