Egyre inkább vevők vagyunk az akciókra
2023. április 17. – 10:57
A napi boltba járás és a nagybevásárlás során egyre inkább kénytelenek vagyunk figyelni a költéseinkre. Az infláció és a rezsiárak növekedése miatt előtérbe került a tudatos vásárlás, amivel havonta akár sok ezret spórolhatunk – legyünk akár egyedülálló fiatalok, nagycsaládosok vagy nyugdíjasok. A nagy kérdés már csak az, hogy hogyan kezdjünk neki.
Nemcsak az energiaszámlák láttán szorulhat össze a gyomrunk, hanem akkor is, ha az élelmiszerboltban ránézünk az árcímkére. Az infláció legnagyobb mértékben a frissárukat sújtotta, ezek akár ötven százalékkal is drágultak, ezen felül szintén komolyan emelkedett a szárazáruk, készételek és az állateledelek árszintje – derül ki a Tesco adataiból.
A cég által megkérdezettek kilencvenhat százaléka tapasztalja az infláció hatását a mindennapi életében, ebből hatvan százalék érzékeli jelentősen a drágulást, és főleg a többgyerekes családokat, illetve az időseket érintik érzékenyen az árak. Egyáltalán nem véletlen, hogy a vásárlók többsége kétszer is meggondolja, hogy mi fér bele a napi menübe, és hogy egyes termékek közül melyiket vegye le a polcról: emelkedett a sajátmárkás termékek népszerűsége, miközben az extra, nem élelmiszer jellegű árucikkekből visszavettünk, és az elmúlt évben csökkent az értékesítési volumen a zöldség-gyümölcsök, a tejtermékek és a húsok kategóriájában.
Bármennyire nehéz a magas infláció jó oldalát megtalálni a mindennapokban, arra mindenképpen hatásos ösztönző, hogy odafigyeljünk a háztartásunk költségvetésére. A pazarlást felválthatja a fenntarthatóság, az impulzusvásárlást pedig a tervezett. Rég volt ilyen fontos, hogy listával a zsebünkben induljunk nagybevásárlásra, és nemet mondjunk a szükségtelen vagy egészségtelen cikkekre a kasszához menet. A heti menübe belekalkulálhatjuk az akciókat, számolhatunk a maradékokkal, és kiélhetjük a kreativitásunkat az olcsóbb, ugyanakkor laktató fogások kitalálásánál.
A takarékoskodási kompromisszumok azonban nem kell, hogy a minőség rovására menjenek. A kulcs a tudatosság.
Akcióvadászat
A Tesco adataiból kiderül, hogy míg tavaly a vásárlás gyakorisága nőtt a teljes piacon, a volumenértékesítés csökkent: a vásárlók próbálják megtalálni a számukra legjobb stratégiát a magas infláció és a növekvő energiaárak leküzdésére. Ennek egyik módja az akciós termékek választása, ami abban az esetben valóban segíthet lefaragni a végösszegből, ha nemcsak azért veszünk meg valamit, mert akciós, hanem a szükséges, adott esetben a listánkra írt termékek közül választjuk az éppen olcsóbbat.
Az áruházlánc felmérése alapján a válaszadók negyven százalékánál a kosaruk fele teszi ki az akciós árucikkeket – ez náluk főleg a Clubcard-kedvezményekből jön össze. Egy átlagos kosár értéke ötezerkétszáz forintról hatezerre változott, és ebben már benne van az infláció is. A boltok az akciók mellett sokszor hűségprogramokkal ösztönzik a vásárlókat, az így gyűjtött pontokért is jár valami – például az, hogy legközelebb levásárolhatjuk ezeket.
A hazai vásárlók láthatóan figyelik a kedvezményeket, amihez már a legtöbb üzletben akciós újság sem kell – elég egy applikáció, hogy megnézzük, mikor mit vegyünk. Az szintén működhet, ha betervezzük az akciókat, mikor összeállítjuk a családi menüt. Minden korosztály és bármilyen keresetű vásárló megtalálhatja az alapélelmiszerek, a különlegesebb, magasabb árazású termékek és egyéb háztartási cikkek, szabadidős termékek, ruhák vagy játékok közül egy adott héten mit vihet haza olcsóbban. Ez jól jöhet az ünnepek után, és akkor is, ha egy egész hónapot kell ugyanannyiból kihoznunk, mint tavaly, miközben az árak az egekbe szöktek.
Online vagy helyben éri meg a bevásárlás?
Jó pár éve elérhető itthon az online vásárlás lehetősége, amit a pandémia egy következő szintre emelt. A világjárvány kezdetén gyakorlatilag egy nap alatt álltunk át a távmunkára, egy perc alatt változtak meg az addig bevett vásárlási szokásaink, és olyanok is a házhoz szállítást választották, akik addig maximum pizzájukat kérték futárral.
Az online vásárlás azonban közel sem csak a kényelmünket szolgálhatja, hanem abban szintén segíthet, hogy kontroll alatt tartsuk a büdzsénket: ha valamit beteszünk a virtuális kosarunkba, egyből láthatjuk, mennyit költünk, és belefér-e minden vágyunk a költségvetésünkbe. Arról nem beszélve, hogy a benzinnel sem kell számolnunk (a házhoz szállítás díjára ugyanakkor figyelnünk kell), és egyre többen dolgoznak elektromos járművekkel.
Az akciók már nem kívánják meg, hogy mi magunk menjünk el a boltig: nem kell a csúcsidős tömeggel hadakoznunk a hűtőpultnál egy fárasztó munkanap után, nem kell azon gondolkoznunk, hogyan oldjuk meg három gyerekkel a heti nagybevásárlást, és az is egyszerűbbé vált, ha egy idősebb családtagunknak vásárolunk be rendszeresen. Mindenre van megoldás pár gombnyomással.
Hogy mennyire lelkesek a hazai online vásárlók, az a Tesco összesítéséből is látszik. A tíz éve elérhető házhoz szállítást eddig 427 ezer vásárló vette igénybe náluk, akik összesítve több mint 285 évet töltöttek az oldalon a rendelésekkel. Előfordult, hogy valaki kevesebb mint egy kiló árut kért házhoz, de olyan is, hogy egy vevő 739 kilónyi (!) termékre adott le rendelést. Volt, aki 16 forintnyi áruért képes volt kifizetni egy kiszállítási díjat, de a Tesco online vásárlásainak történetében a legtöbb egy 891 ezer 519 forint értékű vásárlás volt (ehhez jött még hozzá a kiszállítási díj). Persze 16 forintért nem sok értelme van az online beszerzést választani, de ha okosan válogatunk, időt és pénzt spórolhatunk.
Az sem mindegy, mikor vásárolunk
Ha kikérdezünk egy idősebb nyugdíjast a vásárlási szokásairól, nagy valószínűséggel tudni fogja, hogy mikor mit érdemes venni. Az sem kizárt, hogy megvannak a fix napjai a bevásárlásra a héten, hiszen több üzletlánc kínál végösszeges kedvezményeket egyes napokon a nyugdíjasoknak, a Tesco például kedden. Van mit tanulnunk a nagyszüleinktől a tudatosság terén, legyen szó listaírásról, fenntartható menükről, újrafelhasználásról vagy a pénzügyeink követéséről.
A tervezés és a tudatosság viszont nem korfüggő, ahogy az akciókkal és a pontgyűjtéssel is bárki tud spórolni. Van, ahol a hét egyes napján vonnak le valamennyit a teljes vásárlásunkból, máshol pedig a kisgyerekeseknek járnak különféle kedvezmények. Azt sokan nem is gondolnák, mennyit számít, ha minél előbb, minél fiatalabban kézbe vesszük a pénzügyeinket – egy idő után a rutinunk része lesz a tudatosság, ami így nem jár plusz energiával.
A cikk megjelenését a Tesco Magyarország támogatta