Megszületett a döntés, az Andretti jövőre még biztos nem lesz ott a Forma–1-ben
2024. január 31. – 18:51
Ugyan a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hosszas gondolkodás után tavaly októberben jóváhagyta az amerikai Andretti és a Cadillac közös jelentkezését a Forma–1-be, az F1 most azt közölte, hogy nem támogatják, hogy az amerikai versenycsapat a következő években ott legyen a rajtkockán. Azt ugyanakkor hozzátették, hogy 2028-ban már mehetnek, ha nyélbe ütik a tervezett megállapodást a Cadillackkel, és saját motort kapnak az azt birtokló General Motorstól – írja a Motorsport.
Az ide kattintva végigolvasható közleményben az F1 röviden összefoglalva arról írt, hogy a hónapokig tartó vizsgálatok és egyeztetések után arra jutott, hogy egy 11. csapat önmagában semmilyen értéket nem adna hozzá a sorozathoz. Szerintük a legnagyobb hozzáadott érték az lenne, ha egy új csatlakozó azonnal versenyképes lenne, az Andrettiről azonban ezt nem lehet elmondani. Azt is hozzátették, hogy az új csapat szükségtelen extra költségeket róna a promóterekre.
Emellett azt sem tartották egészségesnek, hogy az Andretti 2025-ben és 2026-ban kénytelen lenne mástól beszerezni a motort, ez a teher pedig valószínűleg a már meglévő motorgyártók nyakába szakadna. Ezen a téren viszont van egy lehetséges megoldás is, az Andretti ugyanis a General Motors alá tartozó Cadillackkel közösen nyújtotta be a pályázatát, 2028-ban pedig ez a partnerség már saját motort is eredményezhetne. Ez az F1 szerint is megváltoztatná a dolgokat,
a fent taglalt probléma kiiktatása mellett azért is, mert egy elég nagy presztízsű gyártót tudnának bevonni így a sportba.
A 2028-as csatlakozás előtt tehát nyitva maradt az ajtó, ami egyébként egyáltalán nem meglepő – ahogy azt ebben a cikkünkben is írtuk, a General Motors jelenléte óriási segítség a pályázatnak, hiszen a világ egyik legnagyobb autógyártójáról van szó, amelynek van autóversenyzős tapasztalata, jelentős technikai (és pénzügyi) erőforrások állnak a rendelkezésére és jelentős szponzori hálója is van. Az sem meglepő ugyanakkor, hogy az F1 elnök-vezérigazgatója, Stefano Domenicali nem bólintott rá egyből a dologra, mert évek óta konzekvensen ellenezte a bővítést, és most is leszögezte, hogy az üzleti érdekeket kell szem előtt tartaniuk.
Ahogy azt korábban írtuk, az FIA azért ragaszkodik a bővítéshez, mert Ben Szulajem kinevezése után gyorsan rossz viszonyba került az F1 vezetőségével és a csapatokkal is, ennek a projektnek az átverésével viszont megmutathatná, hogy ki a főnök, ha motorsportokról van szó. Az F1 mellett viszont a csapatok nagy része sincs kibékülve az ötlettel, a 200 millió dolláros behopp ugyanis nem ellensúlyozná azt, hogy az F1 pénzalapját ezentúl többfelé kellene szétosztani. Az Andretti és a Cadillac közös pályázata viszont még így is túl jó lehet ahhoz, hogy az F1 elutasítsa – erről itt írtunk részletesen.