Kopogtatás után rárúgták az F1-re az ajtót Amerikából, ha most nem jön 11. csapat, akkor soha

2023. január 6. – 12:24

Másolás

Vágólapra másolva

Egyáltalán nem titok, hogy a nemzetközi motorsport legismertebb amerikai családja, Andrettiék egy saját F1-csapat indításáról álmodoznak. Erről maguk is beszéltek már korábban, ám amikor 2022 februárjában jelezték, nagyon szívesen elindítanák a sorozat 11. csapatát, az F1 vezetősége gyorsan lehűtötte a kedélyeket, és közölte, köszönik, nagyon jól megvannak a 10 csapattal és 20 versenyzővel.

Azóta viszont elég sok minden változott, kezdve azzal, hogy a Forma–1 fölött álló Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azzal indította 2023-at, hogy bejelentette: elindítottak egy folyamatot, amiben újabb F1-csapatokat keresnének. Több sem kellett a korábban már kopogtató Andrettiéknek, akik másodikra lényegében rárúgták az ajtót az F1-re. A projektet nem az 1978-as F1-világbajnok Mario Andretti, hanem a fia, Michael vezetheti majd.

Az amerikai motorsport-csapat január 5-én elég komoly plusszal fejelte meg a korábbi, nem hivatalos jelentkezését, bejelentve, hogy az amerikai autóipari óriás, a General Motors segítségével szállnának be az F1-be. A GM-en belül a Cadillac lenne egészen pontosan Andrettiék partnere, de maga a konszern jelenléte az óriási segítség, azon belül már csak marketingdöntés, hogy az amerikai sportautózásból ismerős Cadillacre esett a választás. (Hivatalos tervek persze még nincsenek, ám az F1-ben is dolgozó grafikus, Sean Bull így képzeli el az Andretti–Cadillac csapat festését:)

A tervezett csapat központja Indiana államban lenne, ahol Andrettiék épp most építenek egy óriási bázist, de az F1-ben lényegében elengedhetetlen módon lenne egy európai szatellitbázisuk is. Ehhez jönne pluszban a GM által biztosított motorfejlesztési és aerodinamikai támogatás. Apropó motorfejlesztés, az biztos, hogy a GM (és a Cadillac) nem akar saját motort létrehozni az F1-projekt mellé, tehát egy másik gyártótól szerzik majd be az erőforrásukat, amire aztán ráütnék a Cadillac nevet. Ebben a konstrukcióban kapásból kiesik, hogy a Ferrarival vagy a Mercedesszel dolgozzanak együtt, marad a Red Bull, a Renault és a Honda. Az egyikükkel már meg is állapodtak a közös munkáról, de azt nem közölték, hogy melyik motorgyártó lesz a partner – egy éve egyébként a Renault-val közösen jelentkeztek informálisan az F1-be.

A csütörtöki bejelentést villámsebességgel üdvözölte az FIA elnöke, Mohammed ben Szulajem, az F1 maga viszont nem volt ennyire lelkes. Annyit közöltek csak, hogy van más érdeklődő is a bővítésre, és megvan a jelentkezési procedúra pontos menete, amit mindenkinek be kell tartania.

Összességében mindenképp imponáló a mostani Andretti–Cadillac-bejelentés, hiszen egy olyan páros állt össze, amelynek

  • az IndyCarban és az IMSA-ban is komoly tapasztalata van a két fél révén,
  • közösen jelentős technikai (és pénzügyi) erőforrások állnak a rendelkezésére,
  • jelentős szponzori hálója van, ami a legnagyobb mostani F1-csapatokéval vetekszik,
  • erős hátteret ad a világ egyik legnagyobb autógyártója.

A fentiekkel láthatóan minden, az F1 számára szükséges igényt kielégít a jelentkezés, az már csak bónusz, hogy Andrettiék külön kiemelték, mindenképpen lehetőséget adnának az éppen aktuális legjobb amerikai pilótának. Ez, illetve a Haas melletti újabb amerikai csapat tovább növelheti az F1 népszerűségét az USA-ban, ami épp amúgy is iszonyatosan felfutóban van, főleg a Netflixen látható Hajsza a túlélésért című sorozatnak köszönhetően.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!