Új csapat érkezhet 2024-ben az F1-be, a legendás versenyző, Mario Andretti fia hozná létre a tizenegyedik istállót

2022. február 19. – 12:29

Másolás

Vágólapra másolva

Idén akkora a nyüzsgés a Forma–1 körül, mint talán az utóbbi negyven évben soha. Ennek elsősorban az az oka, hogy rengeteg új szabályt vezetnek be idéntől, amelyek alapvetően változtatják meg az autókat, de az egész versenysorozat működését is.

A látványosabb dolgok nyilván az autókat érintik, de a szabályváltozások sora érinti azt is, hogy kik és hogyan tudnak csatlakozni a versenysorozathoz, ha akarnak. A Forma–1-ben 2016 óta fixen tíz csapat van, a legutolsó csatlakozó a Haas istállója volt. És úgy néz ki, hogy nem is nagyon szeretnék, ha nagyon hígulna a mezőny.

A legendás autóversenyző, a minden komolyabb szériában (F1, IndyCar, NASCAR) bajnokságot vagy versenyt nyerő Mario Andretti fia, Michael Andretti régóta szeretne valahogy bejutni az F1-be egy saját csapattal. A korábbi években azzal pattintották le, hogy amíg nem lépnek életbe a 2022-es, évekkel ezelőtt bejelentett szabályváltozások, addig biztosan nem fogad új csapatokat a versenysorozat.

Most, hogy életbe léptek a változások, Michael Andretti újra elkezdett kilincselni az FIA-nál, hogy akkor jönne az F1-be. Az első terve az volt, hogy megvásárolja valamelyik kisebb istállót – írja az Autosport. Az Alfa Romeót birtokló Sauberrel volt tárgyalásokban, de végül nem jött össze az üzlet.

Ez is a szabályváltozásoknak volt köszönhető, ugyanis az F1-ben bevezették a költségplafont, így a kisebb csapatok is lépést tudnak tartani a többiekkel, vagyis kevésbé vannak kitéve a hirtelen csődnek és a kivásárlásoknak, ami a korábbi években jellemző volt, amikor egy-egy kis csapat megjelent a sorozatban.

Michael Andretti 2018-ban – Fotó: Daniel Kalisz / Getty Images
Michael Andretti 2018-ban – Fotó: Daniel Kalisz / Getty Images

Andrettinek maradt tehát az, hogy saját csapatot gründoljon, amit a hírek szerint már meg is kezdett, jelenleg az FIA előtt van a kérelme. A csapatok és a versenyeket szervezők közötti kollektív szerződés, a Concorde Egyezmény értelmében viszont már csak úgy lehet új csapattal nevezni a sorozatba, ha valaki kifizeti a 200 millió dolláros belépési díjat.

Ennek az a célja, hogy kiszűrjék a nagyon kicsi próbálkozókat, valamint kvázi hígulási kárpótlást fizessenek a többi tíz csapatnak, ezzel megőrizve a versenysorozatban meglévő csapatok értékét.

Vagyis nem egyszerű beszállni a sorozatba, de az USA-ban nagyon népszerű Andrettiék (Mario Andretti a neve hangzása ellenére amerikai versenyző volt, kiskorában vándorolt ki a családja az USA-ba) jó üzletet köthetnek. A sorozat egyre népszerűbb az USA-ban, többek között a Netflix Drive to survive című sorozatának, valamint a néhány éve érkezett amerikai tulajdonosoknak köszönhetően. Idén ráadásul a versenynaptárban egy új amerikai pálya is bemutatkozik majd Miamiban, vagyis két amerikai verseny is lesz.

Így már talán nem is annyira meglepetés, hogy komoly munka folyik azért, hogy a csapatok között is legyen egy amerikai a közeljövőben. Ha minden engedélyt megkapnak, és sikerül letenni a 200 millió dolláros beugrót is, akkor a valószínűleg Andretti Global néven futó csapat 2024-ben mutatkozhat majd be a versenysorozatban.

Az Andretti Autosport számos bajnokságban jelen van, többek között a Formula E-ben és az IndyCarban is rendelkezik csapattal.