Fogvacogtató száguldás Budapest legújabb sportsátrában

2022. december 12. – 15:55

Fogvacogtató száguldás Budapest legújabb sportsátrában
Egy mini versennyel avatták fel a Kőbányai BringArénát – Fotó: Vanik Zoltán / bringarena.hu

Másolás

Vágólapra másolva

Egy vacogós demóversennyel Kőbányán adták át Magyarország első fedett kerékpáros pályáját, amellyel a sportág egy régi adósságát törlesztették. Fűtés nem a rezsiárak miatt nincs, és az ígéretek szerint bárki kipróbálhatja majd a Kőbányai BringArénában, milyen egy rémisztően meredek döntött kanyarban biciklizni.

A magyar kerékpársport az utóbbi időszakban országúton és terepen hozott nagy eredményeket, gondoljunk Valter Attila vagy Vas Blanka sikereire, de ezekhez is nagyon jó alapokat adhat a pályakerékpáros képzés. Egy zárt körpályán ráadásul a közlekedési balesetekkel sem kell számolni.

A hazai pályakerékpárosok vagy a már többször elbúcsúztatott Millenáris ütött-kopott, töredezett betonteknőjében tudtak edzeni közel sem ideális körülmények között, vagy pénzt és időt beleölve, külföldre jártak ki korszerűbb pályákra. Ezt az utat járta például a nemzetközi szinten is jegyzett sprinter, Szalontay Sándor.

Csak az előző szűk évtizedre visszatekintve is láthatjuk, hogy milyen sok ötlet és ígéret született egy magyarországi pályára. Az egyik grandiózus terv szerint a régi Millenáris helyén egy föld alá süllyesztett olimpiára is alkalmas pálya épült volna, míg a tetején egy nyitott betonovális az amatőröket is kiszolgálta volna. Ennek elkészültét 2017-re tették. De hiába mutatták be ezt a tervet 2015-ben a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség Budapestre látogató akkori elnökének, Brian Cooksonnak is, mintha elfújta volna a szél.

Az olimpiarendezésre készülve aztán Észak-Csepel és az egykori Óbudai Gázgyár területe merült fel lehetséges helyszínként, még erősebb műszaki tartalommal, de a kivitelezésbe már nem fogtak bele. Mindeközben a Millenárissal sem történt sok minden, egy-két kisebb állagmegóvó munkától eltekintve rohadt tovább, pedig a magyar sporttörténelemben betöltött szerepe miatt megőrzésre érdemes lehetne az épületegyüttes.

Néhány év alatt a sportág vezetői is belátták, hogy inkább kisebbeket kell álmodni, és már mobil, bárhol összerakható edzőpályák építését tűzték ki célul. Voltak olyan tervek, hogy ideiglenesen rakják csak össze ezeket, de erre alkalmas épületeket nem találtak, így a pálya fölé, köré is építeni kellett valamit. Eredetileg három létesítményről szó, Budapest mellett Nagykanizsa és Debrecen került szóba, de aztán csak a fővárosban kezdődött el az érdemi munka.

A Kőbányai BringAréna távolról – Fotó: Vanik Zoltán / bringarena.hu
A Kőbányai BringAréna távolról – Fotó: Vanik Zoltán / bringarena.hu

A pálya helyszínéül a Kőbányai Bringaparkot jelölték ki, először 2019-es tavaszi átadást lőttek be, később 2021-re tették az indulást, ebből lett aztán a hétvégi ünnepélyes birtokbavétel. A pálya 812 millió forintba került, ebből 706 millió volt az állami támogatás, a maradékot a kőbányai önkormányzat és az üzemeltetést végző Vuelta Kft. adta össze. Utóbbi cég vezetője, Eisenkrammer Károly szerint ennyi pénzből egy kisebb tornacsarnokot sem építenek már meg, azok is egymilliárdba kerülnek, nagyobb létesítményeknek pedig már a tervezési költsége is több mint a bringaarénáé volt.

„Kaptam kritikákat, hogy ilyen pályát minek építünk, hiszen egy velodromnak inkább nagynak és fűtöttnek kell lenni, ezerfős lelátóval. Én egy picit másik oldalról kezdtem ezt megközelíteni. Más pályák még mindig terveződnek, még mindig megy a »majd, majd«, de mi nekifogtunk, és egy emberközeli költségvetéssel megcsináltuk” – mondta Eisenkrammer. Azt elismerte, hogy kompromisszumos megoldás volt, ezért lett például csak százfős a lelátó, de úgy érzi, más különben nem készültek volna el sosem.

A Hangár utcai hangárszerű létesítmény kívülről elsőre úgy néz ki, mint bármelyik télire sátorba bújtatott úszómedence vagy teniszpálya, de azért látványosan nagyobb a tömege a könnyűszerkezeten nyugvó ponyvaépületnek. A sátort belülről egy fa ácsolat tölti ki, erre illesztették rá magát 200 méter hosszú pályatestet, a rétegelt lucfenyőből készült futófelületet. Az egész pálya döntött, de a kanyarokban, ahol a felső széle vagy három embernyi magasságban fut, hihetetlenül meredekké válik, esélyünk sem lenne szemből fölfutni rá. Jó sebességgel, bringával viszont nem teljesíthetetlen a feladat.

A sátorban hideg van, nem azért, mert a rezsiárak miatt spórolnak most a fűtéssel, hanem egyáltalán nem is terveztek bele fűtést. A projekt árát és az létesítmény fenntartásának összegét ezzel is lentebb tudták nyomni. Vasárnap alaposan beöltözött, maszkot és sálat viselő bringások köröztek a pályán, a nagyjából öt fokban nem is nagyon érték el az üzemi hőmérsékletet. Dideregve nagy időket képtelenség hajtani, Szalontay szerint 12-13 fok azért kell egy értelmezhető eredményért, közel 70 km/h-val azért így is hasítottak a pár futamból álló mini versenyen. Ez viszont nem jelenti azt, hogy télen üres lenne a pálya. Még mindig kellemesebb bent edzeni, mint kint a metsző szélben és fagyban tekerni, ahol durván mínuszokat hoz a hőérzet. A távolabbi tervek azért a sátor szigetelt oldalfalát célozzák meg, idővel talán télen is láthatunk majd rövidnadrágos bringásokat.

A pontverseny rajtjára készülnek a beöltözött bringások – Fotó: Fehér János / Telex
A pontverseny rajtjára készülnek a beöltözött bringások – Fotó: Fehér János / Telex

Eisenkrammer azt mondta, a pálya elsősorban a magyar válogatott edzéseit szolgálja, de klubok is igénybe vehetik, és a tervek szerint amatőrök is rámehetnek majd, értő segítséggel megtanítják majd őket, hogyan tekerhetnek az 50 fokos dőlésszögű kanyarban is biztonságosan. „Szeretnénk, hogy a pálya reggeltől estig üzemeljen, és az emberek használják, mert akkor térül meg. Üzemeltetni is drága, már csak az is, hogy fölkapcsolom a villanyt.”

Az aréna nemcsak a versenysportot akarja szolgálni, a küzdőtéren közlekedésbiztonsági programokat terveznek, gyerekeket fognak megtanítani biciklizni és pedagógus továbbképzéseket is szerveznek majd.

„A küzdőtér másik felét szeretnénk más sportágak céljaira használni. Itt szeretnénk lokálisan fűtést összehozni, hogy legalább azon a néhány száz négyzetméteren legyen egy temperált hőmérséklet, hiszen meg lehet fagyni itt a csarnokban” – mondta Eisenkrammer.

A nemzetközi szövetség minősítése alapján a kőbányai pályán akár Európa-bajnokságot is lehet tartani, a 200 méteres kör megfelel ennek, de a szűkös nézőtér miatt egyelőre aligha számolnak ilyen presztízsű versennyel. Az első nemzetközi versenyt, azért már kipipálhatják, hiszen a megnyitóra két cseh és két székelyföldi versenyző is eljött.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!