Csupán centik döntöttek a Giro egyik lebrutálisabb hegyi szakaszán
2022. május 15. – 18:04
A Bora–Hansgrohe ausztrál bringása, Jai Hindley nyerte a Giro d'Italia olasz kerékpáros körverseny 9. szakaszát, ahol összesen két hegyet mászott meg a mezőny, köztük a legendás Blockhaust. A 2020-as második helyezett fantasztikus sprintben előzte meg a végső győzelemre is esélyes Romain Bardet-t és Richard Carapazt. A budapesti időfutam győztese, Simon Yates nem bírta az utolsó emelkedőt, emiatt valószínűleg kiszállt az összetett győzelemért folytatott küzdelemből. Valter Attila legjobb magyarként 48. lett a Giro eddigi legnehezebb szakaszán.
Brutális nap várt a Giro d'Italia mezőnyére a vasárnapi 9. szakaszon: a 191 kilométer hosszú, 5000 méter szintkülönbséget tartalmazó etap során összesen öt kategorizált hegyet kellett megmászniuk a bringásoknak (ebből kettő 1-es besorolású volt), a befutó pedig az 1665 méteres tengerszinti magasságon található Blockhaus nevű csúcson volt.
Az utolsó előtti hegyre, az 1310 méteren lévő Passo Lancianóra egy kicsivel több mint 10 kilométeres, átlagban 7,6 százalékos meredekségű emelkedő vezetett fel, a Blockhaus pedig még ennél is borzasztóbbnak ígérkezett a szintrajz alapján: 13,6 kilométer, 8,4 százalék átlagos meredekség, az utolsó kilométereken 12 és 14 százalékos részekkel fűszerezve. A Giro mezőnye legutóbb 2017-ben járt a Blockhauson, akkor a kolumbiai Nairo Quintana nyert. Ez volt az az év, amikor egy rendőrmotor okozott tömegbukást az emelkedőn. A mostani mezőnyből Mikel Landa (Bahrain Victorious) és a budapesti időfutam győztese, Simon Yates (BikeExchange Jayco) is pórul járt.
Előzetesen arra lehetett számítani, hogy a Giro eddigi legnehezebb szakasza a rózsaszín trikóra hajtó versenyzőket is megrostálhatja, és lesznek, akik a Blockhaus után kiszállnak a végső győzelemért folyatott harcból.
A szakasz elején történt egy kisebb bukás, az esélyesek közül Pello Bilbao (Bahrain Victorious) volt benne. A spanyol bringás lehorzsolta az oldalát és a könyökét, de egy gyors ápolás után tovább tudott menni. Valter Attila (Groupama-FDJ) a füvön kerülte ki a földre kerülő bringásokat. Az első emelkedőkön az a Diego Rosa (Eolo-Kometa) tudott ellépni, aki a 6. szakaszon 140 kilométert tekert magányosan a mezőny előtt. Az olasz versenyzőt később beérte egy 8 fős szökevény csoport (Filippo Zana-Bardiani, Nans Peters – AG2R, Joe Dombrowski – Astana, Natnael Tesfatsion – Drone Hopper-Androni, Eduardo Sepúlveda – Drone Hopper-Androni, Jonathan Caicedo -EF, James Knox – Quick-Step Alpha Vinyl).
150-160 kilométerrel a vége előtt közel 5 perc volt az előnyük a főmezőnnyel szemben. Az esélyek csoportja nem is engedte el ennél messzebb az elmenést, előbb a Trek-Segafredo, majd az Ineos-Grenadiers diktálta a tempót elől. Ebből már lehetett sejteni, hogy nem fog hazaérni a szökés.
A Passo Lanciano lábánál megbomlott a szökevények csoportja. Előbb Nans Peters és a két andronis támadott, de a hegyre végül a megint hatalmasat küzdő Rosa ért fel elsőként. Fetter Erik csapattársa elsősorban a hegyi trikóért ment, és a Passo Lanciano tetején sikerült átvennie a vezetést a pontversenyben Koen Bouwmantól (Jumbo-Visma), a 7. szakasz győztesétől.
A lejtmenetben egyedül maradt Rosa, miután Natnael Tesfatsion elmért egy kanyart, és beszánkázott a bokrok közé. A hírek szerint az eritreai versenyző vissza tudott ülni a bringára a bukás után.
A céltól 15 kilométerre fogta be a főmezőny a szökevényeket. Az Ineos pokoli tempóval vágott neki az emelkedőnek, sorra szakadtak le a versenyzők, köztük Valter Attila és az egyik legnagyobb favorit, Simon Yates is. A brit versenyző korábban arra panaszkodott, hogy nem teljesen egészséges, mert a 4. szakaszon beütötte a térdét.
Az utolsó 5 kilométerre 10-12 főre olvadt a győzelemre esélyesek csoportja, a nagyobb nevek közül Romain Bardet (Team DSM), Mikel Landa (Bahrein Victorious), Alejandro Valverde (Movistar), Vincenzo Nibali (Astana) és João Almeida (UAE) tartotta a lépést az Ineosszal.
Nem sokkal a négy kilométeres kapu előtt Richard Carapaz (Ineos-Grenadiers) indította az első komolyabb támadást, csak Bardet és Landa tudott vele menni. Ez a hármas sokáig egyedül haladt az élen, azonban az utolsó kilométerre João Almeida, Jai Hindley (Bora–Hansgrohe) és Domenico Pozzovivo (Intermarché–Wanty) is fel tudott zárkózni rájuk. Így aztán hatan vágtak neki a mindent eldöntő sprintnek.
Az ausztrál Hindley nyerte a sprintet, csupán néhány centivel előzte meg Bardet-t és Carapazt.
A helyezkedés volt a kulcs, Hindley már az utolsó kanyar előtt az élre állt, és onnantól nem tudták megelőzni. Bardet lett a második, a Tokióban olimpiai aranyérmes Carapaz pedig a harmadik.
Hindley 2020-ban nyert először szakaszt a Girón, abban az évben második lett az összetettben. Az utolsó előtti szakaszon még övé volt a rózsaszín trikó, végül 39 másodperccel kikapott Tao Geoghegan Harttól. Az ausztrál bringás azóta nem is nyert szakaszt. A Bora-Hansgrohe második szakaszgyőzelmét szerezte az idei Girón, a negyedik szakaszon a német Lennard Kämna nyert.
A rózsaszín trikós személye nem változott a Blockhaus után, továbbra is Juan Pedro López (Trek-Segafredo) vezeti a versenyt. A spanyol bringás nagyot sprintelt, hogy a második hétre is meg tudja tartani a trikót (hétfőn pihenőnap következik). López 12 másodperccel vezet Almeida és 14 másodperccel Bardet előtt.
Eredmények, 9. szakasz: Isernia-Blockhaus, 191 kilométer
1. Jai Hindley (ausztrál, Bora–Hansgrohe) 5:34:44 óra
2. Romain Bardet (francia, Team DSM) azonos idő
3. Richard Carapaz (ecuadori, Ineos-Grenadiers) azonos idő
…
48. Valter Attila (magyar, Groupama-FDJ) +19:47 perc
77. Fetter Erik (magyar, Eolo-Kometa) +31:39 perc
141. Peák Barnabás (magyar, Intermarché–Wanty) +44:01 perc
Összetett:
1. Juan Pedro López (spanyol, Trek-Segafredo) 37:52:01 óra
2. João Almeida (portugál, UAE) +12 másodperc
3. Romain Bardet (francia, team DSM) +14 másodperc
…
43. Valter Attila (magyar, Groupama-FDY) +33:38 perc
97. Fetter Erik (magyar, Eolo-Kometa) +1:25:04 óra
138. Peák Barnabás (magyar, Intermarché–Wanty) +2:02:03 óra