Női képzőművész képviseli Magyarországot az idei Velencei Biennálén

2022. április 6. – 17:50

Női képzőművész képviseli Magyarországot az idei Velencei Biennálén
Az alkotó Keresztes Zsófia, és a kiállítás kurátora Zsikla Mónika – Fotó: Melegh Noémi Napsugár

Másolás

Vágólapra másolva

Április 23-án kezdődik az 59. Velencei Képzőművészeti Biennále, ahol Magyarországot Keresztes Zsófia képzőművész és Zsikla Mónika kurátor közös projektje, Az álmok után: merek dacolni a károkkal című szürrealista, mozaikinstallációja fogja képviselni. A Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban tartott sajtótájékoztatón a Velencébe utazó alkotásokból kettőt meg is nézhettünk.

Ahogy az élet minden szegmensére, a koronavírus-járvány a képzőművészet világára is hatással volt, nemcsak a Velencei Biennále eredeti időpontját írta felül, hanem valamelyest a koncepciót is. A művészettörténész, Boros Géza, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Velencei Biennále Irodájának vezetője is kifejtette, az idei tematikában és Keresztes Zsófia műveiben is visszaköszön a bizonytalanság, az identitáskeresés, „az hogy kik is vagyunk, honnan jöttünk és hová tartunk.”

Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex
Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

A Ludwig Múzeum igazgatója, Dr. Fabényi Júlia volt az elnöke annak a hazai szakmai zsűrinek, ami tizenöt pályázat közül választotta ki a képzőművész és kurátor közös projektjét. A megálmodott koncepció több ponton is összefonódik a központi kiállítás tematikájával, többek között abban is, hogy nőközpontú, teret kap test változásainak művészi megelevenítése, amihez kapcsolódik a művész személyes érdeklődése is az anatómia iránt. Keresztes Zsófia, aki a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakára járt, azt is hozzátette, hogy alkotásaiban felfedezhetők az emberi testrészek és szervek, azonban nem a végleges formájukban, hanem változó stációban: „Már az egyetemen is nagyon érdekelt az anatómia, a test deformáltsága, és a belső formáknak a kívülre helyezése”.

A projekt kurátora, Zsikla Mónika az eseményen arról is mesélt, hogy a Magyar Pavilonban a terek, reflektálva a kiállítás témájára, úgy lettek kialakítva, mint az útkeresés különböző állomásai. A kiállítás különböző tereibe kapualakzatot formázó őrfigurák között lehet bejutni, amik közül az elsőt már a szerdai sajtóeseményen is bemutattak. A kapuőr figurájához hasonlóan a minden darabban visszaköszön a könnycsepp-motívum is. A sajtóeseményen egy másik, szintén a Biennálén is szereplő művet is bemutattak, itt a könny motívuma mellett a szemek is nagyon fontos elemei az installációnak.

Fotó: Melegh Noémi Napsugár Fotó: Melegh Noémi Napsugár
Fotó: Melegh Noémi Napsugár

A Magyar Pavilon 110 éves történetében Keresztes Zsófia lesz a harmadik női képzőművész, aki Magyarországot képviselheti a Velencei Biennálén. Legutóbb 2011-ben Németh Hajnal munkáit állították ki, 1982-ben pedig Schaár Erzsébet posztumusz tárlatának alkotásait mutatták be.

Velencében, az Álomtej címet viselő Biennálén 80 ország művésze képviselteti magát.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!