A Hell tulajdonosai bírói végzéssel töröltettek több részletet egy róluk szóló cikkből a Magyar Narancsban

2020. október 15. – 19:04

Másolás

Vágólapra másolva

Olyan oknyomozó cikket közölt a nyomtatott Magyar Narancs, amely egy bírósági végzés miatt egy ponton félbeszakad és fontos részletek hiányoznak belőle. A Média1 azt írja: az újság a Barabás-család tulajdonában álló, nagyon sok közpénzzel támogatott Hell Energyről közölt írást, de a cikk bizonyos részeinek megjelentétését a család a bíróság közreműködésével megakadályozta. A cikk egyes részletei online olvashatók a Magyar Narancs honlapján.

Az időközben a Szabad Európa portálhoz igazolt Keller-Alánt Ákos oknyomozó újságíróként akarta bemutatni a családi vállalkozást. A Borsod megyei Szikszón alapított cég 15 év alatt világmárkát épített fel: a Hell energiaitalokat több mint 50 országban forgalmazzák, reklámarcuk pedig Bruce Willis. A Magyar Narancs számításai szerint 2008 óta akár a 46,2 milliárd forintot is elérheti az az összeg, amely vissza nem térítendő állami és uniós támogatásként, illetve támogatott hitel formájában került a Barabásékhoz köthető cégekhez.

Az újságíró kérdéseivel megkereste a Hell Energy tulajdonosait, de ők az adatvédelmi rendeletre, a hatályos GDPR-szabályozásra hivatkozva nem járultak hozzá a személyüket, valamint a Hell-csoportot érintő információk közléséhez, és nem reagáltak a feltett kérdésekre.

A Telex legfrissebb híreit ide kattintva találja.

A cég a bírósághoz fordult. A Fővárosi Törvényszék tárgyalás mellőzésével bírálta el az ügyet, majd korlátozó végzést adott ki, amelyben eltiltotta a Magyar Narancsot a tervezett cikk három részletének közlésétől.

A Magyar Narancs nem ért egyet a bírósági döntéssel, cenzúrának, a sajtószabadság korlátozásának tartja a történteket. A lap a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogászainak segítségével igyekszik elérni, hogy később közölhesse a teljes cikket. Az újságban ezt írják:

Lapunk vitatja ezt a döntést, s küzdeni fogunk a cikk azon információinak a nyilvánosságáért is, amelyek most nem láthatnak napvilágot. Azt reméljük, hogy ha hamarabb nem is, úgy a polgári peres eljárás jogerős lezárultakor módunkban áll majd ezt a közlést jogszerűen megtenni.

A TASZ a Facebook-oldalán azt írja: a Magyar Narancsot segítve küzdenek a bíróságon azért, hogy a magyar bíróságok ne váljanak az előzetes cenzúra eszközeivé, és az olvasók a jövőben is megtudhassák, kik és hogyan kerülhetnek Magyarország legbefolyásosabb gazdasági szereplői közé.

A Média1 azt írja: a Hell és a Barabás-család korábban a Forbes üzleti magazin ellen is jogi lépéseket tett, amiért a család szerepelt a leggazdagabb magyarok toplistájában. Akkor ideiglenes bírói végzéssel érték el, hogy vissza kellett hívni a lapot az újságosoktól. Az adatvédelmi szabályok állítólagos megsértése miatt ezután még több millió forint összegű adatvédelmi bírságot is kiszabott a NAIH a Forbesra (a Forbes fellebbezett ez ellen). Az esetről januárban a Washington Post és a The New York Times is beszámolt.