Öt gyerekből egy boldogtalan: tízezer gyerekkel konzultált az Európai Bizottság

2021. február 23. – 09:53

Másolás

Vágólapra másolva

Sok gyerek boldogtalan, gyakoriak a mentális problémák, és a többség örülne a kevesebb házi feladatnak – többek között ez derült ki egy online felmérésen, amelynek kérdéseire tízezer 11–17 éves gyerek válaszolt.

Az UNICEF közleménye szerint az Európai Bizottság öt különböző gyermekjogi szervezet által közösen indított „Mi Európánk, a mi jogaink, a mi jövők” című felmérés célja az volt, hogy a gyerekek véleménye is befolyásolja az Európai Unió Gyermekjogi Stratégiájának és Gyermek-garanciájának alakítását. A felmérés alapján elkészült jelentést a gyermekjogi szervezetek „történelminek” nevezték,

„hiszen most először fordul elő, hogy ennyi gyermek és fiatal alakíthatja közvetlenül az EU politikáját”.

A kérdőívet magyar gyerekek is kitöltötték, de nem csak Európán belülről érkeztek válaszok. Mivel a felmérés a koronavírus-járvány alatt született, az általánosabb megállapításokon kívül az is kiderült az eredményekből, hogy a pandémia a stressz és bizonytalanság felé taszította a gyerekeket Európában is. (Arról, hogy a gyerekek a világjárvány láthatatlan áldozatai Magyarországon és a világban egyaránt, Mészáros Antóniával beszélgettünk nemrég.)

A felmérésben részt vevők közül ötből egy gyerek mondta azt, hogy boldogtalan és szorong a jövő miatt, de a jelentésből kiderül az is, hogy:

  • tízből majdnem egy válaszadó gyermek esetében tetten érhetőek mentális problémákra utaló tünetek, például depresszió vagy a szorongás;
  • a felmérésben részt vevő lányokat sokkal inkább veszélyeztetik a mentális problémák, mint a fiúkat, és az idősebb gyerekek is több ilyen problémáról számoltak be, mint a fiatalabbak;
  • a gyermekek harmada tapasztalt diszkriminációt vagy kirekesztést;
  • ez az arány 50 százalékosra nőtt, amikor fogyatékossággal élő, bevándorló, etnikai kisebbséghez tartozó, vagy a magukat LGBTQ+ közösség tagjaiként azonosító fiatalokat kérdeztek;
  • a gyermekek kétharmada boldog az iskolában;
  • a válaszadó 17 évesek 80 százaléka érzi úgy, hogy az oktatás nem készíti fel őket a jövőre;
  • a konzultációban részt vevő gyerekek 62 százaléka kevesebb házi feladatot, 57 százaléka pedig érdekesebb órákat szeretne;
  • a válaszadók közel harmada szeretné befolyásolni az iskolai tananyagot, például több sport tevékenységgel (33%), a gyermekjogokról való tanulással (31%) és több művészeti tantárggyal (31%);
  • majdnem minden résztvevő hallott már a gyermekjogokról.

Az Európai Bizottság elnökhelyettese, Dubravka Šuica szerint is „jelentős mérföldkő” az elkészült felmérés a gyerekek bevonása szempontjából, a konzultáció pedig bebizonyította, hogy a fiatalok a jelen fontos alakítói. Šuica szerint az EU feladata annak biztosítása, hogy „minden gyerek egyforma esélyekkel induljon az életben, félelemtől mentesen”.