A koronavírus-vakcina utáni rejtélyes, kontrollálhatatlan rángások titka

2021. április 29. – 04:56

frissítve

A koronavírus-vakcina utáni rejtélyes, kontrollálhatatlan rángások titka
Egy nőt oltanak Floridában 2020 augusztusában egy akkor még kísérleti fázisban lévő koronavírus elleni vakcinával – Fotó: Joe Raedle / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Az utóbbi hónapokban világszerte felpörögtek az oltási programok a koronavírus-járvány megfékezésének érdekében, és mostanra sok helyütt sikerült is komoly eredményeket elérni. Izraelben például már ki is alakulhatott valamiféle nyájimmunitás, a múlt héten tíz hónap után először nem volt halálos áldozata a járványnak a kiemelkedően jó átoltottsági adatoknak köszönhetően. A beadott oltások számának növekedésével párhuzamosan persze különféle nem várt problémák is felmerültek, elég csak az AstraZeneca nagy port kavaró, nemrég részleteiben feltárt vérrögképződéses eseteire gondolni.

Az elmúlt időszakban ennél, illetve a Johnson & Johnson alá tartozó Janssen vakcinájánál is azt javasolták, hogy nagyon ritka mellékhatásként tüntessék fel a vérrögképződés kockázatát. Ám a tudományos konszenzus így is az, hogy mindegyik vakcina alkalmas a súlyos megbetegedés megakadályozására, és nagyságrendekkel több az előnyük, mint a potenciális hátrányuk. Az interneten persze ennél jóval cifrább dolgok is elkezdtek terjedni,

  • Gődényék járványszkeptikus mozgalmának honlapján megjelent beszámolók szerint például az oltásoknak borzalmas mellékhatásai vannak – bár ezt némileg aláássa, hogy egy internetes memével is simán meg tudták trollkodni őket;
  • és olyan felvételek is megjelentek, amelyek szerint az oltás beadása után kontrollálhatatlan remegés foghatja el az embert.

Előbbivel nem sok értelme lenne komolyan foglalkozni, utóbbival viszont érdemes, ezeket a videókat ugyanis több millióan látták már, és a hozzászólások alapján komoly muníciót biztosítottak az oltásellenes mozgalomnak. Dacára annak, hogy a különös rángások mögött több mint valószínű, hogy nem az oltások „mérgező hatóanyaga”, hanem egy ritka neurológiai rendellenesség állhat.

Milyen rángásokról van szó?

Idén év elején több videó is felkerült az internetre, amelyeken az látható, hogy több amerikai nőnél is kontrollálhatatlan remegés jelentkezett a koronavírus-vakcina beadása után. Nem ismerték egymást, nem álltak rokoni kapcsolatban, kizárólag az volt közös bennük, hogy az oltás után nem sokkal jelentkeztek náluk a tünetek – ezért többen azonnal összekötötték egymással az oltóanyagot és a rángásokat. Az egyik ilyen videó jelenleg is elérhető a Facebookon, 5,4 millióan látták már.

A jelentkező tünetek nyomán az érintettek is kétségbe estek, az interneten pedig természetesen azonnal beindult a kombinálás, hogy az oltások idézhették elő a problémát. Arra viszont orvosok már januárban rámutattak, hogy nem tudják elképzelni, hogy maga az oltóanyag ilyen reakciót váltson ki valakiből. Mivel rendkívül ritka eseményről van szó, nem valószínű, hogy ezt fel kéne venni a lehetséges mellékhatások közé.

Az egyik érintett, Shawn Skelton több orvost is megkeresett a problémájával, és bár ő elég intenzíven azt kommunikálta, hogy a vakcina miatt alakult ki nála a probléma, a szakértők inkább a stresszre, pánikbetegségre vagy funkcionális neurológiai rendellenességre (FND) tippeltek. Az azóta eltelt időszakban utóbbi került rivaldafénybe, és bár a videók alapján nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy biztosan erről lenne szó, a témával foglalkozó szakértők szerint ez tökéletesen magyarázná a jelentkező tüneteket.

Mi az a funkcionális neurológiai rendellenesség?

Ahogy azt a Semmelweis Egyetem vonatkozó okosítója is kiemeli, a funkcionális neurológiai rendellenesség, vagy más néven konverziós zavar elsősorban Sigmund Freud nyomán vált ismertté, aki hisztériának nevezte el ezt a leggyakrabban nők körében megjelenő lelki betegséget, ami testi tünetek formájában jelenik meg. A konverziós zavarban szenvedő páciensnél olyan neurológiai tünetek jelentkeznek, mint a gyengeség, mozgászavarok, beszédképtelenség, nyelési zavar, de akár átmeneti vakság vagy süketség is.

Konverziós zavart egy sor lelki feszültség, stresszhatás vagy érzelmileg megterhelő esemény okozhat, beleértve ebbe például a sérüléseket, orvosi eljárásokat, de akár egy injekciós tű beszúrása is előidézheti a tüneteket. A páciens általában nem tudatosítja ezeket magában, a stresszhatások kizárólag testi tünetek formájában jelentkeznek. Ebben a felfokozott állapotban a legkisebb hatásra is intenzíven reagálnak, gyakran saját akaratukon kívül.

Ezt a rendellenességet természetesen nem lehet ránézésre megállapítani, ha a tünetek hirtelen meg is szűnnek, pszichoterápiára lehet szükség, hogy felderítsék, lelki okok állhatnak-e a háttérben. A videókon látható tünetek ugyanakkor kétségtelenül megegyeztek a konverziós zavar tüneteivel, ezért az amerikai FND Társaság már januárban kiadott egy közleményt, melyben kiemelték a párhuzamot. Azt is hozzátették, hogy

valószínűnek tartják, hogy egyes embereknél kialakulhat konverziós zavar a megnövekedett stressz, a járvány, illetve a vakcinák körüli bizonytalanság, illetve az oltás beadása utáni fizikai tünetek együttes hatása miatt.

A szervezet kiemelte, hogy amennyiben a tüneteket nem kezelik megfelelően, abból hosszabb távú betegség is lehet. Ezért különösen fontos, hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba a témával kapcsolatban, és helyükön kezeljük a tüneteket, és senkiben ne az a kép maradjon meg, hogy a vakcinák neurológiai komplikációkat okoznak.

Emberek állnak sorban egy oltóhelyen Philadelphiában 2021 márciusában – Fotó: Mark Makela / Getty Images / AFP

Újabb megerősítés

Az FND Társaság tájékoztatója fontos állomás volt a történetben, ám valószínűleg sokakat nem sikerült meggyőzniük. Április elején éppen emiatt egy szakértői csoport is állásfoglalást közölt a kérdésben a JAMA Neurology szaklapban, melyben arról írtak, hogy a videók alapján – már ha tényleg hiteles felvételekről van szó – nagyon valószínű, hogy konverziós zavarról lehet szó, melyeket előidézhetett a vakcináció, mint esemény, de magának az oltóanyagnak aligha van hozzá köze. Mint a szakértők írták, nem diagnózist próbálnak felállítani, hiszen nem ők kezelik az érintett pácienseket,

ám a nyilvánosan elérhető adatok mind arra utalnak, hogy a jelentkező mozgási zavarok konzisztensek annál, amit a konverziós zavarnál is tapasztalna az ember.

A szakértők aláhúzták, hogy egy rakás környezeti tényező játszhat szerepet a konverziós zavar kialakulásában, és a jelenlegi helyzetben nem is meglepő, hogy egyes embereknél a stressz olyan mértékű, hogy testi tünetek formájában jelentkezik. Azt is hozzátették, hogy fontos erről ilyen megközelítésből is beszélni, ugyanis a mérvadó járványügyi, egészségügyi szervek jellemzően azt hangsúlyozzák a hasonló esetekkel kapcsolatban, hogy a vakcinák biztonságosak, a konkrét ügyekre azonban nem adnak megfelelő magyarázatot.

Ez sokakban azt az érzetet keltheti, hogy az illetékes szervek nem foglalkoznak megfelelően a vakcinák ritka mellékhatásaival, vagy akár szándékosan el is hallgatják őket. Ez szerintük nagyban hozzájárulhat a szakértőkkel szembeni ellenérzések növekedéséhez, és még népszerűbbé tehetik az olyan eszméket, amelyek látszólag logikusnak tűnő, egyszerű válaszokat adnak a felmerülő kérdésekre – a videók esetében ez ugye az, hogy az oltóanyag váltotta ki a neurológiai tüneteket. A szakértők végezetül kiemelték azt is, hogy azért is fontosnak tartják a megfelelő kommunikációt, mert

a konverziós zavar a leggyakoribb olyan neurológiai rendellenesség, amiről a legtöbben még sosem hallottak.