Miután megfenyegette a Strabagot, Lázár az összes alvállalkozót látni szeretné az állami beruházásoknál
2025. március 28. – 16:56
Lázár János péntek délután benyújtott egy törvényjavaslatot, aminek értelmében az állami beruházásoknál az állam bekérethetné a vállalkozótól az összes alkalmazott alvállalkozója listáját. Az indítványt azután nyújtotta be, hogy a hibásan megépített M30-as miatt azzal fenyegette a Strabagot, hogy alvállalkozóként se dolgozhatnak majd.
Lázár indoklása szerint javaslatának az a célja, hogy átláthatóbbá váljon az állami beruházások megvalósítása során az alvállalkozói láncban alsóbb szinteken bevont kis- és középvállalkozások kifizetésének megtörténte. Azt a gyakorlatot is szeretnék megakadályozni, miszerint a közbeszerzésekből kizárt alvállalkozók közvetetten, az alsóbb szinteken kerülnek bevonásra.
Az indítvány szerint az alvállalkozás nemcsak közbeszerzési kérdés, hanem azon túlnyúló, az egész nemzetgazdaságot érintő kérdés, a gazdasági élet igen sok résztvevőjét érinti. „Számos szektorban, különösen az építőiparban, a szolgáltatóiparban, több tényező miatt a szerződések nagyobb részét nem képes egyetlen gazdasági szereplő teljesíteni, így közreműködők láncolata vesz részt a szerződés teljesítésében.” – írják. Hozzátették:
„A vállalkozás szabadsága elvét nem csorbítva, bizonyos esetekben szükséges lehet biztosítani az építtető részére a lehetőséget a teljes alvállalkozói lánc feltárására.”
Lázár törvényjavaslata nem előzmények nélküli. A miniszter nemrég minden korábbinál keményebben ment neki a Strabagnak a hibásan megépített M30-as autópálya miatt. Lázár János hónapok óta hiába próbálja leverni Strabagon a javítást, korábban arról beszélt, hogy a Strabag azt ígérte: 9 hónapon belül újjáépíti a megcsúszott autópálya-szakaszt. A cégnek a miniszter korábban azt üzente, nem kaphatnak több munkát, de már azzal is fenyegetőzött, hogy alvállalkozóként se dolgozhatnak majd.
Lázár fenyegetései ellenére a Strabag alvállalkozóként továbbra is számos nagy infrastruktúra-fejlesztésbe bedolgozik. Ezek közül az egyik legfontosabb a nettó közel 300 milliárd forintból épülő mohácsi Duna-híd, amelyen a Strabag a Szíjj László tulajdonában álló Duna Aszfalt alvállalkozójaként vesz részt.
Az M30-as autópálya Miskolc és Kassa közötti szakaszát 2018-ban kezdték el építeni, és 2021-ben fejezték be. Az M30-as megépítésére 354 milliárd forintot költöttek el, ám az átadás után fél évvel bekövetkezett az első műszaki hiba. Az autópálya a Miskolc és Szikszó közötti szakaszon 2024 elején megcsúszott, ezért akkor azt le kellett zárni. A helyiek azóta is terelésen közlekedhetnek. A pályaszakasz újbóli átadását egy időben idén januárra ígérték, majd ez először nyárra, most pedig őszre tolódott.