Tróger módon építették meg a miskolci autópályát, elvesztették a közbeszerzést, mégis munkát kaptak a nettó 295 milliárdos mohácsi Duna-híd építésén
2025. január 20. – 16:41
A mohácsi Duna-híd kivitelezésére kiírt közbeszerzésben alulmaradt osztrák Strabag alvállalkozóként vesz részt a hídra vezető infrastruktúra építésében. A cégről Lázár János éppen néhány nappal ezelőtt mondta, hogy nem jól dolgozik, és ezért nincs szükség rá, hogy Magyarországon megbízásokat kapjon.
A magyar kormány még 2023-ban döntötte el, hogy új, kétszer két sávos hidat építenek Mohácsnál a Dunára. A kivitelezésre kiírt közbeszerzésre három ajánlat érkezett:
- az osztrák Swietelsky 316 milliárd forintért vállalta volna a melót;
- a szintén osztrák Strabag 310 milliárdért;
- a Szíjj László kormányközeli építőipari vállalkozó tulajdonában álló Duna Aszfalt pedig 295 milliárd forintért.
A közbeszerzést a legolcsóbb ajánlatot tévő Duna Aszfalt nyerte.
Január 17-én aztán Schwarz-Kiefer Patrik Baranya vármegyei ellenzéki képviselő posztolt egy videót arról, hogy a hídhoz vezető út építkezésén a Strabag gépei dolgoznak. A videón nagy méretű fémelemek is láthatóak a Strabag gépeivel, ami Schwarz-Kiefer szerint arra utal, hogy a Strabag az útépítés mellett a hídépítésben is részt vehet.
Megkérdeztük erről a Strabagot, ami a Duna Aszfalthoz irányított minket. Szíjj László cégétől a következő választ kaptuk: „Mivel a Strabag a jelenlegi munkaterület közvetlen környezetében jelentős saját erőforrással van jelen a korábban közösen kivitelezett M6 autópálya mellett, ezért a szoros határidőre tekintettel versenyképes árat tudott biztosítani Társaságunknak részfeladatok ellátására a projekt dunántúli területeire.”
Az, hogy a Strabag a Duna Aszfaltnak dolgozik, azt jelenti, hogy az építkezést a munkára kiírt közbeszerzést megnyerő és a pályázaton vesztes cég együtt végzik el. Másfelől a Strabag megbízása azért érdekes, mert a társaság elrontotta az M30-as autópálya Miskolc és Szikszó közötti szakaszának kivitelezését, ami 2024 elején úgy megcsúszott, hogy le kellett zárni. A munkára garanciát vállaló Strabag azóta sem javította ki a hibát, most éppen szeptemberre ígérik a megoldását.
Lázár János építési és közlekedési miniszter ezt kommentálta egy múlt heti videóban úgy, hogy szerinte az eset tanulsága, hogy a Strabag nem jó vállalat, nem jól dolgozik, és nincs szükség arra, hogy Magyarországon megbízásokat kapjon – ezután derült ki, hogy a nettó 295 milliárdos Duna-hídon is dolgoznak alvállalkozóként.