Elmagyarázta az akkuszövetség, miért szerepelt egy tanulmányukban a VW soha be nem jelentett győri akkumulátorgyára
2024. november 20. – 14:40
A Magyar Akkumulátor Szövetség a nyilvánossághoz képest nem rendelkezett többletinformációval azzal kapcsolatban, hogy Volkswagen épít-e Győrszentivánon akkumulátorgyárat – válaszolták erre vonatkozó kérdésünkre. A 2023-as tanulmányukban azért szerepelt a (terv?) megjelöléssel az üzem, mert az akkori sajtóhírekben ennek a lehetőségéről volt szó.
Szerdán a Szívügyünk Szentiván civil szervezet és a 444 alapján írtuk meg, hogy felkerült az akkumulátoripari cégeket tömörítő Magyar Akkumulátor Szövetség oldalára egy tanulmány, amelynek egy táblázatában és egy térképén is szerepelt a VW ominózus, Győrszentivánra tervezett akkumulátorgyára. A VW gyárát hivatalosan soha nem jelentették be, így abból, hogy az akkuszövetség szakértői szerepeltették a táblázatukban, arra lehetett következtetni, hogy olyan információval rendelkeztek, amelyhez a nyilvánosság nem fért hozzá.
Cikkünk megjelenésekor megkerestük a tanulmány szerkesztőjét és az akkuszövetséget is, ők ezt válaszolták: „A 2023. folyamán készített tanulmány idején sajtóhírekben szerepelt egy győrszentiváni létesítmény tervezésének híre. A tanulmány készítői akkoriban igyekeztek utánajárni konkrétumoknak, de semmilyen hivatalos megerősítést nem találtak arra vonatkozóan, hogy ez spekulációnál több lenne. Éppen ezért, a bizonytalanság szemléltetésére hivatkoztak az anyagban ”terv?„ megjelöléssel erre a közszájon forgó helyszínre.
Hasonlóképpen járt el egyébként az idő tájt a Friedrich Ebert Stiftung tanulmánya is. Az Akkumulátor Szövetség tanulmányának lezárását követően hivatalos cáfolat érkezett, ezt többek közt a Reuters is lehozta. Ennek megfelelően a tanulmány nemrégiben közzétett anyagát utólag módosítjuk és töröljük ezt a helyszínt a tanulmány 68. oldalán a E.2. Az akkumulátor-értéklánc hazai szereplői (táblázatosan) cellagyártók táblázatból.”
Az akkuszövetség azt is közölte, hogy szerintük „a kérdőjeles megjelölés alapján azt feltételezni, hogy a szövetség többletinformációval rendelkezett, és azt visszatartotta, rossz hiszemű eljárás, és alkalmas a szövetség jó hírnevének megsértésére.” (Eredeti cikkünkben egyébként egyértelműen leírtuk, hogy az akkuszövetség tanulmánya nem bizonyítja, hogy akkugyárat terveztek volna Győrszentivánra.)
Ahogy a hírről szóló eredeti cikkünkben írtuk, a kormány még 2022-ben, egy rendelettel nyilvánított ipari övezetté egy Győr határában, az Audi-gyár és Győrszentiván közötti 400 hektáros területet. A győrszentiváni lakosok között azonnal elterjedt, hogy a Volkswagen akkumulátorgyárat építene a településhez viszonylag közel lévő, korábban jó minőségű mezőgazdasági területen.
Győr azóta elkezdte felvásárolni a gazdáktól a területen lévő földjeiket, volt, akinek ötszörös árat kínált a város a telkéért. A helyiek egy része ezzel párhuzamosan civil szervezetbe tömörült, amellyel rendszeresen tiltakoztak a beruházás ellen, a szervezet jelöltje az idei önkormányzati választáson bejutott a győri képviselő-testületbe.
A győrszentivániak részben azt sérelmezik, hogy Dézsi Csaba András volt győri polgármester fizetett provokátornak nevezte őket, miközben soha nem volt hajlandó választ adni arra, milyen beruházás miatt kell felvásárolni a földeket. Dézsi következetesen úgy tett, mintha szóba se jönne, hogy a területen akkugyár épülhet. A kérdés az elmúlt időszakban Győr egyik legfontosabb politikai vitatémájává vált.